Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
iceman356

Hjälp med plastning i Sthlm

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon här som skulle vilja ta på sig arbete med att hjälpa mig att plasta fast en tunnel till en bogpropeller.

Jag gör allt underarbete som håltagning,slipning, rengörning,täckning mm. Samt målning efteråt.

Känner att jag har för lite erfarenhet av plastning för att göra detta själv !

Tänkte hyra en fräsjigg och fräsa upp hålet med.

Självklart får ni bra betalt för arbetet !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Är det någon här som skulle vilja ta på sig arbete med att hjälpa mig att plasta fast en tunnel till en bogpropeller.

Jag gör allt underarbete som håltagning,slipning, rengörning,täckning mm. Samt målning efteråt.

Hej

Fick du tag på någon? Jag skulle också behöva ha hjälp med

Montering av bogprop på min sea ray 280. Vart bor du ?

Mvh

Joakim L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju ett rätt brutalt ingrepp och ganska omfattande jobb så jag kan gott förstå tvekan. Proffsen har både rutinen och de rätta verktygen för jobbet.
[Men ändå knappast så svårt att inte händiga amatörer kan fixa saken? Har själv ingen erfarenhet eller planer på att utföra sådan installation, men kan tycka att Iceman356 ovan överdriver plastnings-biten? Att hyra en fräsnings-jigg för att själv ta upp hålet verkar nästan mer avancerat än plastningen?? Som sagt, ingen praktisk erfarenhet, mest en lös fundering.]

Bildgooglade "diy bow thruster tunnel installation" (där "diy" betyder Do It Yourself) och fick många sökträffar. Hoppas du får tag Iceman356 - eller kanske ännu hellre nån villig installatör i Stockholmsområdet  - men under tiden skadar det väl inte att kika på vad farbror Google kan bjuda på?

Bilden nedan? F`låt, kunde bara inte låta bli... :ph34r:
post-86835-0-60052800-1452169738.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju ett rätt brutalt ingrepp och ganska omfattande jobb så jag kan gott förstå tvekan. Proffsen har både rutinen och de rätta verktygen för jobbet.

[Men ändå knappast så svårt att inte händiga amatörer kan fixa saken? Har själv ingen erfarenhet eller planer på att utföra sådan installation, men kan tycka att Iceman356 ovan överdriver plastnings-biten? Att hyra en fräsnings-jigg för att själv ta upp hålet verkar nästan mer avancerat än plastningen?? Som sagt, ingen praktisk erfarenhet, mest en lös fundering.]

Bildgooglade "diy bow thruster tunnel installation" (där "diy" betyder Do It Yourself) och fick många sökträffar. Hoppas du får tag Iceman356 - eller kanske ännu hellre nån villig installatör i Stockholmsområdet  - men under tiden skadar det väl inte att kika på vad farbror Google kan bjuda på?

Bilden nedan? F`låt, kunde bara inte låta bli... :ph34r:

attachicon.gifbow.thruster.stoneage.jpg

Håller med Thomas-1 fullständigt.

Bilden var ju inte så dum. Vintertid behöver man väl nästan ha torrdräckt!?

Håltagningen är mycket besvärligare om an inte är van än själva plastningen. Sen görs det ju ibland lite sofistikerade lösningar funt tunnelns mynning för att styra vattenströmmen runt skrovet.

Skulle jag lämnat bort plastningen så skulle jag nog lämnat bort håltagningen också.

Sen gäller det ju att inte va för snål med slipningen när man skall plasta. Att plats utanpå gammal bottenfärg är ju ingen höjdare.

post-106994-0-82814800-1452170815_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hej

Mvh

Joakim L

Hej

Jag fick aldrig tag på någon så jag blev tvungen att göra det själv.

Men jag tror inte att jag vill göra det en gång till för det är bra mycket jobb och väldigt trångt att plasta inne i båten !

Jag hyrde en specialfräs på båtaccenten i Länna för att ta upp hålet och den var kanonbra !

Och vad Thomas-1 snackar om att jag överdriver plastningen och att håltsgningen är den lätta biten är enligt mig skitsnack !

/Thomas

Redigerad av iceman356

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hej

Mvh

Joakim L

Hej

Jag fick aldrig tag på någon så jag blev tvungen att göra det själv.

Men jag tror inte att jag vill göra det en gång till för det är bra mycket jobb och väldigt trångt att plasta inne i båten !

Jag hyrde en specialfräs på båtaccenten i Länna för att ta upp hålet och den var kanonbra !

Och vad Thomas-1 snackar om att jag överdriver plastningen och att håltsgningen är den lätta biten är enligt mig skitsnack !

/Thomas

Allting är ju relativt kunskaperna, även att snacka skit. Med kunskap och praktik kan man bli världsmästare på det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...