MatteN 0 Postad 29 April , 2015 En penta, tror det är Aq140. B23 är det i allafall som sitter i. Motorn går upp i temp och börjar koka rätt snabbt, kollat och bytt termostat, renoverat impellerpumpen med nya bussningar, impeller och packbox. Inga läckage och vattenpumpen är bra. Motorn nyrenoverad och går som en klocka i övrigt, limpan kontrollerad och ok. Såg sen att kylarlocket är sprucket upp mot fjädern på det inre sätet eller va man ska säga, undrar nu om någon kan svara på om det kan orsaka mitt problem? Ska väl vara ett visst tryck i systemet för att det ska funka och cirkulera som det ska eller tänker jag fel? Borde ju läcka luft där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 April , 2015 Försök ta en vattenslang spola sent systemet. Det kan sitta nåt skit nogonstans. Ibland kan det bli lite luftfickor som gör att vattnet inte går runt så prova att klämma, typ pumpa, alla grova slangar så kan du få luftfickor att släppa. av nån anledning har du inte cirkulation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 April , 2015 Systematisk felsökning! Börja i kylvattenintaget kolla så det inte är tätt, fortsätt i vattnets riktning till problemet är inringat. Angående trycket i kylsystemet har det till uppgift att höja kokpunkten på kylvätskan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatteN 0 Postad 30 April , 2015 Försök ta en vattenslang spola sent systemet. Det kan sitta nåt skit nogonstans. Ibland kan det bli lite luftfickor som gör att vattnet inte går runt så prova att klämma, typ pumpa, alla grova slangar så kan du få luftfickor att släppa. av nån anledning har du inte cirkulation. Slangar finns det inga. Men om det saknas övertryck i systemet så kokar väl motorn lättare eller har jag fel? Cirkulerar gör det och det är inte stopp nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatteN 0 Postad 30 April , 2015 Systematisk felsökning! Börja i kylvattenintaget kolla så det inte är tätt, fortsätt i vattnets riktning till problemet är inringat. Angående trycket i kylsystemet har det till uppgift att höja kokpunkten på kylvätskan. Kalle Det är det slutna systemet jag har problem med inte sjövatten. Precis men om det inte blir något övertryck så borde den ju koka lättare? Termostaten öppnar ju vid 92 grader tror jag och innan det hinner regleras så kokar den om det inte är tryck i systemet, eller tänker jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 April , 2015 Hmmmm Sjövatten systemet påverkar i allra högsta grad det som du kallar det slutna systemet! Vatten kokar vid 100 grader vid havsnivå, med reservation för några graders skillnad beroende på inblandningen av glykol. Att ett sprucket lock skulle påverka kokpunkten har du rätt i, men inte att vattnet skulle koka vid 92 grader på havsnivå. Trycksatt vatten har en kokpunkt överskridande 100 grader. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatteN 0 Postad 30 April , 2015 Hmmmm Sjövatten systemet påverkar i allra högsta grad det som du kallar det slutna systemet! Vatten kokar vid 100 grader vid havsnivå, med reservation för några graders skillnad beroende på inblandningen av glykol. Att ett sprucket lock skulle påverka kokpunkten har du rätt i, men inte att vattnet skulle koka vid 92 grader på havsnivå. Trycksatt vatten har en kokpunkt överskridande 100 grader. Kalle Menar ju inte att det kokar vid 92 men den borde ju öka över det innan den öppnat ordentligt eller? Sjövattensystemet påverkar det vet jag men verkar inte va något där då det cirkulerar där och allt är bytt i systemet. Limpan är sval också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 30 April , 2015 hmmm så va min motor å då va topppacken trasig ,kolla det ,å kolla så du inte har vatten i oljan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 30 April , 2015 Prova plocka bort termostaten och kör lite, kanske att den inte öppnar som den ska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzztav 9 Postad 30 April , 2015 Vattnet cirkulerar för sakta - haft samma problem med Albin O21 - kan vara skit som blockerar men - byt till ny fräsch pump - 600 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian85 13 Postad 30 April , 2015 igensatt värmeväxlare?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatteN 0 Postad 1 Maj , 2015 Motorn är nyrenoverad och har knappt gått något efter det, allt nytt. Borrad, nya kolvar, lager, packningar, vattenpump, allt kontrollerat i limpa, kanaler osv. motorn går som en klocka startar direkt låter kanon och så vidare. Får försöka hitta ett nytt kylarlock och prova, sen kolla termostat igen trots att den är nybytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser