Socke 0 Postad 4 Maj , 2015 Jag har ganska nyligen införskaffat en LM23. I ruffens stuvutrymme finns ingen isolering alls, enbart glasfiber och här funderar jag på att isolera med liggunderlag. Är det vettigt att isolera stuvutrymme eller skall detta vara oisolerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2015 Ja jag tycker det, om det är ett utrymme som har ganska öppen förbindelse med båtens boutrymme och håller ungefär samma temperatur. Har isolerat med liggunderlag iden nuvarande båten och några tidigare. Hela förpiken och all såna utrymme. Brukar köra med 2x10 mm liggunderlag. Det blir mycket snyggare skarvar som syns mindre på ytmattan. Utanpå det brukar jag limma en Ytmatta på 3 mm. Fast jag har båten i hela året och använder den en hel del. Det finns en del inlägg i min blogg just om isolering av min nuvarande båt. Till det jobbet köpte jag liggunderlaget hos Ö&B som var billigast. De har dock liggunderlag i olika färger och tjocklekar. Dock får man ta det de har. De har visst ett beställningsnummer för liggunderlag. Då fär de hem tjocka eller tunna, gröna, vita blåa röda eller vilken färg leverantören skickar. Jag har og alla färgerna i min båt. Skulle du inte vilja ha nån ytmatta kan du ju försöka få en färg som du gillar. http://thallatha.blogspot.se/2010/03/en-isolerande-foretelse.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Maj , 2015 Jag åker förbi Ö&B ibland för att se om de har rosa liggunderlag till mina stuvar Liggunderlag i stuvar är jättebra. Även jag kör med 2x10 mm äkta Ö&B. Första lagret lägger man i två delar överlappande sen skär man igenom båda så passar det perfekt. Sen använder man de två delarna som mall för nästa lager som blir en hel bit. I stuvar brukar jag lämna lite mellanrum i första lagret för att ev kondens ska kunna rinna ner. Limmar gör jag med några duttar termolim i stuvarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Socke 0 Postad 5 Maj , 2015 Ok, tusen tack för bra tips! Det blir liggunderlag i stuvutrymmen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser