mtorhage 0 Postad 3 Maj , 2015 (redigerade) Pulpit på min styrpulpetare verkar sitta fast med skruvar som är skruvade rakt ner i förborrade hål i glasfibern. Gängorna i några av hålen har med åren blivit utslitna, så nu sitter inte pulpit fast ordentligt. Hur åtgärdar jag det på bästa sätt? Det går inte att komma åt baksidan, så mutter går inte att få plats. Mina idéer är följande: Borra upp hålen och stoppa in universalplugg. Skruva med träskruv. Smeta igen med epoxy/kemisk metall och borra upp nya hål. Skruva sedan fast med träskruv. Popnitmutter. Vad tror ni om mina förslag? Fler alternativ? Redigerad 3 Maj , 2015 av mtorhage Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Maj , 2015 Du kan ju åxå plasta fast en plåt, borra och gänga. Alt fyll m mma-lim, borra gänga alt, borra skruva. Eller m "plastisk metall" oftast epoxi med metall-filler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Maj , 2015 Popmutter? Har du tänkt plasta dit den uppochner? Det finns ju insatsgängor av hylstypen med riktigt grovgänga utvändigt ev går det gänga och plasta dit en sån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 6 Maj , 2015 Häll i epoxy, ev förjockad med lite microfibrer, lägg en droppe olja på skruven och skruva/tryck i skruven. (Oljan är för att hindra vidhäftning om du vill skruva ur den i framtiden) På så sätt gjuter du enkelt nya gängor... Ta inte för mycket lim så det tränger ut för mycket när du sätter i skruven bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pjolle 9 Postad 12 Maj , 2015 Häll i epoxy, ev förjockad med lite microfibrer, lägg en droppe olja på skruven och skruva/tryck i skruven. (Oljan är för att hindra vidhäftning om du vill skruva ur den i framtiden) På så sätt gjuter du enkelt nya gängor... Ta inte för mycket lim så det tränger ut för mycket när du sätter i skruven bara. Ah, intressant tips. Är det en vedertagen metod att göra så? Finns det inte risk att plasten inte flyter in i alla gängor på skruven? Jag skulle plastat igen hålen borrat och gänga med gängtapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser