Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
seglarfreaken

Självslående/smala focken S30 classic?

Rekommendera Poster

Tyvärr så skörade vi focken rejält idag och behöver bestälka en ny. Vi har classic- riggen utan framflyttat förstag. Helst av allt skulle vi vilja ha en fock som går fri från både mast och sidostag. Är det någon som vet om man kan använda den självslående focken utan att ha ett framflyttat förstag och om den går fri från masten?

Gör det någon större fart/höjd-redusering än om vi seglat med den vanliga focken där skothornet går ungefär i linje med toppvanten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Argh, sjukt tråkigt med skörade segel bortom räddning.

Men kul med nytt segel så småningom! :-)

Jag har ingen koll på S30 specifikt men jag tror att det gör ganska mycket skillnad även med bara lite överlappning.
Se på hur hårt Gransegel har jobbat på sin glider, eller vad dom kallar den, som de har byggt ut akterrundan på till exempel.

Om focken ändå skotas på traditionellt sätt ser jag ingen anledning till att använda en mindre. Om valet är självslående eller ej så kanske det är värt den sämre prestandan för större bekvämlighet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte heller en S-30, men på min båt var prestandatappet så stort att jag nu köpt en traditionell fock. Både fart och höjdtagning var lidande. Däremot skulle jag - om jag hade haft en S-30 och skulle köra med enbart ett försegel (på rulle), mycket väl kunna köpt en ovan nämnd glider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...