Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
dodol

Dåligt vatten-sugkraft Bravo III (på land)

Rekommendera Poster

Hej,

 

Möjligtvis en fråga som inte hör hit. Om så, ber jag då om ursäkt. Har en Sea Ray Sundancer 245 (mercruiser MPI 2004 med bravo III drev) som jag konserverade med en del strul (min första mercrusier/bravo III). Jag använde spolmuff med bra tryck i slangen ( standard storlek på trädgårdsslangen). Helt ny impeller och stor service gjorda på motor o drev förra våren.

 

Nu på våren ville jag provstarta allt. Startar fint men trots jag varvade motorn o lät motorn gå på ( ca 30-50 sekunder) så kom inget glykol/vatten ur ut-loppet. Kollar man dräneringspluggen (den som är längst ned) är det glykol i fortfarande motorn. Impellern är helt ok, det dubbelkollade i höstas då jag trodde att jag hade bränt det. Fått höra att Mercruiser pumpen är skit jämförd med VP och den orkar inte suga upp vatten såsom VP gör, man måste varva motorn men det vågar jag inte göra för att inte riskera impellern.

 

Har ni några tips? Hur ska man göra? Har även Mercruisers egna spolmuff ( den med genomgående...)

 

Måste tillägga att under förra sommaren hade jag inga som helst problem med motorn och konserveringen (grylkol från stor dunkt högt upp från badbryggan fallhöjden blev ca 2 m) gick till slut bra. man kunde se att glykolen sögs riktig bra då motorn var varmkörd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Efter byte av Longblock under vintern fick vi provköra båten för en vecka sen. Efter att ha marschat i 15min varnade smartcraftinstrumentet för lågt vattentryck.

Jag gick då tillbaka till macken som gjord ingreppet och han sa att det inte alls var något ovanligt så han ska nu ta upp båten igen för att borra ett hål i skrovet för att få ytterligare ett kylvattenintag då det som är standard via drevet tydligen är bristfälligt. Kalaset verkar landa på ca 5000:-, bara båtjäveln funkar efter det är Jag nöjd. Han kollade även vattenpump under bytet och den var i bra skick.

 

Inte riktigt samma fel som din kanske men iaf en liknelse :)!

Sea ray 260 med Mercruiser 350 mag mpi bravo 3

 

Gissar på att han blandar ihop Bravo och Alpha drev eller kör en fuling med dig :(

Alphadreven kräver ibland lösningen du nämner men att det skulle vara ett problem med Bravo har jag aldrig hört talas om varken här i Sverige eller USA

Denna installation sitter i tusentals båtar utan några som helst problem

Du lär få lite bättre flöde så det kanske hjälper dig men i grund och botten så är det helt säkert att det inte är där det huvudsakliga problemet ligger

 

Jag föreslår att du stoppar jobbet han tänkt göra och leta efter den riktiga orsaken som gör att det larmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv Bravo 2, och där är inga problem alls med detta. Skulle jag haft Dodols problem, hade jag provat att lossa sjövattenintaget (förutsätter att du har sjövattenkylning) vid impellerpumpen, och där anslutit i en slang som får suga upp vattnet ur en spann. Fungerar det då, har du troligtvis en läcka mellan drevets vattenintag fram till pumpen. Var den gamla impellern hel, dvs satt samtliga vingar kvar? Om inte, kan dessa blockera inflödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ska inte vara några problem.

Bravo III ska ha bra kylning.

 

Hade problem med min båt just gällande kylning.

 

Den kylde lite, nästan inget. Pratade med marina och de föreslog ett extra intag av vatten.

Eftersom jag visste att det var ett FEL började jag felsöka heeela kylsystemet, bort med knän, alla slangar, renoverade sjövattenpumpen + ny impeller, I oljekylaren samt bränslekylaren hittade jag gamla impellervingar.

 

I hopp om att det skulle vara problemet körde jag iväg igen men hade samma problem med kylningen.

 

Denna gången vart det upp med båten på land och bort med drevet = inget fel där.

Nu in bakom motorn, skruvade bort kylslangen med anslutning i skölden, hoppsan.

Där satt det stora snäckskal som blockerade intaget.

 

Sedan dess har kylningen fungerat toppen, och den drar vatten utan problem på land.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplevde på vår Bayliner (Bravo 2)2858 att jag inte fick riktigt tätt med muffen så vi fick lossa slangen från impellern och suga i hink eller använda en drev säck eller tunna och då gick det problemfritt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...