Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
skylarker

Ta ut inombordare - Vega

Rekommendera Poster

Jag går i tankar om att ta ut inombordaren på min Vega och istället sätta på en utombordare och undrar om det är möjligt när båten ligger i vattnet. Tänker då främst på hålet för propelleraxeln, hur man tätar det. Den mesta informationen jag hittar gäller byte från inombordare till annan inombordare, och då när båten står på land. Om någon har gjort det och vill berätta hur skulle det uppskattas enormt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rejäl länspump löser det! Eller en panikslagen besättningsmedlem med en spann. Har du ingetdera så är mitt råd att göra operationen på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller att vara snabb i vändningarna när man drar bort axeln och pluggar hålet när båten ligger i :-)

Om du har foldingpropeller så gör det ju inget att axeln och propellern sitter kvar till nästa gång båten tas upp. Bara dra åt axeltätningen en aning om den droppar och lås axeln så den inte glider ur med en avgasklämma eller något annat.

Om propellern har fasta blad måste den låsas i läge med te.x axelflänsen så att den inte kan rotera. Den lösningen bromsar ju en aning, men det kan man kanske uthärda en sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är maskinen helt utanför räddningen,alltså klar för metallåtervinningen?

 

Utombordare på en segelbåt är verkligen ingen hit!

 

I min värld skulle en utombordare vara sista utvägen för att ta mig hem, för att sedan reparera eller byta ut inombordaren.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskinen fungerar enligt den gamla ägaren. Jag vet inte själv med säkerhet eftersom jag ännu inte testat den, men den är snart 50 år gammal. Utombordaren kommer också att fungera som sista utväg, helst skulle jag inte använda motor överhuvudtaget. Och eftersom alla motorer krånglar så känns det lättare med en utombordare som man bara kan plocka av, dessutom får jag ett enormt stuvutrymme vilket är värt mycket eftersom båten ska bli mitt hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min syn på utombordare på segelbåtar är antingen når dom inte ner till vattnet, eller är dom drängta i ett regelbundet mönster.

 

Om din maskin funkar behåll den.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja behåll motorn och skaffa en snurra som reserv. Snurror på segelbåtar är nästan alltid en nödlösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns misstanke om att inombordaren fungerar, var för då kasta ut den innan du testat och ersätta den med en sån skit som en aktersnurra.

 

Aktersnurra är det sämsta man kan ha på en segelbåt typ Vega. Fråga nån som testat - mig tex. Hade aktersnurra när inombordaren var på översyn. Inlämnad för ett oljeläckage tidigt på hösten. När det var dags att sjösätta hade Volvo Pentaverkstaden inte ens tittat på motorn. När jag fick tillbaka dem hade de inte hittat oljeläckaget. Det gjorde jag själv vintern därpå - av en slump.  :huh:

 

Om du nu tror att du klarar dig helt utan motor, så behör du ju inte ha så brått att skrota en kanske fungerande motor, bara för att den ev, skall krångla nån gång i framtiden.

 

Måste du absolut ta ur motorn, så är det bara att lossade och lyfta ut den. Propelleraxel tätar ju som vanligt. sätt bara på nån klämma av nåt slag så att axeln inte glider bakåt.

 

Om du nu absolut skall  ha bort propelleraxeln så tar du den nästa gång du har uppe båten. Om du har så brått med det så är det ju bara att beställa ett extra upptag och sjösättning efter några dar. Det är inget märkvärdigt. Det är bara att ta upp plånboken och betala.

 

När jag var "ung och vacker" byggde jag en 27-fots havskyssare. I stort sett samma mått som Vegan men 1 ton mer depacement.

 

Nån motor skulle jag inte ha - jag var ju seglare.

 

Likt tjuren Ferdinan hade jag en klok och förståndig mor. Hon jobbade på Volvo. Hon gick in tillnån verkmästare på Volvo Penta att hon hade en envis och tjurskallig son som byggde en båt av en viss storlek. Man plockade fram en lämplig motor med det som behövdes för en komplett installation.

 

Sen körde mina föräldrar de 16 milen till där jag byggde båten. Satte ner lådan med motorn mitt framför dörren till det presännings skjulet där båten stod, så jag kunde inte kom in utan att flytta lådan och sen åkte de, de 16 milen hem till Göteborg igen. 

