Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gäst

Frågor vid inköp av ny VHF

Rekommendera Poster

Gäst

Jag tänkte köpa en handburen VHF och tittat på två modeller. Cobra HH500 för 1700:- och ICOM IC-M91D för 3000 kronor. Som jag ser det så är skillnaden att ICOM har DSC, GPS och MOB-funktion och då är frågan om dessa funktioner är värt nästa dubbla priset?

Så klart en fråga som jag bara kan svara på och så klart väldigt bra att ha när man ligger i plurret och segelbåten bara fortsätter framåt men vad hade ni valt?

Handburen eller stationär? Räcker det med 5-6W om man bara seglar hemma i och runt Öresund eller är det stationär och 25W som gäller eller är det både och?

http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vhf/handhallen-vhf/icom-ic-m91d-barbar-vhf-med-gps

http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vhf/vhf-cobra-hh500

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper en handburen VHF; passa då på att köpa en med med möjlighet för tillkopling av extern antenn.

Räckvidden mångdubblas med en antenn i masttoppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Icom, har mycket gott förtroende för det märket, jobbat med deras produkter i skarpa lägen, rörande antennkabel opp i masten så titta på den tilltänkta kabelns dämpning, handhållen vhf å 12 meter RG58 är ingen trevlig kombo. ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Icom, har mycket gott förtroende för det märket, jobbat med deras produkter i skarpa lägen, rörande antennkabel opp i masten så titta på den tilltänkta kabelns dämpning, handhållen vhf å 12 meter RG58 är ingen trevlig kombo. ...

Dämpningen i RG58 < 15m är minimal i förhållande till vinsten.

Kvaliteten på den externa antennen och avstämmningen är MYCKET viktigare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Simrad HH36 (heter även Lorance Link 2) bärbar, vattentät, flyter med DSC och GPS. Jag valde mellan den, Stansar Horizon HX851 (ersatt av av HX870) och Icom IC-M91D.

Simrad var den som var klart överlägsen med sin större display och lägre pris. Idag hade det nog blivit en HX870, Standard Horizon brukar vara bäst på handapparater. Nu är nog skillnaden i kvalitet ganska liten mellan dessa apparater.

HH36 fungera perfekt, den stora skärmen gör att den fungerar som plotter till nöds. Mitt resonemang för att välja handjagare med DSC är att många, inkl undertecknad, drar ner volymen på VHFen på sommaren för att slippa allt "tjatter". Sannolikheten att ett nödanrop hörs minskar men DSC går alltid fram. Hamnar man i vattnet så blir räckvidden begränsad men man når alltid båtar i närheten med DSC.

Annars är räckvidden ganska bra med handjagaren, mån når oftast kustradion om det inte ligger öar i vägen. Min fasta VHF använder jag inte längre, det är så smidigt med en handjagare som alltid finns i flytvästen. 

Jag har med den vid utflykter på öar mm. Telefonen har ofta dålig täckning i skogen, provanrop mot Sthlm radio har dock alltid fungerat.

Vill man ha längre räkvidd så är det en högt placerad antenn som är viktigast, uteffekten räcker även om antennsladden dämpar.

Kort sagt: Handjagare med DSC och GPS är en kanongrej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, en handhållen VHF är en kanongrej, helt beroende på vilken form av samband man önskar, att använda högantenn/ mastantenn ger dock en risk att du hör motstationen men motstation hör inte dig, skall man få ett tryggt och säkert samband över längsta möjliga avstånd så ställer det krav på sändtagaren, antenn och din placering. ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DSC och GPS i VHF är självklart fina funktioner om du behöver larma i en nödsituation. Med en MOB-utsändning så sparas dessutom din båtidentitet och position i de mottagande apparaterna. Har du bara fått iväg ett larm som tagits emot någonstans så finns det möjlighet att leta efter dig på rätt ställe.

För att använda apparaten för kommunikation så är mottagarkänsligheten viktig. Ju bättre känslighet, desto längre avstånd hör du motstationen på (allt annat lika).

Masttoppsantenn är ovärderligt på lite längre avstånd. Jag låg för många år sedan på bortsidan av Åland (Bomarsund) och gjorde ett provanrop mot Stockholm Radio via deras mottagare på Väddö, drygt 40 nm. Jag hade en bärbar VHF (ICOM M6), om jag minns rätt så var det 5W uteffekt. Med masttoppsantenn på ca 10 m höjd så hade jag jättebra hörbarhet. Med antennen monterad direkt på apparaten så tror jag inte att det hade gått så bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att basstationen har 25W uteffekt kommer sig av att man en gång i tiden tyckte det var bra med lite extra effekt för att bränna bort lite salt mm från antennen. Idag hade man troligen nöjt sig med 5 eller 10W. Mottagarna är idag oändligt mycket känsligare än från början.

