Classe2000 0 Postad 15 April , 2005 Ska installera mitt nya ekolod i min bayliner... För att slippa ta så stort hål i akterspegeln som behövs för att dra igenom sladden med kontakterna så skulle jag vilja kapa sladden och dra igenom den.. Det kan väl inte ha någon betydelse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 15 April , 2005 Nej, lödda tillbaka den lika snyggt som den satt innan i kontakten bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 15 April , 2005 Jag har för mig att man inte skall kapa/förkorta kabeln till ekolodsgivaren då djupet bestäms av hur lång tid det tar för en skickad signal att komma tillbaka igen. Med en kortad kabel blir kalibreringen felaktig. Att kapa utan att korta borde däremot funka bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 15 April , 2005 Vad jag inte fattar är varför man inte gör en liten smidig kontakt på kabeln? Min svärfar köpte ett nytt ekolod och skall man verkligen behöva göra ett 35-40mm hål!!!??? Han klippte av o lödde sedan ihop allt men det känns så otroligt korkat att tillverkaren inte kan lösa det på ett smidigt sätt. Mvh PJ :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 15 April , 2005 Tjena, ändra längden på kabeln kan spela föga roll. Tror knappast att givaren består av en klump & 5 meter kabel. Jag inbillar mig att givaren är klumpen som i sin tur är förbunden med kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 15 April , 2005 Jag har ett Silva NX2 ekolod och i deras manual står det uttryckligen VIKTIGT! KAPA EJ GIVARKABELN! men jag vet inte om det gäller även andra fabrikat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 15 April , 2005 Jag tror det gäller att man inte ska kapa mitt på kabeln eftersom den är skärmad, kapar man vid en kontakt spelar detta ingen roll eftersom den ändå ska anslutas där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 15 April , 2005 Vad skulle det spela för roll om kablen är skärmad ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 April , 2005 Givaren och kabeln är samtrimmade till sändarslutsteget i lodet och skall ej förkortas eller förlängas. Detta står i de flesta tillverkares manualer, och är inte skrivet för skojs skull. Skarva kabeln går bra om man behärskar tekniken för koaxkabel. Samma gällde för PR radioantennerna om någon minns det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 15 April , 2005 Anemos Det är rätt kul att läsa dina inlägg Keep on ! :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 15 April , 2005 Du verkar vara ganska vetenskaplig av dig! Men en fråga... det framgår inte tillräckligt med information i denna tråd för att beräkna om elektronens hastighet är högre än ljusets hastighet. Den beror på bra många fler faktorer! (Fysik B gymnasiet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 15 April , 2005 låt sladden va som den är så slipper du problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 15 April , 2005 Det finn delar för att skarva coax kabel kolla bara vilken ytterdiameter kabeln har och prata med närmaste tv handlare så har dom det säkert.Skärmen är för att hindra yttre störningar såsom från generator som är det största hotet men jag tror inte ni tänkt lägga skarven på generatorn så kör!!!!!!!. :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 April , 2005 Den viktigaste rollen skärmen på givarkabeln har är att utestänga störningar att kommer IN I LODET! Detta gäller även mottagarantenner för exv. TV, Bilradio, VHF mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 16 April , 2005 Låter ju logiskt :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 17 April , 2005 Känns som om det är dags för oss alla att få i båtarna nu! Ta inte bort det du skriver! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Danne Postad 23 April , 2005 hmm.. är ny här och har inte hängt med i diskussionen från början. Jag är ingen fysiker men det där med att längden på kabeln spelar roll verkar ju intressant. Själv har jag köpt en förlängnig på fem meter till mitt Eagle lod för att få det att räcka till.. skulle detta påverka informationen? Då borde väl inte tillverkaren sälja förlängninar till givaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 April , 2005 Hej! Har egen erfarenhet av idiotiska kopplingsdon till ekolod. Jag klippte bara av kablaget och skarvade sedan detta till lämplig längd. Inte såg/ser jag någon skillnad i funktionen. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser