Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Gäst T

Låsklass 3

Rekommendera Poster

Gäst T

Har beställt ny båt och börjat förbereda inför leverans. Köpte en Gunnebo, 2.5M kätting klass 3 och ett Abus Granit hänglås, klass 3 på Clas Ohlsson. Nu funderar jag om man också ska köpa en sån där bygel i klass 3 eller om den som sitter på båten är tillräckligt stark? Här i Finland (där jag bor) har inte försäkringsbolaget som krav att man måste låsa med klass 3, utan det räcker med fastlåst så man inte kan stjäla båt/motor utan verktyg. Att jag vill ha ordentligt fastlåst är mest för min egen skull, alltså inte en försäkringsfråga. Båtplatsen är övervakad större delen av sommaren, men själva bryggan har bara en klen ring att fästa kättingen i = Den svagaste länken. Hur ska jag göra? Kanske köpa en sån där bygel i klass 3 och sedan försöka linda kättingen runt bryggan istället för att trä genom den lilla ringen? Hur låser ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst T

Jag har också ett motorlås nån typ av speciell mutter på en av bultarna till motorfästet på akterspegeln. ...Suck' Det blir dyrt med säkerhetsutrustning. Det blir typ 2000kr med Klass3; Kätting, hänglås, bygel, motorlås

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst T

Ingen? Bör jag sätta en klass 3 låsögla på båten eller räcker det med den som kommer standard på båten. Hur har andra med 5M styrpulpet gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om du har klass 3 på både lås och kätting men att du fäster detta i t.ex. plastring i bryggan så har du ju knappast någon nytta med varken låset eller kättingen.Inte ens om lås och kätting vore av klass 300! Du bör alltså se till att även bygeln i båten och den del i bryggan har minst klass 3. Om du har dålig fästanordning i bryggan så finns det särskilda bryggringar (klass 3) att köpa. Tror att bl.a. Abloy har dessa. Ett annat tips är att märka både båt och motor. Securmark är otroligt bra och ger ett väldigt effektivt stöldskydd för både båt och motor. Kostar 1000 kr i sverige, men Atlantica ger 500 kr i bidrag så man betalar alltså bara 500 kr för att märka sin motor. Om man har Securmark och dessutom kompletterar med t.ex. Nautilock så har man nog gjort allt som går att göra för stöldskyddet. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst T

Är det standard att öglan på en 5M styrpulpetbåt har klass 3, eller är det mer vanligt med en oklassificerad ögla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog säga att klass 3-ögla har blivit mer och mer standard, men det är inte helt och fullt vedertaget. Det finns fortfarande tyvärr en hel del båtfabrikanter som fortfarande har den gamla och urusla öglan kvar i sin tillverkning. Detta är lite märkligt då fabrikanten sparar kanske en 100-lapp på detta! För kunden blir merkostnaden mer eftersom slutkunden inte köper öglor i flertal som en fabrik gör. Glömde förresten bort att säga att du självklart bör låsa fast din utombordare med ett klss 3 utombordarlås också..... Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öglan i fören brukar vara klass 2 och är till för att dra upp båten på trailer. Skruva dit en klass 3 låsögla någon annanstanns själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst T

Jag mailade Finnmaster och frågade. De svarade att, ja, låsöglan på Finnmaster 4900clx är godkänd klass 3. Nu har jag alltså en godkänd ögla på båten, en klass3 kätting och ett klass 3 hänglås. Ska prova att dra kättingen runt hela bryggan och runt en järnstolpe. Roddarn: Jag beställde att de skulle montera motorlås till motorn från säljaren. Tror jag har en bra setup i mekanisk väg nu ang. stöldskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har en bild på hur man låser fast båten i bryggan på ett godkänt sätt? Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man rekommenderas att skaffa en klass 3 brygga, dvs hela bryggan gjord i härdat stål. Bryggfundamentet som bryggan fästs i måste även det vara i klass 3 stål och det måste i sin tur vara väl fastskruvat i din tomt. För att försäkringen skall gälla måste även din tomt som fundamentet sitter fast i vara klass 3 godkänd, helst i helt härdat stål, men minst i ythärdat. Din tomt måste sedan vara väl förankrad i moder jord med minst 3 fästpunkter per 100 kvm. förankringen bör ske med m80 expanderstång nerborrad 50 meter och fastskruvad med knäckmuttrar. osv osv.... Skämt åsido, att sälja klass 3 verkar lönsamt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkt! Mekaniskt kan du inte göra så mycket mer än de åtgärder du redan har gjort. Däremot fungerar både stöldskyddsmärkning (.t.ex. Securmark) och startlås (t.ex. Nautilic) även som förebyggande åtgärder. Vad som är väldigt viktigt är framför allt märkning av motorn.Vill man inte betala de mycket väl investerade pengarna för Seucurmark (500-1000 kr) så kan man låna märkapparat från Polisen och märka själv. I sådana fall ska det göras på flera ställen på motorn.Både utvändigt och invändigt under kåpan. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Flippermannen