 

Då jag inte kunde ha motorn ståendes där den stod, så lyfte jag ombord den och installerade den. Att prata förstånd med min mor insåg jag var totalt meingslöst.

 

Har nog aldrig för en sekund ångrat att jag installerade motorn. Däremot har den och andra inombordsmotorer krånglat i olika grad. Jag har seglat hem fler gånger för att motorn krånglat än jag gått för motor hem för att jag brutit masten.

 

Det senaste har skett två gånger och första gången fick jag paddla hem - en styv distansminut. :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det finns minsta misstanke om att inombordaren fungerar, var för då kasta ut den innan du testat och ersätta den med en sån skit som en aktersnurra.

 

Aktersnurra är det sämsta man kan ha på en segelbåt typ Vega. Fråga nån som testat - mig tex. Hade aktersnurra när inombordaren var på översyn. Inlämnad för ett oljeläckage tidigt på hösten. När det var dags att sjösätta hade Volvo Pentaverkstaden inte ens tittat på motorn. När jag fick tillbaka dem nån månad senare, hade de inte hittat oljeläckaget. Det gjorde jag själv vintern därpå - av en slump.  :huh:

 

Om du nu tror att du klarar dig helt utan motor, så behvör du ju inte ha så brått att skrota en kanske fungerande motor, bara för att den ev, skall krångla nån gång i framtiden.

 

Måste du absolut ta ur motorn, så är det bara att lossade och lyfta ut den. Propelleraxel tätar ju som vanligt. sätt bara på nån klämma av nåt slag så att axeln inte glider bakåt.

 

Om du nu absolut skall  ha bort propelleraxeln så tar du den nästa gång du har uppe båten. Om du har så brått att du inte kan vänta till nästa ordinarie upptagning,  så är det ju bara att beställa ett extra upptag och sjösättning efter några dar. Det är inget märkvärdigt. Det är bara att ta upp plånboken och betala.

 

När jag var "ung och vacker" byggde jag en 27-fots havskyssare. I stort sett samma mått som Vegan men 1 ton mer depacement.

 

Nån motor skulle jag inte ha - jag var ju seglare.

 

Likt tjuren Ferdinan hade jag en klok och förståndig mor. Hon jobbade på Volvo. Hon gick in tillnån verkmästare på Volvo Penta och berättade som det va, att hon hade en envis och tjurskallig son som byggde en båt av en viss storlek. Man plockade fram en lämplig motor med det som behövdes för en komplett installation.

 

Sen körde mina föräldrar de 16 milen till där jag byggde båten. Satte ner lådan med motorn mitt framför dörren till det presenningsskjulet där båten stod.  Så jag inte kunde kom in utan att flytta lådan och sen åkte de, de 16 milen hem till Göteborg igen. 

 

Då jag inte kunde ha motorn ståendes där den stod, så lyfte jag ombord den och installerade den. Att prata förstånd med min mor insåg jag var totalt meningslöst.

 

Har nog aldrig för en sekund ångrat att jag installerade motorn. Däremot har den och andra inombordsmotorer krånglat i olika grad. Jag har seglat hem fler gånger för att motorn krånglat än jag gått för motor hem för att jag brutit masten.

 

Det senaste har skett två gånger och första gången fick jag paddla hem - en styv distansminut. :)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett argument för att behålla motorn är ju att du har tillgång till batteriladdning, det brukar vara ett ständigt bekymmer annars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag övervägde att behålla motorn efter att ha läst svaren i denna tråd men eftersom den började krångla så bestämde jag mig iallafall för att sälja den och har nu tagit ut den. Borrade ett håll genom proppeleraxeln och satte en sprint igenom, tills vidare.

 

Det jag undrar nu är hur man enklast ska få bort 48 år av äckelpeck i utrymmet där motorn suttit. Främst motoroljan. Känns som jag bara smetar ut det när jag kommer med diskborsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PeterK skrev något tänkvärt i en tråd. "Lika löser lika" skrev han. Alltså oljebaserat klet löses upp av oljebaserat lösningsmedel, fotogen, diesel, lacknafta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas "black stripe remover" har en förunderlig förmåga att få bort gammalt klet. Motortvätt är också effektivt på motorfet smuts. Slutligen kan du prova något fett polish-vax som slutkläm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...