Till min masttopsantenn har jag en vanlig RG58 kabel med ganska mycket dämpning men jag hör mer än jag vill och andra hör mig. Handjagaren fungerar utmärkt med masttoppsantennen - om man skulle behöva det.

Med handjagare med DSC når man ju varenda DSC-utrustad båt inom minst 6M. Har man behov av att klara långa avstånd så skulle jag snarast komplettera med en PLB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Simrad HH36 (heter även Lorance Link 2) bärbar, vattentät, flyter med DSC och GPS. Jag valde mellan den, Stansar Horizon HX851 (ersatt av av HX870) och Icom IC-M91D.

Simrad var den som var klart överlägsen med sin större display och lägre pris. Idag hade det nog blivit en HX870, Standard Horizon brukar vara bäst på handapparater. Nu är nog skillnaden i kvalitet ganska liten mellan dessa apparater.

HH36 fungera perfekt, den stora skärmen gör att den fungerar som plotter till nöds. Mitt resonemang för att välja handjagare med DSC är att många, inkl undertecknad, drar ner volymen på VHFen på sommaren för att slippa allt "tjatter". Sannolikheten att ett nödanrop hörs minskar men DSC går alltid fram. Hamnar man i vattnet så blir räckvidden begränsad men man når alltid båtar i närheten med DSC.

Annars är räckvidden ganska bra med handjagaren, mån når oftast kustradion om det inte ligger öar i vägen. Min fasta VHF använder jag inte längre, det är så smidigt med en handjagare som alltid finns i flytvästen.

Jag har med den vid utflykter på öar mm. Telefonen har ofta dålig täckning i skogen, provanrop mot Sthlm radio har dock alltid fungerat.

Vill man ha längre räkvidd så är det en högt placerad antenn som är viktigast, uteffekten räcker även om antennsladden dämpar.

Kort sagt: Handjagare med DSC och GPS är en kanongrej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan, jag å dator är definitivt en dålig kombination, vad jag ville göra var att fråga vart jag vänder mig för att få tilldelat en anropssignal för att använda VHF vid skogspromenader?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Marin VHF hanteras av PST.

De hanterar radiotillstånd generellt.

Men landstation till landstation på marina kanaler är ej tillåtet.

Förutom de kanaler som även jägare använder.

L1 och L2 tror jag.

så jaktradio kanske är alternativ för dig?

Jag kan inte det regelverket (heller)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaktradio kräver inte tillstånd, på en marin apparat kan man använda L1 & L2 som jaktradion även använder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har personligen inget behov av radio vi skogspromenader, blev bara lite konfunderad när det i tråden talades om bruk av VHF i skogen enär mobilen hade dålig täckning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en diskussion med PTS, jag ville ha MMSI till handjagaren, alltså måste jag anmäla detta som båt. Men min båt har redan ett MMSI och man kan inte få dubbla. Slutsatsen blev att det är jag som avgör vad som är båt men även att inget hindrar från att använda VHFen på land!

För många år sen kunde man mycket väl använda VHFen i bilen enl dåvarande Televerket Radio, jag tror de t o m angav en lämplig kanal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att basstationen har 25W uteffekt kommer sig av att man en gång i tiden tyckte det var bra med lite extra effekt för att bränna bort lite salt mm från antennen. Idag hade man troligen nöjt sig med 5 eller 10W. Mottagarna är idag oändligt mycket känsligare än från början.

Till min masttopsantenn har jag en vanlig RG58 kabel med ganska mycket dämpning men jag hör mer än jag vill och andra hör mig. Handjagaren fungerar utmärkt med masttoppsantennen - om man skulle behöva det.

Med handjagare med DSC når man ju varenda DSC-utrustad båt inom minst 6M. Har man behov av att klara långa avstånd så skulle jag snarast komplettera med en PLB.

25W bränner bort absolut ingenting från antennen, rena skrönan, effekten bestämdes sannolikt på helt andra kriterier som vilken räckvidd man ville ha, med för hög effekt skulle man nå för långt och det skulle bli för upptaget på kanalerna, det är ju opraktiskt om hamnen i Halmstad hör all trafik i hamnen i Varberg.

Mottagarnas känslighet beror på tillverkarens ambitioner det var inga tekniska problem att bygga en VHF mottagare 1970 med samma känslighet som mottagarna idag, ytterligare en skröna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den marina VHF radion tillkom under andra världskriget, den tidens mottagare hade mycket lägre känslighet på högre frekvenser.

