Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
MatteN

Motor som går varm, hjälp!

Rekommendera Poster

En penta, tror det är Aq140. B23 är det i allafall som sitter i.

Motorn går upp i temp och börjar koka rätt snabbt, kollat och bytt termostat, renoverat impellerpumpen med nya bussningar, impeller och packbox. Inga läckage och vattenpumpen är bra. Motorn nyrenoverad och går som en klocka i övrigt, limpan kontrollerad och ok. 

Såg sen att kylarlocket är sprucket upp mot fjädern på det inre sätet eller va man ska säga, undrar nu om någon kan svara på om det kan orsaka mitt problem? Ska väl vara ett visst tryck i systemet för att det ska funka och cirkulera som det ska eller tänker jag fel? Borde ju läcka luft där. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök ta en vattenslang spola sent systemet. Det kan sitta nåt skit nogonstans. Ibland kan det bli lite luftfickor som gör att vattnet inte går runt så prova att klämma, typ pumpa, alla grova slangar så kan du få luftfickor att släppa.

av nån anledning har du inte cirkulation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Systematisk felsökning!

Börja i kylvattenintaget kolla så det inte är tätt, fortsätt i vattnets riktning till problemet är inringat.

Angående trycket i kylsystemet har det till uppgift att höja kokpunkten på kylvätskan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök ta en vattenslang spola sent systemet. Det kan sitta nåt skit nogonstans. Ibland kan det bli lite luftfickor som gör att vattnet inte går runt så prova att klämma, typ pumpa, alla grova slangar så kan du få luftfickor att släppa.

av nån anledning har du inte cirkulation.

Slangar finns det inga.

Men om det saknas övertryck i systemet så kokar väl motorn lättare eller har jag fel?

Cirkulerar gör det och det är inte stopp nånstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Systematisk felsökning!

Börja i kylvattenintaget kolla så det inte är tätt, fortsätt i vattnets riktning till problemet är inringat.

Angående trycket i kylsystemet har det till uppgift att höja kokpunkten på kylvätskan.

Kalle

Det är det slutna systemet jag har problem med inte sjövatten.

Precis men om det inte blir något övertryck så borde den ju koka lättare? Termostaten öppnar ju vid 92 grader tror jag och innan det hinner regleras så kokar den om det inte är tryck i systemet, eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm

Sjövatten systemet påverkar i allra högsta grad det som du kallar det slutna systemet!

Vatten kokar vid 100 grader vid havsnivå, med reservation för några graders skillnad beroende på inblandningen av glykol.

Att ett sprucket lock skulle påverka kokpunkten har du rätt i, men inte att vattnet skulle koka vid 92 grader

på havsnivå.

Trycksatt vatten har en kokpunkt överskridande 100 grader.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm

Sjövatten systemet påverkar i allra högsta grad det som du kallar det slutna systemet!

Vatten kokar vid 100 grader vid havsnivå, med reservation för några graders skillnad beroende på inblandningen av glykol.

Att ett sprucket lock skulle påverka kokpunkten har du rätt i, men inte att vattnet skulle koka vid 92 grader

på havsnivå.

Trycksatt vatten har en kokpunkt överskridande 100 grader.

Kalle

Menar ju inte att det kokar vid 92 men den borde ju öka över det innan den öppnat ordentligt eller?

Sjövattensystemet påverkar det vet jag men verkar inte va något där då det cirkulerar där och allt är bytt i systemet. Limpan är sval också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm    så va min motor å då va topppacken trasig ,kolla det ,å kolla så du inte har vatten i oljan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova plocka bort termostaten och kör lite, kanske att den inte öppnar som den ska

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnet cirkulerar för sakta - haft samma problem med Albin O21 - kan vara skit som blockerar men - byt till ny fräsch pump - 600 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är nyrenoverad och har knappt gått något efter det, allt nytt.

Borrad, nya kolvar, lager, packningar, vattenpump, allt kontrollerat i limpa, kanaler osv.

motorn går som en klocka startar direkt låter kanon och så vidare.

Får försöka hitta ett nytt kylarlock och prova, sen kolla termostat igen trots att den är nybytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...