Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
guzztav

varningslarm löper amok

Rekommendera Poster

Hej

 

När jag slår på strömmen i båten - för kabinel - sätter varningssignalen igång efter någon sekund och den går inte att stänga av. (Med "stop".) Jag har två batterier i båten - ett slutet för motorbatteriet - och ett för kabinens el.

Batterierna är fulladdade. Det började krångla redan i slutet av förra sommaren - då pep larmet plötsligt när loggenl legat på ett tag ?-aldrig varit ngt problem förr- den är digital - trots att batteriet var laddat. Båten är en äldre segelbåt med hyfsad elpanel. Har bytt säkringar - 8 amp. Bytte kylskåpssäkringen förra säsongen -röd.

Kabinelen används mest för kylskåpet och som sagt för loggen. Kabinlamporna används knappast.

Vad säger larmet??

Motorn driver en växelströmsgenerator som laddar kabinens batteri. Den är nyservad.

Nån som har en liknande erfarenhet - jag själv har noll koll på el. Tacksam för synpunkter.

 

Hälsningar Guzztav

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Larmet brukar väl i huvudsak för att uppmärksamma på att det inte finns nåt oljetryck på motorn.

 

Mitt startbatteri har ingen huvudbrytare, utan spänningen står alltid på till motorn. När jag vrider nyckeln till startläge brukar larmet gå igång.

 

När motorn startar och oljetrycket kommer upp tystnar larmet. 

 

Är du säker på vad som är startbatteriet och förbrukningsbatteriet.

 

Har du en nyckelbrytare till motorn!?

 

Om det är så kan det ju va fel på tändningslåset.

 

Slutar larmet att tjuta när motorn startat!?

 

Det räcker med en tråd i varje fråga. Med flera trådar blir det bara rörigt.

 

Så länge ingen svarat i den andra bör det gå att dölja den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Ursäkta att jag skapat oreda i trådarna. Nej larmet slutar inte när motorn startat - jag stänger av kabinel = ingen logg eller el till belysning, lanternor etc. Då slutar larmet. Motorn funkar bra. (ingen diesel- Albin O21) Hur felsöker man - som amatör - dessa kablar ? Varför piper det- är det kortslutning nånstans - kan man köpa en elpenna på Clas Olsson och peta nånstans? Allt är förvirring-- Kan det vara larmet i sig som fått spatt - korriosion ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa du det kan va vad som helst - nån sladd som skaver emot nån metalldel - korrosion som möglat och hindrar strömflödet - mm mm- Clas Olsson och hans penna.??.krävs att nån kan sköta pennan i så fall - vill sägas en elkunnig människa - visst kan larmet i sig fått "spatt"som du säger- men peta inte själv bland sladdarna --risken finns att du förvärrar skadan.

 

Kosta på dig en båtelektriker gösse! Ingen annan här på sajten har en susning om dina kablar

från sjuttiotalet.

 

Hav det bra och bekosta dig en fackman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar - ja det kanske är det enda -fast det svider i lädret--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorlarmen i båtar är sammankopplade av varningslampor, dioder och en summer. Summer är ett "summalarm" som ska väsnas när någon av lamporna tänds (det behövs för att uppmärkmassa föraren på att kolla varningslamporna). När tändingen slås på så ska summern ljuda som en funktionskontroll. När motorn startat så ska dioderna bryta strömmen genom summern om inte någon av varningslamporna är tända/tänds. Att felsöka detta ormbo av kopplingar krävs det expertkunskap för. Har du sedan tur så är det bara en skavd kabel. Då kan det ha varit billigt att anlita en båtelektriker i stället för att byta hela instrumenteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin O21 har som original aldrig haft någon varnings summer!

 

Här rör det sig om någon inkoppling i efterhand, Ja ni vet jag har inte så stort förtroende för kopplingar gjorda av en elkunnig kompis.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag hör så är det väldigt svårt att hitta en kunnig båtelektriker. Börja med att reda ut hur kablarna går och rita ett enkelt schema så kanske någon här kan se vad som är fel. Schemat är bra att ha även om du anlitar en elektriker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar - har ett schema i en pärm - faktiskt gjord av en båtelektriker- med svårläst 

handstil - det stämmer att Albin inte har ngt motorlarm som på en modern diesel som jag nämnde tidigare - det är i elpanelen det sitter ett par utdragbara knappar - som sagt får anlita en eldoktor - ska först följa rådet ovan att tyda blyertsskriften i pärmen- ps ingen elkompis har 

installerat grejerna utan en riktig schaman--dock före min tid -- haft båten i 15 år så det har gått ett tag. Men en fin panel med knappar o lampor - man kan lossa en klämma och fälla ut den och skåda en massa färgglada sladdar och metallklumpar på baksidan--magsåret börjar svida - lite som att skåda stjärnhimlen en mörk natt-- man känner sig  förkrympt-- men ödmjuk--inför undret--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...