Salsjo 0 Postad 29 April , 2015 Jag är helt novis på båtar men har lovat min son att vi ska köpa båt. Vi har hittat två båtar som jag tycker verkar bra och fina. Någon som vet hur mycket bränsle en "Mariah 19sx Bowrider" drar? Hur är bränsleförbrukningen i jämförelse med en "Bella 512 Excel"? Båten ska användas till små dagsutflykter och vattenskidor. Vilken båt skulle ni rekommendera oss? Båda båtarna ligger prismässigt runt 135000:- Tacksam för hjälp! Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 April , 2015 Att bara åka runt tar väl en liter bränsle per distansminut skulle jag gissa. Båda båtarna. Vattenskidor kan nog dra mycket mer med alla start och stopp. Bränsleförbrukning är kanske en faktor, men viktigare är att båten kan användas till vad du vill ha den till. Utrustning, dragkraft för vattenskidor etc. Det kostar MYCKET att åka snabb motorbåt, skillnaden mellan olika båtar är inte himmelsvid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 29 April , 2015 Med en 60 hk fyrtakt drar de ca 0,6-0,7 l/dist Något mer med en större motor(max är 90 hk) Men som föregående nämde så drar vattenskidor mer och då är nog en 80 hk att önska minst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 546 Postad 29 April , 2015 ... och det är sällan bränsleförbrukningen är den stora kostnaden... Om jag idag skulle köpa en mindre och billigare båt för vattenskidor skulle jag satsa på en med utombordare av senare årsmodell. Speciellt om det var första båten och jag inte var så van vid båtar. Billigare byta motor men även mer stödbegärlig. Två-taktare har, enligt min erfarenhet och trots att många säljare påstår motsatsen, bättre acceleration och är därför bättre för att dra vattenskidor. De är också lättare att serva. Fyr-taktare är bättre på alla andra sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 April , 2015 Utombordare..... Jag brukar dra min klagans historia här på MG för de som orkar höra. Jag tröttnade och bytte 2005 till en större båt där det inte går att stjäla motorn efter att ha köpt 3 nya utombordare på 2 år. (Försäkringsbokaget suckade lite och betalade.) De försvann både med båten i sjön och uppställd under vintern på land. Det finns smidiga portabla svetsaggregat som enkelt kapar huvudena på bultarna som håller motorn och kapar kabelstammen från reglaget, det enda som hänger kvar är bultlåset på insidan. Ser lite patetiskt ut faktiskt. Nya utombordare lyser det alltså "Stjäl mig!" om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salsjo 0 Postad 29 April , 2015 Tack för era svar! Vilken båt tror ni är dyrast i drift av Bella 512 excel och Mariah 19xs bowrider? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 30 April , 2015 Inombordaren drar betydligt mer än utombordaren. Håller med om att utombordaren är mycket stöldbegärlig, men där stannar nog nackdelarna. Inombordare och service konservering etc. är betydligt mer jobb. Genomförningar genom akterspegeln där det kan läcka vatten, bälgar och annat. Dessutom håller de inte lika länge som en modern utombordare. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 249 Postad 30 April , 2015 Vi har haft en Bella 512 Excel. Hur mycket den drar har jag inga siffror på. Vi hade en 90 hästars 2-taktare på den. Däremot skriver du vattenskidor. En sak på Bellan är att knaparna bak sitter väldigt långt fram vilket är opraktiskt när man drar skidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 30 April , 2015 Min Mercury 115hk fyrtakt från 2003 drar 0,7 liter/distans vid 25 knop. Helt bekymmersfritt ägande sedan jag köpte båten 2012. Mitt motto är serva regelbundet och kör mycket då håller och trivs grejorna :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser