Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
tedde1

Läcka mellan genomföring och kulventil. Hur åtgärda?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej gott folk.

Upptäckte vid sjösättningen att en genomföring läcker mellan genomföring och kulventil, gängan läcker.

Det droppar hela tiden där så något måste göras, gängan ska vara tätad med gängtape enligt uppgift.

 

Min första tanke var:

http://www.hjertmans.se/produkter/flytvastar-sakerhet/sakerhetsutrustning/tatningsmedel/seabung-tatningsplugg

 

Köra igenom en sådan, skruva av kulventilen och ersätta gängtapen med lin och pasta.

Dock är jag lite rädd för att genomföringen roterar under arbetets gång och skapar en läcka mellan genomföring och skrov.

 

Finns det några bra och säkra alternativ?

 

Jag vill ju inte hitta båten på botten en dag.

 

Mvh

Tedde

Redigerad av tedde1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem med kulventiler är om ventilen stängs i vattnet före upptagning och det står vatten kvar inne kulan, som inte dräneras ut efter upptagningen. Då blir det en ispropp inne i kulan som kan trycka sönder ventilen så att det blir en spricka i godset, vilken läcker när båten sjösätts igen.

 

Kolla om det läcker både med öppen och stängd kran. Om du fått en spricka i godset så kan den ev läcka bara i ena kranläget.

 

En ev nödreparation för säsongen kan vara att dra åt hårt runt kranen/gängan med vulktejp. Det är ju inget högre tryck på vattnet genom en bottengenomföring och det är ju inga stora mängder vatten som rinner in i nuläget. (Denna nödreparation fungerar inte på rör med högre tryck.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem en gång, det var ventilen som frusit sönder. Räknade med att hinna åka och köpa en ny innan det kommit in jobbigt mycket vatten. Skruvade bort den spruckna ventilen, några liter vatten forsade in, kvickt dit med den nya. Efter att gängorna fäst ett par varv, på med gängtejp nedanför och drog sen åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vulktejp fungerar som nödtätning men det blir alltid lite extra spännande att åka till båten, flyter den?

Är det en spricka i ventilen så måste den bytas men du borde se om det är spricka eller dåligt med gängtejp.

För att stoppa vattnet under ett byte räcker det att trycka in en träplugg från utsidan, inte så lockande nu kanske men med lite tur kanske man når hålet utan att behöva bada. En bra nödtätning är annars kondom+ fogskum.

Sen är det ju det här med att hålla still genomföranden när man drar fast ventilen. Får du plats med en rörtång så är det inga problem. Läcker det lägger man bara på tätmassa på utsidan, den trycks in tillräckligt för att det ska bli tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under vintertid är kulventiler sämre än skjutventiler!

 

Inte bara i kulan, som lintott beskriver, utan också bakom kulan står det vatten, vilket fryser på vintern.

 

För att minimera risken för sönderfrysning ska man försöka att ha ventilen halvöppen.

 

Lite OT högkvalitativa kulventiler av brons, vanliga i USA, har en dräneringsskruv så att man kan dränera utrymmet runt kulan på vintern.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig var det en skjutventil som frös sönder av vattnet som stod ovanför ventilen, så kul- eller skjutventil kan kvitta om man glömmer öppna den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns vanliga kulventiler med dräneringshål, jag har sett dem men inte hittat var man köper dem.

Det går dock utmärkt att borra in ett 1 mm hål i sidan.

När man tagit upp ska man motionera alla ventiler några gånger, spraya gärna med lite teflonspray utifrån också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman
Postad (redigerade)

Hej!

Erkänner att jag har en princip. Vattnet skall vara på utsidan båten.

Så jag rekommenderar en hederlig kölhalning å att du byter genomföringen  och kranen.

Bif. en ärligt stulen bild av en Fingal som kölhalas. Minns inte ägaren men hoppas han förlåter för den goda sakens skull att jag inte frågat om lov.  Förrexten så finns den bilden här på MG

Så Tedde1 byt alltihop. Stoppa in skaftet på en stor skiftnyckel el likn för att hålla mot medan du gängar av kranen och muttern. Om det nu finns ett par klackar därinne i stosen. Inte säkert. Då blir det lite jobbigare, i värsta fall vinkelslip.

 

 

 

(redig.stavfel)

post-72750-0-81967800-1430584159.jpg

Redigerad av Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjusig bild Kalman. Är båten vinschad till det läget med storfallet?

 

Jag körde med seabung samt att jag hade en ny kulventil i beredskap om den gamla frusit sönder, så var dock inte fallet visade det sig.

 

Min åtgärd var, av med slangen, öppna ventilen och köra igenom seabungen.

Därefter skruvade jag av ventilen, rengjorde gängorna och ersatte med lin och pasta, sedan var det bara att smälla ihop allt igen, det blev tätt och fint. På en och en halv timme kom det inte en droppe vatten.

 

Det ska även sägas att både genomföring och kulventil var helt nya.

 

Mitt betyg på seabungen är att den gör sitt jobb, den tätar tillfälligt så man i lugn och ro kan göra ett Ventilbyte. Det blev dock inte 100% tätt men tillräckligt för att inte behöva känna sig stressad.

Jag blev nöjd med den.

 

 

OT.

Lin och pasta med lite rinnande vatten blev lite kladdigt, unipak-pastan ville lösa upp sig i vatten.

Nu blev det ju tätt ändå men kan någon vvs - kunnig ge något tips, annan pasta eller kvittar det om den löser upp sig och blir vattnig?

 

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat och bra tips med seabungen, tänk att det alltid dyker upp prylar som skulle vara bra att ha.

Bra att det gick att fixa utan att lyfta, det blir alltid lite omständligt. Oftast tillåts man inte fixa grejer när båten hänger i kranen av säkerhetsskäl. Tvätta/bottenmåla brukar gå bra men att ha någon ombord är känsligt.

Det går att fixa mer än man tror i sjön, jag har varit med och monterat både logg och ekolodsgivara i sjön.

 

Du behöver inte vara orolig för pastan, dess främsta uppgift är att smörja linet så man kan skruva på. Med tiden stelnar pastan och låser ventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...