Det finns en bok som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, som beskriver den marina radions utveckling. Där står "skrönan" om effekten. Högeffektläget med 25W är väl tilltaget!

Räckvidden begränsar man med antennhöjden sen brukar ju när liggande hamnar använda olika kanaler, lotsarna Halmstad 18 och lotsarna Varberg 19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, radio horisont och räckvidd är inte samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, radio horisont och räckvidd är inte samma sak.

Nej, men den normala vhf-räckvidden är samma som radiohorisonten, om det inte finns skymmande föremål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, radiohorisont är den teoretiska maximala räckvidden, den faktiska räckvidden påverkas av en rad olika faktorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bhemac skrev: Det finns en bok som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, som beskriver den marina radions utveckling. Där står "skrönan" om effekten. Högeffektläget med 25W är väl tilltaget!

Mja, tror också att du minns fel här, för rimligen är det en skröna att 25W uteffekt på en ca meterlång vhf-pinne skulle kunna "bränna bort salt" från dess stora mantelyta.

Tjugofem watts effekt är i och för sig i paritet med en skaplig lödkolv och alltså inte att förakta som resistiv värmekälla när all värme koncentreras till en metallspets. Men det mesta av den inmatade energin sänds förhoppningsvis bort till mottagare via radiovågor utan att värma antennen. Tillkommer dock utöver resistiv förlustvärme visserligen sk "dialectric heating" vid höga frekvenser, mikrovågsugnen härstammar från radarns riktigt höga sändningsfrekvens och tiden efter WW2 enligt denna källa.  
Men allt detta sammantaget, detta med att bränna bort salt, hur hög temperatur krävs för att bränna bort havssalt (NaCl), troligen skulle antennen rent av behöva glöda för att antända saltet??  

Tror kort sagt att du med fördel kan lämna detta med att "bränna bort salt" i tråden för det är uppenbarligen en skröna och dessutom en OT-utvikning från trådämnet! (Om inte så har du en rejäl uppförsbacke med att försöka övertyga genom bra klickbara källhänvisningar mm.)
:o 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tror jag inte man bokstavligt menad bränna som i att elda utan det faktum att det krävdes lite extra effekt när antennerna blev belagda med salt och fukt.  Flygradio, tex FR-6 som är från samma tidsperiod och har samma frekvensområde har "6-7W dock minst 4,5".

Tillkomsten av VHF var för  TBS "talk between ships". Man vill ha en kort räckvidd för att fienden inte skulle höra och kunna pejla. För större avstånd hade man gränsvågen. Kustradiostationerna hade från början ingen passning på VHF.

Boken lånade jag av en radiosnubbe som nyligen gick bort, närmare 100 år gammal.

Ang. radiohorisont se tex VHF-kartan, uppe till vänster. Det är fö det man lär ut på SRC-kurserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, radiohorisont är den teoretiska maximala räckvidden, den faktiska räckvidden påverkas av en rad olika faktorer.

Vad är då den teoretiska maximala räckvidden för VHF frekvenserna runt 159 MHz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då bör du ha din radiohorisont, men för en teori rörande maximal räckvidd behöver vi fler ingångsvärden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då bör du ha din radiohorisont, men för en teori rörande maximal räckvidd behöver vi fler ingångsvärden

Vilka ingångsvärden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nej, jag behärskar inte att räkna på detta.. jag är var radio-operatör inte tekniker, men för att återgå till TS fråga.. Jag anser att man klarar sig länge med en handhållen VHF, jag anser dock att även om man kopplar den till en antenn i masten så bör man ha i bakhuvudet att man kanske inte alltid kan räkna med full räckvidd, detta gäller förvisso även en basstation, antenn och kabel är till viss del en förbrukningsmaterial. ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uteffekten har inverkan, du når inte lika långt med 0,8 watt som du gör med 25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu pratar vi inte om 0,8W utan om 5W, skillnaden i räkvidd mellan 5 och 25W är inte så stor i verkligheten. Det som begränsar räkvidden för en handapparat är oftast antennen och framförallt den låga placeringen. Inga problem att få kontakt med kustradiostationerna på minst 20 M avstånd. Med 15 m RG58 kabel till masttoppen tappar jag 6dB men vinner 3dB i antennen. Utstråla effekt blir runt 3W, det räcket långt. Prova att köra den fasta VHFen på 1W läge, det brukar oftast räcka.

Med DSC är kanske inte behovet av att alltid ha min 40M räckvidd så stort, väldigt många båtar runt omkring kommer att höra DSC anropet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag tackar för alla inlägg. Även om jag inte fattar så mycket om watt hit och radiohorisont ditt så köpte jag en ICOM. Den känns bra och i helgen ska jag ut och prova den i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...