Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
rackarhulda

Alkohol lagen

Rekommendera Poster

Vad gäller egentligen , är det 10 meters båt och under 15 knop ? Får man ha 0,2 eller mer i blodet då ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gränsen är 0,99999999 om du har en båt som går in under de kreterier,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon ny lag/regel som kommit med den nivån? Den har jag missat.

Till Ts. Det räcker att ett av de nämnda kriterierna uppfylls för att du ska hålla dig under 0,2 promille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det stämmer inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det stämmer inte.
ok utveckla ämnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det stämmer inte.
ok utveckla ämnet!
För båtar som inte faller under 0,2-lagen är det en bedömning från fall till fall. Dvs, om arresterande enhet anser att du uppträder för berusad för att framföra båten kan du bli åttalad för sjöfylleri - dvs, det spelar ingen roll ifall du har 0,2, 0,5 eller 0,99 promille.

Precis som det var för alla fartyg före förtydligandet och skärpningen av lagen för båtar som kan köras över 15 knop och/eller är längre än tio meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Föresten gör inte det, det blir så fel så, jag tycker och andra tycker att vissa saker i diskusionen är åt h....v..te fel så låt oss sluta fred nu.!

Så med andra ord är lagen värdelös?!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föresten gör inte det, det blir så fel så, jag tycker och andra tycker att vissa saker i diskusionen är åt h....v..te fel så låt oss sluta fred nu.!

Så med andra ord är lagen värdelös?!

En undersökning från ett försäkringsbolag härom året visar att en förkrossande majoritet av båtägarna är för lagen. Och den finns. Så - varför ens diskutera saken..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det är så att nu när vi ej har krav på nautisk kompetens på fartyg som ej är längre än 12 meter och bredare än 4 meter så har vi folk i fritidsbåtar som ej känner till vilka regler som gäller, , tex att det florerar uppgifter att det är ok att blåsa 0.95 om båten är kortare än 10 meter, eller ej kan gå snabbare än 15 knop, lite som det är med kunskapen om lanternor och dess bruk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo men kom inte och förstör nu Lite kul måste man ju ju få ha

Att vissa har ett interllekt som inte funkar är ett annat problem

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du sökt för din icke fungerande hjärna då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du sökt för din icke fungerande hjärna då?

jo men kan du svara för ngn annan än sydonym?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nej, det stämmer inte.
ok utveckla ämnet!
För båtar som inte faller under 0,2-lagen är det en bedömning från fall till fall. Dvs, om arresterande enhet anser att du uppträder för berusad för att framföra båten kan du bli åttalad för sjöfylleri - dvs, det spelar ingen roll ifall du har 0,2, 0,5 eller 0,99 promille.

Precis som det var för alla fartyg före förtydligandet och skärpningen av lagen för båtar som kan köras över 15 knop och/eller är längre än tio meter.

Helt riktigt

Man kan med andra ord teoretisk med en båt som inte är över 10m och inte kan köras över 15knop(vid tillfället) åka dit för sjöfylleri med 0,1. Likaså med den "gamla" lagen

Redigerad av Capitan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej jag misstänkte att det var så som jag tänkte ! Man får inte dricka alkohol när man kör båt , bra eller dåligt ?nog tycker jag att det känns lite bättre, att sanorligheten att möta någon fyllerist är lite mindre . Å andra sidan minskar visst båtintresset bland yngre påstår båtklubbarna . Så redan där minskar några procent . Tja jag längtar till säsongen nu .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej jag misstänkte att det var så som jag tänkte ! Man får inte dricka alkohol när man kör båt , bra eller dåligt ?nog tycker jag att det känns lite bättre, att sanorligheten att möta någon fyllerist är lite mindre . Å andra sidan minskar visst båtintresset bland yngre påstår båtklubbarna . Så redan där minskar några procent . Tja jag längtar till säsongen nu .

Fylleristerna bryr sig nog inte om den "nya" lagen då de redan omfattades av den "gamla". Det minskande intresset hos ungdommar att idka båtliv beror nog på betydligt större förändringar i samhället och tiden än en sänkning av promillegränsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fylleristerna bryr sig nog inte om den "nya" lagen då de redan omfattades av den "gamla". Det minskande intresset hos ungdommar att idka båtliv beror nog på betydligt större förändringar i samhället och tiden än en sänkning av promillegränsen.

Troligen är det så.

Men lagen påverkar livet för oss vuxna som alltid kunnat ta ansvar för våra gärningar och har tillräckligt med omdöme för att lugnt och sakta köra hem med båten i lugnt väder efter en god middag med rimlig mängd alkohol.

Har en 6,4 meters bår som gör nästan 40 knop men som faktiskt går att köra i 5 knop om man tagit några glas vin till maten eller varför inte några goda öl. Detta hade varit helt ok om båten max gjort 15 knop men vips blir det olagligt bara för att den kan gå fortare. Knäpp lag.

Snart börjar fina sommaren och saknar tiden det gick att leva ett liv där man kunde ta båten hem på kvällen med rimlig alkoholkonsumtion. 

Som ämnet heter "Alkohol lagen" ja det är en lag mot ett ickeproblem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det. Lagar drabbar ibland de personer som kan uppföra sig utan lagar, men tyvärr kan ju inte alla det. Därför finns vinterdäcklagar, hastighetsbegränsninger, bil- och sjöfyllerilagar, lagar som förbjuder våldtäkt osv osv.

Orättvist kan tyckas - men livet är inte alltid rättvist. Och att inte få köra sin båt efter några glas vin, tja... det är ett i-landsproblem som faktiskt går att lösa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja detta är väl inget bekymmer för de flesta , och för ungdomarnas del finns det ju inget wi-fi i naturhamnen . Dessutom som min dotter sa vi gillar att resa och upptäcka saker ( det omfattar inte skärgården ) iallafall inte ännu ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...