pappadaniel 1 Postad 3 Maj , 2015 (redigerade) Hej Ny här och behöver input. Har ni tips på båtar som uppfyller följande krav och önskemål: - max 2.40 bred (maxmått på platsen) - övernattningsbar camping-style för två vuxna och två barn under 5 år - öppen "förpik" framför förarplats där barn kan vara under gång så man har uppsikt - ingång genom dörr/ruta för att slippa bära barn på skarndäck - max ca 400 000:- om ny och ca 300 000:- om begagnad Båtar vi har tittat på (på Blocket) är Finnmaster 6100/6400 OC, Flipper 630 OC (saknar förpik), Flipper 640 ST (lite dyr och för bred), Yamarin 63 HT. Vilka båtmodeller har vi missat? Vad bör vi tänka på? Redigerad 3 Maj , 2015 av pappadaniel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 3 Maj , 2015 (redigerade) Av de båtar du nämner tycker jag Yamarin 63 HT verkar passa er bäst. Dock är frågan om ni inte ska titta på en bättre begagnad 59HT? Har själv haft en sådan i 5 säsonger mellan 2007-2012 och var kanonnöjd. Personligen tycker jag att en 59HT är något snyggare och elegantare än den ny 63HT med. Det du får på 63 HT som 59 an saknar är möjlighet till pentry samt att instrumentbrädan tar inbyggd plotter. Samt den betydligt kantigare och "modernare" designen som är mer av en smaksak. På bilderna ser 63an dessutom ut att inte ha lösningen där man enkelt kan göra solbädd/barnbädd av aktersoffan. Men det kanske går ändå på något sätt? Yamarin är dessutom kända för att gå mycket bra och även om 63 ht inte verkar testad än så finns det ingen anledning att tro att den skulle vara sämre. 59 HT går kanonbra även i lite grövre sjö. Finns dock en skribent på forumet som säger att 59Ht går jättedåligt och är rank, men verkar rätt ensam om den åsikten. OC båtarna du nämner är ju en helt annan sorts båt skulle jag säga. Så där får ni nog fundera och kika runt efter vad ni verkligen vill ha. Redigerad 3 Maj , 2015 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pappadaniel 1 Postad 3 Maj , 2015 Tack för svar! Du har nog rätt i att vi borde titta på en nyare 59HT också. Det verkar vara en fin båt... Men är det verkligen så stor skillnad på en traditionell HT och exempelvis Finnmaster 6100 OC med utombordare. Den senare är ju bara lite med överbyggd... Finns det andra signifikanta skillnader i din mening? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 4 Maj , 2015 Vi är en familj med två barn 4 och 2 år och vi semestrar veckovis i båten på sommaren. Vi är mycket nöjda med båten och upplever inte att det är för trångt. Barnen sover fram och jag och min fru bak på aktersoffan. Sjöegenskaperna är mycket goda som thundergod nämnde. Tänk på att inte välja mindre motor än 115hk då 100 är alldeles för klent på den båten. Vi har 150hk och då är båten mycket sportig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Captain_Of_Leona 0 Postad 16 Maj , 2015 Kan varmt rekommendera 59HT som vi haft i tre år nu. Både praktisk för såväl övernattning som transport. Vi valde mellan Flipper 630 HT och Yamarinen, dörren i fören och att man kan göra solbädd i aktern avgjorde. Angående nya 63HT så är den kanske snäppet mer praktisk. Förutom tidigare nämnda saker så har den ett inbyggt kylfack. För två vuxna och två barn fungerar 100HK utmärkt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 17 Maj , 2015 Vi hade vår 59ht först med F100 som sedan blev stulen och tog då en F115, så jag har erfarenhet av våda motorerna på samma båt. Förutom 15hk så har F115 något större volym och skillnaden märks helt klart. Förbrukning är samma men förökningen är ca 3 knop och skillnaden i planing/acc påtaglig. Jag rekommenderar klart att titta efter en båt med F115. Dock så är skillnaden inte så stor att den bör vara helt avgörande. Det går att leva med 100hk. Årsmodell, skick övrig utr kan vara viktigare. En sak jag verkligen rekommenderár med är full teak. Det ger en helt annan känsla i