Gå till innehåll
onsdag 16 april 2025
Classe2000

Kapa givarsladd ?

Rekommendera Poster

Ska installera mitt nya ekolod i min bayliner... För att slippa ta så stort hål i akterspegeln som behövs för att dra igenom sladden med kontakterna så skulle jag vilja kapa sladden och dra igenom den.. Det kan väl inte ha någon betydelse?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Nej, lödda tillbaka den lika snyggt som den satt innan i kontakten bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att man inte skall kapa/förkorta kabeln till ekolodsgivaren då djupet bestäms av hur lång tid det tar för en skickad signal att komma tillbaka igen. Med en kortad kabel blir kalibreringen felaktig. Att kapa utan att korta borde däremot funka bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag inte fattar är varför man inte gör en liten smidig kontakt på kabeln? Min svärfar köpte ett nytt ekolod och skall man verkligen behöva göra ett 35-40mm hål!!!??? Han klippte av o lödde sedan ihop allt men det känns så otroligt korkat att tillverkaren inte kan lösa det på ett smidigt sätt. Mvh PJ :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, ändra längden på kabeln kan spela föga roll. Tror knappast att givaren består av en klump & 5 meter kabel. Jag inbillar mig att givaren är klumpen som i sin tur är förbunden med kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett Silva NX2 ekolod och i deras manual står det uttryckligen VIKTIGT! KAPA EJ GIVARKABELN! men jag vet inte om det gäller även andra fabrikat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Jag tror det gäller att man inte ska kapa mitt på kabeln eftersom den är skärmad, kapar man vid en kontakt spelar detta ingen roll eftersom den ändå ska anslutas där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givaren och kabeln är samtrimmade till sändarslutsteget i lodet och skall ej förkortas eller förlängas. Detta står i de flesta tillverkares manualer, och är inte skrivet för skojs skull. Skarva kabeln går bra om man behärskar tekniken för koaxkabel. Samma gällde för PR radioantennerna om någon minns det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar vara ganska vetenskaplig av dig! Men en fråga... det framgår inte tillräckligt med information i denna tråd för att beräkna om elektronens hastighet är högre än ljusets hastighet. Den beror på bra många fler faktorer! (Fysik B gymnasiet)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

låt sladden va som den är så slipper du problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finn delar för att skarva coax kabel kolla bara vilken ytterdiameter kabeln har och prata med närmaste tv handlare så har dom det säkert.Skärmen är för att hindra yttre störningar såsom från generator som är det största hotet men jag tror inte ni tänkt lägga skarven på generatorn så kör!!!!!!!. :roll: :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den viktigaste rollen skärmen på givarkabeln har är att utestänga störningar att kommer IN I LODET! Detta gäller även mottagarantenner för exv. TV, Bilradio, VHF mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju logiskt :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns som om det är dags för oss alla att få i båtarna nu! Ta inte bort det du skriver! Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne

hmm.. är ny här och har inte hängt med i diskussionen från början. Jag är ingen fysiker men det där med att längden på kabeln spelar roll verkar ju intressant. Själv har jag köpt en förlängnig på fem meter till mitt Eagle lod för att få det att räcka till.. skulle detta påverka informationen? Då borde väl inte tillverkaren sälja förlängninar till givaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har egen erfarenhet av idiotiska kopplingsdon till ekolod. Jag klippte bara av kablaget och skarvade sedan detta till lämplig längd. Inte såg/ser jag någon skillnad i funktionen. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...