Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Jas65

Äldre båtar

Rekommendera Poster

Hej

Har sett att det finns en del äldre båtar till salu, är nyfiken på hur ni resonerar kring detta.

Såg tex en Storebro Biscay 31 fot för strax under 4 hundra tusen, se välvårdad ut enl bilderna och utan tvekan mkt båt för pengarna vad jag kan se men nu till frågan..

Oavsett hur välvårdad en båt från tidigt 80 tal finns det ändå inget bäst före datum på dom?

Kommer man inte till en punkt där man har mer reparationer än nöje med båten?

Dubbla motorer som gått över 2000 timmar med kostnaderna det kan innebära oavsett om dom är servade osv....som sagt, finns det ngt bäst före datum på gamla båtar, våran Utterr C 68 känns lite för liten för oss och börjat snegla på ngt större, Kabinbåt är en önskan men även börjat titta sea rays från 90 talet då de ligger i samma prisklass som vår utter som är sista årsmodellen innan produktionen las ner.

Med vänlig hälsning

Jack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har sett att det finns en del äldre båtar till salu, är nyfiken på hur ni resonerar kring detta.

Såg tex en Storebro Biscay 31 fot för strax under 4 hundra tusen, se välvårdad ut enl bilderna och utan tvekan mkt båt för pengarna vad jag kan se men nu till frågan..

Oavsett hur välvårdad en båt från tidigt 80 tal finns det ändå inget bäst före datum på dom?

Kommer man inte till en punkt där man har mer reparationer än nöje med båten?

Nu beror det kanske på vilken sjuklig läggning man har - tex som jag som tycker att det största nöjet med båten är att jobba med den. Bygga om, förändra reparera. 

Nu har jag ju visserligen segelbåt, så det där med motorer är ju ingen stor fråga. Dessutom ganska ny motor, så den håller förhoppningsvis mig ut.

Har man dubbla motorer och dessutom ganska stora, så är det ju en avsevärd kostnad om det händer nåt.

Själva skrovet är det nog inget större problem med och Storebro är väl inget "smäck ihop" 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tro att ett välbyggt skrov är i princip outslitligt. Allt går dessutom att laga. Motorer kan bytas ut. Med det beror ju på vad man uppskattar att hålla på med. Det kan ju också bli en dyr affär. Marina motorer tenderar till att ha ett bäst-före-datum eftersom de rostar och slits.

Linjerna blir ju också omoderna efter en tid vilket kanske gör båten svår att sälja. Men många tycker att just äldre båtar är vackra. Det bero helt på vad man tycker. Vilken båt man gillar är ytterst personligt. Några gånger har jag fattat tycke för en båt utan att knappt kunna försvara det för mig själv. Man blir lite kär helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tro att ett välbyggt skrov är i princip outslitligt. Allt går dessutom att laga. Motorer kan bytas ut. Med det beror ju på vad man uppskattar att hålla på med. Det kan ju också bli en dyr affär. Marina motorer tenderar till att ha ett bäst-före-datum eftersom de rostar och slits.

Linjerna blir ju också omoderna efter en tid vilket kanske gör båten svår att sälja. Men många tycker att just äldre båtar är vackra. Det bero helt på vad man tycker. Vilken båt man gillar är ytterst personligt. Några gånger har jag fattat tycke för en båt utan att knappt kunna försvara det för mig själv. Man blir lite kär helt enkelt.

Håller med där, kan knappt försvara tanken på att jag tänker i dom banorna, gapar väl helt enkelt efter för mycket, våran utter funkar att natta ca 2 dagar men skulle inte tänka mig att sticka ut en eller två veckor med familjen som består av 2 vuxna samt 2 barn 10 och 7 år, det skulle säkert gå men inte kännas som en semester då det skulle kännas för trångt, samtidigt gillar jag att bara sticka ut ngr timmar och fiska och där känns en storebro inte direkt optimal och sen har vi ju detta med att faktum är att hur snygg den än är så det en gammal båt nu och ännu äldre om 10 år om man behåller den, jag får en känsla av större båtar som är 20 år eller mer verkar vara svårsålda, skall man äga och driva en sådan båt, säg en Princess runt 45 fot från sent 80 tal på en arbetarlön så är det nog förenat med vissa aha upplevelser även om man blir förvånad hur billiga dom är relativt till sin storlek kontra en nyare båt som är bra mkt mindre men kostar så gott som lika mycket i inköp, de som har gott om pengar satsar väl förmodligen på nyare båtar, precis som du skriver handlar väl om linjer och hur modernt det ser ut oavsett pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med där, kan knappt försvara tanken på att jag tänker i dom banorna, gapar väl helt enkelt efter för mycket, våran utter funkar att natta ca 2 dagar men skulle inte tänka mig att sticka ut en eller två veckor med familjen som består av 2 vuxna samt 2 barn 10 och 7 år, det skulle säkert gå men inte kännas som en semester då det skulle kännas för trångt, samtidigt gillar jag att bara sticka ut ngr timmar och fiska och där känns en storebro inte direkt optimal och sen har vi ju detta med att faktum är att hur snygg den än är så det en gammal båt nu och ännu äldre om 10 år om man behåller den, jag får en känsla av större båtar som är 20 år eller mer verkar vara svårsålda, skall man äga och driva en sådan båt, säg en Princess runt 45 fot från sent 80 tal på en arbetarlön så är det nog förenat med vissa aha upplevelser även om man blir förvånad hur billiga dom är relativt till sin storlek kontra en nyare båt som är bra mkt mindre men kostar så gott som lika mycket i inköp, de som har gott om pengar satsar väl förmodligen på nyare båtar, precis som du skriver handlar väl om linjer och hur modernt det ser ut oavsett pris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag försöker säga är att jag har väldigt svårt att motivera för mig själv att byta bort våran nyare Uttern mot en så pass gammal båt även om den har alla utrymmen vi behöver och prisbilden är likvärdig men samtidigt

leker jag med tanken att så skulle ske, både för och nackdelar men får nog inse att jag får lägga till ca 3-4 hundra tusen för att få en kabinbåt som är lite modernare och 1 meter längre om den skall uppfylla våra önskningar, kollat en del på Aquador 25 C som verkar ha det vi suktar efter men blir ju en del pengar mer för att få en meter längre båt med en diesel spis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...