båten än matta och plastdurk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 17 Maj , 2015 Jag har en Flipper 640ht som jag är mycket nöjd med. Sportig, kul och går bra att sova i. Min har 200hk bak, så det rör på sig riktigt bra. Det är en bra båt för en barnfamilj och HT som helhet är enligt mig en väldigt bra avstämd kompromiss. Rimlig totalkostnad, enkel att hålla på med och man får in väldigt mycket på en liten yta. Hade jag köpt båt idag, hade jag köpt en Flipper 630 OC istället. Det är främst för att bekvämligheten med dörren lockar. Tyvärr offras ju förpiken, så man får helt enkelt rannsaka sig själv om det är övernattning eller transport som är huvudspåret. I 640n sover 1-2 barn bak och 2vuxna fram, men i OCn är det väl enbart aktersoffan som gäller? Nu verkar 630 OC generellt ha små motorer monterat, men den borde väl klara uppåt 200hk som 640n? En Flipper 630OC med en 200hk bak vore nåt för mig:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 17 Maj , 2015 Visst 100 hästaren funkar ok på 59:an men eftersom båten har ett väldigt vasst v krävs lite hastighet för att den ska lyfta tillräckligt ifrån vattnet vilket krävs om det går lite sjö. Så det kanske handlar lite om vilka förhållanden man kör i. Min erfarenhet är att man måste upp i ca 30 knop för få den att gå fint. Med 100hk och lite motsjö behöver man nästan ligga på fullgas för nå rätt gångläge vilket blir rätt skrikit och dessutom hög belastning på motorn. Trimplan är också något jag inte skulle vilja vara utan då den är ganska sidvindskänslig och går ingen vidare i sjön med slagsida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pappadaniel 1 Postad 18 Maj , 2015 Hej igen! Tack för alla era svar! De gjorde avtryck! Idag har jag köpt och hämtat en Yamarin 59 HT från 2008 med 115hk motor med 128 gångtimmar. Det blir nog en bra båt för oss! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 18 Maj , 2015 Grattis till köpet! Hoppas ni blir nöjda med båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 20 Maj , 2015 (redigerade) Grattis till en bra båt! Ni blir nog väldigt nöjda med den! Du får väl se efter första säsongen men det enda jag saknade på vår båt var trimplan. Det kan nog vara värt besväret att montera trimplan om du åker mycket i sidvind och lite högre sjö. Redigerad 20 Maj , 2015 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 3 Juni , 2015 Hej pappadaniel. Var det den i Stockholm, Essingen du köpte? Såg den på blocket ett tag men den försvann rätt fort. Det var en 2008 med ung 130 på motorn. Jag köpte just den ny och hade i 2 säsonger innan den såldes till Stockholm. En kanonbåt som sagt. Helt perfekt som familjebåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pappadaniel 1 Postad 3 Juni , 2015 Det stämmer att det var den på Essingen! Vi har varit ute nu några gånger och den känns toppen. Barnen verkar tycka det är kul! Jag håller dock på att vänja mig vi skillnaden på en 6-meters HT med 115 hk motor och en 2.2 ton långkölad segelbåt med 4 hk i aktern. Jag saknar att ha "tungt" momentum i båten och möjlighet att styra utan att ge gas men det vänjer man sig väl vid med tiden! En annan lite dråplig grej som hände var när vi slussade ut till Saltsjön via Hammarbyslussen och jag inte fick igång motorn när vi som första båt skulle lämna slussen. Den var tvärdöd! Stor turistbåt bakom, ropande slussvakt och lätt stresspåslag. Det jag hade missat var att det elektroniska startspärren slår på automatiskt när man stänger av motorn. Nu vet jag det :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 4 Juni , 2015 Så du har båten som jag köpte 2008. Kul! Som sagt, vi var supernöjda. Den är lätt i fören och har ganska stort vindfång, så att lägga till i sidvind är en utmaning. Man måste ha växel i hela vägen in till bryggan. Man vänjer sig snabbt som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser