Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Dahlstrom

Interiör alltid i mörkt trä...?

Rekommendera Poster

Vad är grejen med båtinredning (trädetaljer) som alltid ska bära murrig engelsk kulör? Jag är ny i båtsvängen men tycker varenda båt jag ser ser likadan ut invändigt! Är det av tradition eller funktion det ser ut på detta vis? Vart är de ljusa träslagen/färgerna? Jag vill se björk, mer ask eller ljus ek/lönn. Jag står inte ut! 

De mörka träslagen äter upp rummet, gör det mindre och förfular det. Visst om det är mörk mahogny/ek, det köper jag, men oftast är det någon billig brun sörja till brun fanér/Lidl-färg jag ser! AHHH!

Beror det på att jag är en fattiglapp som enbart är på jakt efter 70,80-tals båtar som jag har denna uppfattning? Kanske tillverkas båtar idag lika gärna i ljus som mörk interiör? Snälla säg att det är så, annars så vet jag inte vad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Välkommen in i båtvärlden. Jag tror att det mest är tradition. Från början var det säkert för att träslag som teak och mahogny står emot fukt bra och är styva och bra att bygga båtar av. Detta är sedan en tradition som hållit i sig. Idag kan man skydda trä på ett bättre sätt och våra båtar är troligen torrare.

Det finns båtar med inredning av ljust trä. Framför allt på senare tid. Jag har bara sett dem på mässor men jag måste säga att för mig känns det lite som en husvagn när man kommer i en båt med ljus inredning.

Men olika smaker har vi så klart allihopa. Vissa vill ha mörkt trä, andra vill ha ljust. Vissa vill ha allt målat vitt och andra vill ha allt i plast. Vissa vill ha träbåtar medan vissa vill ha amerikanska båtar där förarplatsen påminner om ett flygplan eller en väldigt avancerad bil.

För mig är det viktigaste att inredningen håller sig fräsch år efter år ...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svar @rejas

Ja, båtvärlden verkar rätt traditionsbunden. Jag skulle vilja se fler rosa/lila/limegröna båtar. Det är mycket vitt/rött/blått men skulle önska mig en silvrig familjeseglare, finns säkert en bra anledning till att det är som det är, kanske billigare färg? Det vore kul att tuffa omkring på sjön och mötas av regnbågens alla färger, och ja, inredda i björk. :)

Kan tycka att mörka inslag i inredningen är snyggt, men det finns för mycket av det så jag antar att måttet blivit rågat. Nästa båt jag ska riva ut inredningen kommer få ett ljusare ansiktslyft.. Och jag måste kolla upp färgstarka alternativ till det yttre. 

Redigerad av Dahlstrom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"traditionsbunden" jo det är nog dagens understatement. Vissa av oss har varit med så länge att är det inte mörkt så ser det konstigt ut. Kolla båtar som Beneteau eller Hunter bara som exempel. 

Men det går ju alltid att måla i en ljus färg ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en L32;a byggd 1965

Där var skotten av mahognyplyfa målade med antik- eller Stockholmsvitt.

Min nuvarande båt, byggd 1979, har en inredning där skotten är skivor med nån form av laminat i nån bruten form av vitt.

Du behöver ju inte riva ut inredningen om den tex traditionsenligt är av mörk mahogny. Det är bara att ta fram penseln och måla i önskad kulör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många nya båtar går att få med andra träslag och färger. T ex ljus ek, vaxad ek mm. Senaste åren har utbudet börjat ändras en del. Både vad gäller trä samt blanklackad/mattlackad, men framförallt textiler där det inte alls är marinblått som gäller numera. Köper man begagnat så går det att lätta upp en mörk inredning på ett bra sätt genom att klä om dynor mm i modernare kvaliteter och ljusare färger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...