_kim_ 0 Postad 30 April , 2015 Tjenare! Jag är på gång att ev köpa en orrskär 27 med dubbla Volvo Penta AQ151 och 290 drev. Är lite tveksam till dubbla bensinare då jag antar att dom kommer dricka rätt ordentligt med soppa ? Hur mycket får jag räkna med ? Dyrt i övrigt att serva och underhålla dessa motorer och drev ? Övriga tankar och erfarenheter angående dessa ? //Kim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 30 April , 2015 Utan att lägga några större värderingar i motorval osv men..... Nuförtiden åker jag segelbåt men har tidigare haft allt från små utombordare via stora diton till inombords 4or 6or o V8or. Nåt jag vant mig vid på resan är att bränslekostnaden, sett över ett helt år från sjösättning till upptag, ALLTID är den minsta kostnaden. Oavsett båt o motor så är alltid de fasta kostnaderna skyhögt mer än de futtiga tusenlappar Statoil vill ha av mig. Då åker jag ändå många timmar om året. Om bränslekostnaden är en fråga som avgör ett ev köp.... backa ur. Det är inte där du får ekonomiska problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian85 13 Postad 30 April , 2015 skulle kunna tänka mej att dom drar ngn liter mer per NM än dieslarna men det är ju inte det som avgör utan priset på diesel och hållbarhet. andrahandsvärde etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 April , 2015 Vet av egen erfarenhet att 1 sådan motor drar ca 20 liter i timmen vid ca 4000 varv på en nimbus 21-87 års modell, 2x 151 borde teoretiskt dra ca 40 liter/tim, beroende på hastighet så dela dessa liter med antalet "knop" båten gör och du har svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 April , 2015 (redigerade) sen blir det ju dubbelt av bälgar drevolja,skrapande och målande av drev dessutom dubbelt oljebyte och filterbyte samt impellerbyte och sist men inte minst konservering av motorer att tänka på Redigerad 30 April , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 1 Maj , 2015 Om du tänkt att serva motorerna och dreven själv så är delarna rätt billiga och det finns delar att få tag på överallt så det är mest det dubbla jobbet som är till besvär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Maj , 2015 Kolla avgaslimporna, om mellanväggen är bortrostad så går toppens 4:e avgasport garanterat åt helvete. Och det går fort då det stänker sjövatten runt avgasporten och aluminiumen korroderar bort. Finns en rep.metod där man fräser in en stålring men har det gått för långt så är det ny topp som gäller. Har man möjligheter att svetsa och bearbeta aluminium så går det också. Avgaslimpan till 151:an är ju inte precis billig. Tänk på att 151:an är en strokad B23:a så den är inte standard som en bilmotor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_kim_ 0 Postad 1 Maj , 2015 Utan att lägga några större värderingar i motorval osv men..... Nuförtiden åker jag segelbåt men har tidigare haft allt från små utombordare via stora diton till inombords 4or 6or o V8or. Nåt jag vant mig vid på resan är att bränslekostnaden, sett över ett helt år från sjösättning till upptag, ALLTID är den minsta kostnaden. Oavsett båt o motor så är alltid de fasta kostnaderna skyhögt mer än de futtiga tusenlappar Statoil vill ha av mig. Då åker jag ändå många timmar om året. Om bränslekostnaden är en fråga som avgör ett ev köp.... backa ur. Det är inte där du får ekonomiska problem. Har en bil som dricker riktigt ordentligt med bränsle, och visst är det som du säger. De stora pengarna ligger inte där så att säga. Men då jag inte har ens en aning hur mkt bränsle de kan tänkas ta så vill jag ändå kolla så det inte är allt för extremt. Men enligt Ivan65 exempel så får man väl räkna med ett par liter/NM kanske ? Om du tänkt att serva motorerna och dreven själv så är delarna rätt billiga och det finns delar att få tag på överallt så det är mest det dubbla jobbet som är till besvär. Att sköta service och underhåll själv är ju tanken, ska klura lite på vad service på motorer och drev kommer kosta årligen. Kolla avgaslimporna, om mellanväggen är bortrostad så går toppens 4:e avgasport garanterat åt helvete. Och det går fort då det stänker sjövatten runt avgasporten och aluminiumen korroderar bort. Finns en rep.metod där man fräser in en stålring men har det gått för långt så är det ny topp som gäller. Har man möjligheter att svetsa och bearbeta aluminium så går det också. Avgaslimpan till 151:an är ju inte precis billig. Tänk på att 151:an är en strokad B23:a så den är inte standard som en bilmotor Får se till att ha med någon lite mer kunnig att kolla på båten, men är det lätt gjort att kontrollera limporna på plats så att säga ? Något annat speciellt jag bör kolla på denna båt och dess motorer/drev ? Hur kan fartresurserna tänkas vara ? Topp och marschfart ? Säljaren är en handlare som inte har så bra koll på dom grejerna, därför jag får fråga er. //Kim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Maj , 2015 Avgaslimporna måste bort för att se skicket, då dom ändå är borta så inspekterar man 4:e avgasporten. Det här är ju lite moment 22, för om jag vore säljare så skulle jag inte tillåta att en ev. köpare river bort limporna. Anledningen till detta är att det drar med sig en hel del, packningar o ringar etc etc. Skulle limporna vara bytta inom rimlig tid så är det ingen garanti för toppens skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_kim_ 0 Postad 4 Maj , 2015 Då är det nog rätt kört att kolla limporna. Men man kan väl inte gardera sig mot allt helt enkelt Funderar även på motorkassetten som Orrskär använder sig av. Ser man denna på något vis ? Mitt otränade öga såg inget annorlunda när jag kikade ner på motorerna. Något med den som kan strula ? Har för mig jag hörde om någon som mätte ibland så att motorn inte "sjönk" så att säga ? //Kim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser