Gäst Postad 3 Maj , 2015 Jag har precis köpt och navigerat ett par dagar med min nyinköpta Garmin 721XS så jag har ett par frågor som jag undrar om ni kan svara på. När jag väljer Sök på hamn eller platser så hittar den men då den visar sträckan är det fågelvägen som visas och hur smart och intressant är det? Kan man inte få den efter bästa färdväg och riskfria efter min båts storlek? Samma som min bils GPS. Inte tusan är det fågelvägen som visas då. Det andra jag undrar över är hur jag ser fart? Jag ser rutan för knop på skärmen men jag hittar ingen inställning för det, om man nu ska behöva göra något. Samma här med min bilgps. Det står automatiskt km/h. Måste man köpa något extra tillbehör bara för att det ska synas hur många knop jag seglar i? Känns lite tokigt isf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jacoby4 1 Postad 3 Maj , 2015 Jag har en 527xs (också ny) Det ska naturligtvis gå att ändra så du ser farten i knop istället för km/h och det behövs inget tillbehör för det. Exakt var man gör det kan jag inte beskriva men jag hittade iaf det på min. Däremot vill jag kunna se djupet i meter och inte i feet och det har jag trots att jag letat inte hittat ngn inställning för:( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Maj , 2015 (redigerade) Jag ser ingen fart alls. Km/h var bara ett exempel från min bilgps där jag ser min hastighet. I min ruta där jag ska se knop är det bara sträck. Jag ser också bara feet men då när det gäller i distans. Men jag ser djupet i meter. Det är lite tokigt men jag hittar inte detta heller i inställningar. Jag har ställt in i meter men det blev bara det i djup som sagt. Redigerad 3 Maj , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 Maj , 2015 Klart du kan få fram knop men man måste lära sig alla menyerna. Vilket djupgående du vill klara måste anges samt lite andra saker innan du kan använda instruktioner till önskad plats. Här ett klipp på Garmin 720 med navigera till samt lämplig färdväg. Lämplig färdväg är inte alltid den bästa men du har hela tiden kvar linjen du ska följa så det är bara att söka upp den igen om du avviker från föreslagen kurs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Maj , 2015 Jag har ställt in den på mitt djupgående och att det är segelbåt och mer kan jag inte fylla i. Men om det nu är det som det hänger på så hjälper inte det eftersom jag bara har streck där det ska stå fart i knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 Maj , 2015 Någonstans väljer man också om man vill/törs gå nära land eller något sådant på 720 iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Maj , 2015 Jag har inte min 721:a här så jag kan testa men är det så som det visas på klippet är det så jag menar att det så klart ska vara. Busenkelt. Nu har jag plottrat varje gir och det blev några under tre dagars segling. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 Maj , 2015 Varsegod. Tidigare var det bara Garmin som klarade detta. Kanske finns möjligheten på andra plottrar numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Maj , 2015 Det är mycket att ta in nu när den är ny och jag okunnig, men vi ska nog bli vänner 721:an och jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser