Gäst T Postad 14 April , 2005 Skickade iväg mina gamla flytvästar med båten jag sålde. Var tyvär ganska dålig på att använda flytväst, men nu i sommar tänkte jag ta tag i det. Är sådana uppblåsbara flytvästar bra? De sitter ju rätt skönt, Jag kan se två nackdelar: 1. Man är medvetslös och kan inte dra i snöret för att lösa ut den. 2. Priset, kostar ju nästan 1000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 14 April , 2005 Hej, Vad är 1000 kr om kan behålla livet. små pengar ;-) ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 14 April , 2005 har dom inte självutlösning? ?-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 14 April , 2005 jag funderar på en sådan som ser ut som en vanlig väst kan de va nött ? (blir kanske varmt ?) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 14 April , 2005 Håller med ovan. tycker man att en tusing är mycket för livet så kanske man flyter på korken. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 14 April , 2005 Jag skrev inte att det är för dyrt för att vara värt det. jag skrev Nackdel. Man flyter ju lika bra på en traditionell flytväst för 200 spänn, därför är väl det dyrare priset en nackdel eller hur? Skit samma, någon som har en kommentar hur de fungerar att ha på sig, är de lika säkra som en vanlig väst etc... (Fler kommentarer om hur mycket livhanken är värd undanbedes) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 14 April , 2005 Hej Upblås bara västar finns med själv uppblåsning. Fungerar mycket bra faktiskt. Provade att hoppa i med den på ca 5sec efter att jag hamnat i vatnet var den uppblåst, den blev bara lite otymplig att röra sig i men det var bara att släppa ut lite luft så gick det bra. Kan varmt rekomendera en sådan men kolla bara att den blåser upp sigsjälv //Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 14 April , 2005 Ber om ursäkt om du tog illa upp. Sedan har man ju servicekostnaden för att byta bobin och/eller patron vartannat år men den rörelsefrihet som man får med en uppblåsbar väst tycker jag överväger den kostnaden. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 14 April , 2005 Så de finns modeller som automatiskt löser ut? Hur funkar det?... Gissar på något som löses upp i vatten, men hur funkar det då i regn eller tuff segling = Blött...*POFF* Ska titta på utbudet och köpa en till mig och en till tjejen, kompleterar också med två billiga från Biltema/Clas Ohlsson som gäster kan få låna. Några märken som rekommenderas/Inte rekommenderas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 15 April , 2005 Dom är bra och bekväma! Om du inte gillar vanlig väst så är det ju klart att du skall satsa på en uppblåsbar. PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 15 April , 2005 En patronväst är SÄKRARE än en vanlig flyväst då det är en räddningsväst med stor lyftkraft som håller huvudet ovan ytan, material i klara färger (typ [ORANGE]orange [/ORANGE]) och har ordentliga reflexer. En vanlig seglarväst är inte en räddningsväst. Självutlösning är ett måste och det finns olika lösningar där hammar (hydrostatisk) utlösning kräver mindre service än de med saltbit som löses upp med tiden om västen förvaras fuktigt med tjuvutlösning som följd. Ompackning krävs ej, det gör du själv på 10 sekunder. Byta patron och utlösningsmekanisk gör du också enkelt själv. Seglare väljer modell med D-ring på magen för livlinan. Motorbåtsdårar kan ju alltid hänga ölöppnaren där. Finns från Baltic, Helly Hansen, Craft, SecuMar,CrewSaver, Viking m.fl. Vanligt märke gör det lättare att hitta reservdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus Postad 16 April , 2005 Den jätte bra! du kan få en automatisk väst under 1000 kr.. Det enda nackdelen kan vara att det inte finns något band mellan benen. Jag läste i senaste segling eller om det var på kryss om en kille som hade glidigt ur sin väst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 17 April , 2005 Hej alla flytväst intresserade. Vad har ni för regler ombord, när det gäller flytväst. Jag har en son på nio år som är simmkunnig och lite till. Till saken, Jag har satt gränsen att han måste ha på sig flytväst då vi åker över 5 knop, eller om det är dåligt väder, eller om mamma eller pappa inte är i närheten, eller om han är ute på däck under färd. Han behöver inte ha den då han sover även om vi är en bit bort. Funderar på att köpa en uppblåsbar till oss alla. Vad tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 17 April , 2005 Vi kör med dessa regler. Killen är 10 tjejjen 8, motorbåt 8 meter. Inomskärs lugn sjö=seglarväst till barnen samt frun, jag har automatväst. Oroligt väder, barnen räddningsväst (krage). I hamn har barnen alltid seglarväst tills dom lägger sig för natten. Nya regler i år för oss vuxna, har köpt såna där as snygga västar som ser ut som vanliga västar, mao väst på på kvällen när man hoppar runt mellan båtarna med lite dricka innanför västen! PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 18 April , 2005 Sen är det ju inte helt fel att solen också kommer åt kroppen lite bättre när du bär en uppblåsbar väst...man vill ju ta vara på solen ...lite solbränna är ju alltid härligt. Köpte min på båtmässan, Baltic med auto, för 800:-... men på systemet kan vi handla för samma belopp utan att klaga...märkligt, nä, se inte västarna som en kostnad, utan som en investering...och avkastningen kan bli ditt livs klipp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser