Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Leonardo

Lämplig behandling av durk nere i ankarboxen

Rekommendera Poster

Har en Comfort 32, där durkarna i ankarboxen gjort sitt. Har tillverkat nya i marinplywood, och skulle vilja ytbehandla dem på bästa sätt. Har funderat på epoxibehandling eller är det bäst att bara olja dem ordentligt? Det blir ju en del vatten och en väldigt fuktig miljö, så det är väl rätt tuffa förhållanden.

Någon som har bra tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för plyfa?

Dom borde väl va lätta att byta ut om de blir anskrämliga igen.

Lite olja skadar väl aldrig.

Alternativ

Epoxylaminat på ovansidan - för slitaget. Ett lager 300 gramsväv i epoxy på ovansidan och stryka med olja på undersidan.

Kanske inte allt för tät, så att det blir en viss ventilation av utrymmet under.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plywood ska, för att hålla sig plan, samma behandling på båda sidor.

Olja gör inte så mycket nytta på plyfa, bara någon millimeter i bästa fall, till limskarven, som effektivt stoppar inträngningen av olja, däremot är ändträet öppet rakt igenom.

Toaens förslag med plast är bra om man även behandlar baksidan lika.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plywood är egentligen inget för marin miljö. Minst dålig brukar formplyfa vara. Jag skulle nog plasta upp en durk, den är ju enkel at renovera också.

Har man kätting så är liggunderlag bra, håller 1-2 år med billig och enkel att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, får väl bli epoxi alltså. Det är i och för sig så som Tommy säger att de är inte svåra att byta ut. Det gamla har nog varit där i tjugo år, utan nån större omvårdnad. En epoxibehandlad variant varar nog minst lika länge.

Tack för tipsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plywood är egentligen inget för marin miljö. Minst dålig brukar formplyfa vara. Jag skulle nog plasta upp en durk, den är ju enkel at renovera också.

Har man kätting så är liggunderlag bra, håller 1-2 år med billig och enkel att byta.

Formplyfa är inte dumt.

Nu är väl durkarna redan tillsågade och på plats och dom håller ju inte i evigheter, så det spelar nog inte så stor roll vad man gör. Dom blir väl skitna och mögliga ganska snart.

Liggunderlag brukar jag köpa billigast på Ö&B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, de är tillsågade, men inte på plats. Skiter nog i epoxy och kör med lite gammal hederlig enkomponentslack istället. Nästa gång kör jag formplyfa. Om det blir nån mer..... Kanske plockar upp dem och gör rent ibland. Det kommer att öka livslängden avsevärt. :-)

Tack för era tips i alla fall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, de är tillsågade, men inte på plats. Skiter nog i epoxy och kör med lite gammal hederlig enkomponentslack istället. Nästa gång kör jag formplyfa. Om det blir nån mer..... Kanske plockar upp dem och gör rent ibland. Det kommer att öka livslängden avsevärt. :-)

Tack för era tips i alla fall!

En fortsättningsfråga: vad är bästa behandling för ändträt på formplyfan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istället för att måla, olja och lägg på någon matta eller liknande.

Formplyfa brukar var ganska dränkt i lim och klarar sig länge utan behandling. Jag brukar behandla allt ändträ med varm olja som tränger in mer eller mindre. Lackar/målar man och råkar skava av färgen så kommer fukten åt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det behövs för skydd för ankarkättingen i en ankarbox så är golvplattor i plast nog ett bättre alternativ än liggunderlag. De är nog bättre även för tamp eftersom det blir dränering och luftcirkulation under.

http://www.toxicmags.se/clients/bergoflooring/onesolution/

Det här är ett fabrikat, det finns nog flera olika på byggmarknaderna.

Fördelar:

Står på pliggar så det blir luftcirkulation under

Hål i plattan så vatten på/i kätting/tamp dräneras

Bara att såga och fila till i lämplig form och sätta samman med ingjutna fästen i kanterna

Väldigt tåliga mot slag och nötning

Går enkelt att lyfta ur för att göra rent under

Jag hittade en kartong med ett par kvadratmeter för under hundringen på min byggmarknad 

PS Det blev lite över så jag la dem i botten på kylboxen oxå så maten inte blir blöt i botten. Lätta att ta ur och diska av vid storstädning av boxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp typ Bergoplattor är användbart till mycket. Min ankarbox  är bara V-formad, där har jag liggunderlag som jag fäster med lite termolim i överkant. En hel del kättingrassel försvinner också. Hade det varit durk hade jag lagt Bergo. 

Bergo har jag haft under batterier och gasoltuber där det kan bli lite fukt stående. 

Bergo fungerar även extremt bra under madrasserna för att få bort kondensproblem.

Utmärkt i sittbrunnen också. Jag föreslog det till en bekant med ett dåligt teakdäck, tyvärr köpte han inte iden (inte ens konstgräs vågade han sig på!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslog det till en bekant med ett dåligt teakdäck, tyvärr köpte han inte iden (inte ens konstgräs vågade han sig på!)

Det var en tanke så god som någon.

När jag renoverade förpiken för några år sen, gjorde jag en tabbe. Under däcket eller kanske rättare sagt rufftaket var det klätt med målade plyfaskivor. Jag klädde dem med samma ytmatta som i övrigt. För att fastsättningen skulle bli snygg, tog jag nya rostfria kullrigförsänkta plåtskruvar med inredningsbrickor under. Eftersom inredningsmattan var 3 mm och den var dubbel där jag skruvade fast skivan, tog jag en aning längre skruva,

När jag skruvat upp skivan och kom upp på däcket fick jag till min förfäran se att spetsen på varje skruv hade förorsakat en synbar skada på gelcoaten. Skruvade ur skruvarna och tog en försänkare och försänkte vid varje skada och fyllde hålet med det jag hade till hands - vit silicon.  :(

Möjligtvis är det kanske bara jag som ser det.

Har funderat på att klä den delen på däcket med typ flexiteak, Sen har tanken på flexiteak på fördäcket, sakta sjunkit ner i prioriteringslistan.

Tanken på att lägga konstgräs på den delen av fördäcket som är skadat tilltalar mig. Undra hur mycket kommentarer och gliringar man fått om delar av däcket såg ut som en grön gräsmatta.

Med lite hastigt ditsprayat gräs, skulle mitt fördäck kunna te sig ungefär som på denna bild - från Hållö första Onsdagen i December 2014.  ;)

post-53310-0-34681000-1430542430_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båtgranne, en av de få Vegorna med rattstyrning, hade någon slags heltäckningsmatta för utomhusbruk på sitt däck. De hade lagt dit det när de hade en hund som alltid halkade på däcket. De tog bort det när det började bli lite sunkigt men då hade det legat många år. Bra grepp, tyst och mjukt att gå på. Så det finns fler material än man normalt tänker på som fungerar i en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt med sommardäck, toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt med sommardäck, toaen

Nu var ju just den bilden från början av december, men man kanske skulle ha olika mattor att skifta mellan, ungefär samtidigt som man byter mellan vinter och sommardäck på bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istället för att måla, olja och lägg på någon matta eller liknande.

Formplyfa brukar var ganska dränkt i lim och klarar sig länge utan behandling. Jag brukar behandla allt ändträ med varm olja som tränger in mer eller mindre. Lackar/målar man och råkar skava av färgen så kommer fukten åt.

Japp, tänkte på det. Struntar i lack och kör lite kinesisk träolja efterföljt av lite linolja blandat med terpentin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...