Hej lånar linan lite. Jag har oxå nämligen bara en klass 2 bygel fram på min båt (flipper 470GT). Ska sätta på klass 3 bygel nu men kan man göra det själ? Eller måste man lämna in den? Snäll har ingen några bra tillvägagångs tips för en oerfaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att låt klass 2 öglan sitta kvar! Ta inte bort den vad du än gör...! Sätt dit en klass 3, någonannanstanns...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Flipper mannen

Tack för tipset. Då ska jag behålla den på. Är det komplicerat att fästa den på nytt ställe? Har inte bilden riktigt klar hur jag skall gå till väga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast finns det en ankarbox eller liknande så att man kan komma åt från insidan. Man sätter nämligen fast öglan med hjälp av sk knäckmuttrar som man drar åt till de ramlar loss och lämnar en rund låsmutter som inte man så lätt skruvar upp. Själv monterade jag en låsögla långt fram på däcket strax ovanför relingen så jag kunde stå på båten och låsa. Den andra öglan satt så till att jag var tvungen att ligga framstupa med hela överkroppen nedåt i fören för att komma åt att låsa. Fundera lite innan du börjar borra så kommer du nog på bästa placeringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Flipper mannen

Tack för tipset. Det känns nu som man har lite mer kött på benen.Ska ta tag i monteringen till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst T

Flippermannen: Du kan köap en Klass3 låsögla på Clas Ohlson för ca: 300,-. Det funkar som så att du borrar två hål där du för in låsöglan. Från insidan drar du fast bygeln med två muttrar som har en konformad bricka på framsidan. När du dragit fast öglan och pressar 50Newton så lknäcks muttrarna av och det enda som blir kvar är de konformade brickorna = Man kan inte använda en skiftnyckel för att gänga upp och det är låst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

När man väl bestämt sig för klass 3, man får ALDRIG hoppa över en länk. Försäkringsbolagen kräver klass 3, du köper kompl utrustning med lås, kedja, motorlås, stävbygel i klass 3 = ca 2000kr Inte ovanligt fäster man sedan båten som vanligt i bryggan vilken inte är klass 3 klassad, detta i sin tur innebär ju faktiskt att hela klass 3 investeringen är bortkastad både vad det gäller stöldrisk och ersättningsanspråk vid stöld. Dessutom är du inte berättigad den premierabat som du ev. får när du skaffar din klass 3 utrustning? Ett uttryck som passar väl in, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk... kanske något motorbåtsklubbar hamnar mfl borde tänka mer på? Angående dubbel placering av stävbygel finner jag inte många argument eller alternativa ställen i fören att fästa en klass 3 bygel på än just där den gamla sitter, jag kan fästa den i aktern men då måste jag ha en kätting liggandes över eller under båten då den ska fästas i bryggan.? Vad är det för fel på att bara byta plats med den gamla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som ChristerN skrev, fäst den uppe på däcket istället. Smartare placering för egen skull! Stävbyglen som sitter där är ändå inte till att låsa fast med, den är till för att dra upp båten på trailer. Dessutom så spelar det ingen roll om du har klass 2, 3 eller 4, tjyvarna tar båten ändå. Har sett ett fint ex där de först sågade bort en låsögla (vet ej klass, spelar ingen roll) med en sticksåg, släpade iväg båten och sågade av akterspegeln (runt motorfästet) för motorn satt med motorlås. (det var den de skulle ha). Allt med en sticksåg... plast och trä, lätt att arbeta i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Flippermannen

Tack för alla hjälpsamma svar. verkligen schysst. Nä det är klart, om tjuven verkligen vill ha motorn eller båten så spelar väl låsklassen ingen roll. Dock känns det ändå lugnast i magen om jag har låst med klass 3 o gjort så gott det går för att förebygga eventuella stölder. Bra citat med att ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Men vad säger försäkringen om allt är klass 3 utom bryggringen, fast man då istället har fäst kedjan runnt en stor grov bryggpole i trä som den stora hamnbryggan vilar på, borde inte det vara OK? Någon som vet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nån är intresserad så har jag ett abus nemo utomordarlås till salu.Det är helt nytt och ligger i förpackningen. Med tillhörande bult som ersätter en bygelskrur. Den är av storleken m16*1,5. Säljes för 650 kr kostar vanligtvis 850-900. Maila om nån är intresserad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är helt okay, och som kommer att godkännas av försäkringsbolaget. Att bryggan inte är klass3-klassad har faktiskt ingen betydelse för försäkringsbolaget så länge det krävs kraftig åverkan som är t.ex. tidskrävande för att få loss t.ex. kättingen från bryggan/pålen. Alltså: Inget lås i världen (hittills) kan förhindra en båt/motorstöld....men det gäller att försvåra så mycket som möjligt. Tidsaspekten för att få upp ett lås, kätting eller vad det nu är är en viktig aspekt i det hela. Likaså om det är volymkrävande som t.ex. användandet av motorsåg. Vill du vara helt säker på vad som exakt gäller tycker jag att du bör kontakta ditt försäkringsbolag så berättar de mer. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst T

Flippermannen: Ett tips i all välmening; Se till att du angör båten som vanligt med tampar och ev. fjäder/gummibälg också i fören så att båten har en bra, dämpad förtöjning. Sedan låser du fast den med kedjan. Kedjan ska inte användas som förtöjning då den inte fjädrar eller ger med sig när båten rör på sig. No offence, bara en upplysning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Självklart förtöjer man inte med klass3 kättingen, men det är fortfarande fullt möjligt att både låsa och förtöja från samma bygel.? Det man behöver tänka på är att göra kättingen längre än förtöjningslinan, förstår fortfarande inte varför man ska sätta dubbla byglar när man byter upp sig till klass 3. försäkring är ett annat bra namn för vadslagning. Man slår vad med försäkringsbolaget om stöld, skada, brand osv.. Jämför med en trisslott, lotten är försäkringen, lottpiset är premien och skadan/stölden blir vinsten. Du vinner 100 000kr på din lott och råkar även skrapar den förbjudna kontrollrutan på lotten. Löjligt kan tyckas, men du är inte längre berättigad vinsten. Din stulna båt var låst med med klass 2, enligt de flesta tillräkligt säkert, du är ändå inte berättigad full ersättning pga att detta finns med i avtalet. Det handlar bara om att uppfylla villkor om man räknar med full ersättning vid skada stöld, vad man sedan personligen tycker är tillräckligt säkert är en annan femma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

när man kan stjäla en båt enbart med hjälp av en bågfil, såga sig runt stävbygeln osv.. att detta är möjligt idag är mycket märkligt för mig. Är detta anledningen till varför det enligt många inte är lönt att satsa på klass 3 låsning idag? Försäkringsbolagens fiende nr1 i så fall? Det tillverkas väldigt fina lås och anorningar för båtar idag... skulle man då inte också kunna satsa lite på stöldskydd i båten? Genom att t ex plasta in en 3mm rostfri plåt i nya båtar som ett skydd för detta runt stävbygeln samt akterspegeln? Känns lite som att båttillverkarna/säljarna tjänar något varje gång en båt stjäls.? För dem varför då satsa på stöldsäkerhet? Är det inte just båtarna som är den svaga länken i säkerhets-kedjan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

när man kan stjäla en båt enbart med hjälp av en bågfil, såga sig runt stävbygeln osv.. att detta är möjligt idag är mycket märkligt för mig. Är detta anledningen till varför det enligt många inte är lönt att satsa på klass 3 låsning idag? Försäkringsbolagens fiende nr1 i så fall? Det tillverkas väldigt fina lås och anorningar för båtar idag... skulle man då inte också kunna satsa lite på stöldskydd i båten? Genom att t ex plasta in en 3mm rostfri plåt i nya båtar som ett skydd för detta runt stävbygeln samt akterspegeln? Känns lite som att båttillverkarna/säljarna tjänar något varje gång en båt stjäls.? För dem varför då satsa på stöldsäkerhet? Är det inte just båtarna som är den svaga länken i säkerhets-kedjan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det finns mycket enklare, tystare och snabbare sätt att stjäla båtar än genom att såga med bågfil runt stävbygeln! Man kan säga att det finns 4 slags båttjuvar: 1: Ögonblickstjuven som får ett plötsligt infall och lånar båten för att ha kul en stund på sjön och lämnar den vid någon strandkant någon timme senare när de har lekt klart. För dessa räcker klass 3 gott. 2: Tjuven som planerar sin stöld för att senare dra upp aktern och att plocka av utombordaren varpå någon hittar båten utan motor dagen efter. För denna tjuvsort [KUR]kan[/KUR] klass 3 räcka eftersom klass 3 förlänger tiden det tar att lösa problemet än ett klass 2. Dessutom behöver denna tjuvsort inte nödvändigtvis vara ett proffs. Här börjar även andra faktorer spela stor roll som. t.ex. omgivning, belysning osv. 3: Den tredje sorten är den som stjäl hela båten för att plocka av motorn men på ett helt annat och ostört ställe än där båten stals. Det här är ofta proffs som har för avsikt att sälja stöldgods. Sådana som gör stöldturnèer. För den här typen av tjuv hjälper nästan ingenting annat än att ta hem båten efter varje tur. Men....för varje sekund man kan försvåra stölden, genom att t.ex. förlänga tiden det krävs för att stjäla, desto bättre är det ju. Tiden för en tjuv är en otroligt viktig faktor! Risken att bli upptäckt är ju större ju längre tid stölden tar och ju mer oväsen man för. 4: Denna tjuv är superproffs och kommer inte alltför sällan från utlandet. Avsikt: att stjäla för att sälja stöldgods. Och ofta i mängder! Samma som i fall 3 att ingenting hälper annat än att ta hem båten. Att skydda sin båt/motor med någon slags stöldskyddsgaranti går helt enkelt inte. Det enda man kan göra är att försvåra så mycket man bara kan. Syftet med stölderna är ju ofta att sälja stöldgodset. Om man kan stöldskyddsmärka båt och motor på ett sådant sätt att det blir väldigt svårt för tjuven att hitta en köpare så är mycket vunnet eftersom den vill stjäla en båt/motor som är lätt att sälja och inte skapar en massa problem på vägen. Av den anledningen har jag valt Securmark stöldskyddsmärkning (finns även andra fabrikat) av både båt och motor, samt att jag kompletterar med en startspärr. Då har jag i alla fall gjort vad jag har kunnat så länge jag vill slippa ta hem ekipaget efter varje tur. Och det vill jag inte. Att plasta in plåt i båten är kanske inte så dumt. Det försvårar ju också. Men har man tid på sig på ett ostört ställe så är detta heller inget problem alls. Egentligen tycker väl jag att frågan om man ska använda sig av klass 3 eller ej är lite märklig. För mig är det lika självklart som flytvästen! Men det kan också ha att göra med att jag har en stöldbegärlig båt och motor som ju alla styrpulpetare och nyare motorer tillhör. Har man t.ex. en snipa med en en inombordare från 1968 så ser behovet av stöldskyddet annorlunda ut. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst T

Mycket bra svar. Jag var inne och pratade med mitt försäkringsbolag igår. Här i Finland krävs det inte Klass3 för att ha en gällande försäkring utan kriteriet är: Man ska inte kunna stjäla motor eller båt utan verktyg. Dvs, en klen kedja med hänglås alt. ett cykellås (platad wire) är tillräckligt. Motorlås är heller inte ett måste då man måste använda verktyg för att ta av motorbultarna. Det är också bara båtar under 5M som måste låsas vid bryggan, längre båtar behöver ingen låsning över huvud taget. Försäkringspersonen jag snackade med sa dock att det nog inte tar lång tid innan de börjar kräva bättre lås då många båtar stjäls. *doh* Jag känner iaf att jag gjort mitt bästa med klass3 ögla, kätting, hänglås ett motorlås. Klart bättre stöldskydd än de andra vid min brygag så de väljer kanske inte att stjäla min båt av den anledningen? Dessutom har jag valt en bryggplats som har låsta grindar nattvakt 3 månader under högsommaren. ...Hursomhelst är det tragiskt att vissa inte kan skilja på mitt och ditt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall montera en klass 3 ögla till helgen. Behöver jag täta skruvhålen med något och i så fall med vad? Eller blir det tillräckligt tätt utan tätning? Båten är en Ryds 520ST. /Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör/skall alltid se till så att det finns tätning kring alla hål man gör i skrov och däck. Bill-Owe J Skadereglerare Atlantica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...