Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Krabbsaltarn

vad skall jag kontrollera på en mercruiser 5,7 med bravo1 drev?

Rekommendera Poster

Funderar på en usa dc, hur kontrollerar man skicket på drev och motor? Jag vet tex komp test osv, men hur kollar man bälgar och limpor? Och vad kostar sådana om dom är kass? Någon som vet? Vad bör man kolla extra och hur går man tillväga då? Det låter kanske lite brett att fråga så, men bara lite goda råd skulle vara till nytta!

Jag gissar att båten är från mitten på 90 talet! Motorn har 500 timmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limporna måste du klyva för att se skick.

 

Kinalimpor samt knä kostar ca 4k.

 

Bälgarna kan du ockulärt avgöra skick på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren har förhoppningsvis lite papper på vad som är gjort, bälgar bytr man med 5 års intervall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tackar för informationen! Limpor och knän är det något som har en generell livstid som bälgar 5 år! Eller är det mer som avgassystem på bil, alt från 2 år till 10år.

4000kr för kinalimpor är det alla delar exklusive arbete?

Detta är lite nytt för mig så jag hoppas på lite överseende med mina frågor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju inte det lättaste. Det beror väldigt mycket på om båten, som de flesta likadana, har sjövattenkylning och var den har körts.

 

Skicket på motorn kan nog endast testas genom en provtur. Den ska inte knacka, vibrera eller liknande.

 

Att bevittna när oljan töms ur drevet efter en säsong är ett lämpligt sätt att se om det tränger in vatten i drevet.

Som TS undrar, vad kan man förvänta sig för livslängd på limpor om båten gått uteslutande i färskvatten mot saltvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att säga exakt livslängd på limpor o knän, är det kvalitetsprylar som sitter monterade så skulle jag säga ca 8-10 år på knän och 10-15 år på limporna i bräckt vatten ( östersjön). Men om det sitter Kina prylar med dålig kvalite på gjutjärnet så kan det nog halveras.

 

Tilläggas bör att det är inte alla Kina avgasdelar som har dålig kvalite, framförallt på senare tid så har dessa blivit bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att köpa känna märken och inte omärkta no-name grejer. GLM är tex kinesiskt av bra kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet är ett erkänt dito, som är stryktåligt. Kolla dock så där inte är oväsen från stödlagret. Hörs vid tomgång, och låter nästan som ett trasigt urtrampningslager på en bil, om du hört det någon gång. Ett molande/malande.Drevoljan, vill jag påstå, kan kontrolleras i behållaren i motorrummet, då denna nivå gör upp och ner under körning. Oljan skall vara den dyra "grön/blåa", och inga misstankar om vatten. Styrtappen bör ngn gång bytts ut, och förhoppningsvis har den bytts ut mot en rostfri. Maskinen i sig, är ingen hightech och det som brukar ske, är redan omnämnt. Mercruiser har dock den fördelen att det finns massor med prisvärda reservdelar, over there. Köpte själv en generator förra året. Kostade här 2800:-, men från USA med frakt blev det 900:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan trycktesta drevet och då är du relativt säker på att det inte läcker in vatten.

Utr kostar inte så mycket men ber du en mekaniker komma o testa så har hen grejerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...