mikaeledstrom85 2 Postad 3 Maj , 2015 Hej! Vi har en Volvo Penta KAD32 med DP-E där tidigare ägare hade dragit åt skruvan på mätstickan för drevoljan så pass hårt att när vi väl fick upp den så hade gängan gått söder. Skruven biter således inte igen. Har ni varit med om detta tidigare? Alternativ som jag kommer på, fyll gärna på! 1. Byta topplocket (köpa reservdel med fungerande gänga) 2. Ha kvar topplocket men borra ny gänga? Vad ser ni för för- och nackdelar med de olika alternativen? Vad hade ni gjort? Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 3 Maj , 2015 Man kan rädda locket genom att sätta i en insatsgänga, typ Heli-coil. Gängan är 3/8" UNC. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 3 Maj , 2015 Man kan rädda locket genom att sätta i en insatsgänga, typ Heli-coil. Gängan är 3/8" UNC. Det låter billigare (?) men klarar det att ligga under vattenlinjen så att inte vatten hamnar i drevoljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 3 Maj , 2015 Wurth har insatsgängor som är i form av hylsor, tror de heter time sert. Montera dessa med Loctite 577 så blir det garanterat tätt. Annars kan du ju få locket svetsat och gängat alternativt gå upp till en överdimension, drt senare kräver dock en ny sticka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 3 Maj , 2015 Wurth har insatsgängor som är i form av hylsor, tror de heter time sert. Montera dessa med Loctite 577 så blir det garanterat tätt. Annars kan du ju få locket svetsat och gängat alternativt gå upp till en överdimension, drt senare kräver dock en ny sticka. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 3 Maj , 2015 Sen har du en o-ring som ska täta för oljestickan. Den kommer att vara större än insatsgängan, så det ska vara riskfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 3 Maj , 2015 Sen har du en o-ring som ska täta för oljestickan. Den kommer att vara större än insatsgängan, så det ska vara riskfritt. Ja, precis, o-ringen ligger ovanpå och skyddar. Så för att sammanfatta så ni tycker ni alla att det är bättre att fixa gängan på befintligt lock än att betala säg 1500 kr för ett nytt lock? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 3 Maj , 2015 Otroligt, VP brukar ju vara sjukt dyra på allt men inte denna gång. Om du kan få låna gängtappen som du behöver så är det värt det, men ska du köpa den så är det mer tveksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 4 Maj , 2015 Locket verkar dyrare än vad jag skrev. Så det billigaste är att fixa gängorna och inklusive av- och påmontage så kommer det kosta under 2000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaeledstrom85 2 Postad 4 Maj , 2015 Uppdatering: nu är det fixat till en kostnad på 1700 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiclasY 0 Postad 19 Oktober , 2017 Hej. Var det svårt att byta locket? Jag har exakt samma problem nämligen. Ser att nytt lock kostar 1700kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser