Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Martin-Winga29

Rördelar från Hornbach, Bauhaus eller Biltema?

Rekommendera Poster

Tjena. Vad känner ni till om rördelar från rubricerade kedjor? Är det speciell sammansättning i rördelarna som säljs hos Hjertmans, Seasea, Watski med flera mer "båtinriktade" butiker?

Skriv vad ni tycker.

Mvh Martin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte från en rörfirma när jag renoverade en båt. Märkta grejer med "CR"

Rörgrejer är lite ospecifikt… numera finns det grejer i plast som ersätter en hel del i brons/mässing? Jag själv håller mig borta från båttillb-affärer för sådant här. De köper säkert från de med lägst offert, inbillar jag mig. Medan stora importörer till rörfirmor inte vill riskera sitt renommé… kanske i alla fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde det skulle vara billigare med mässimgsrörsdelar på biltema men det är det ju inte. Då är ju valet enkelt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mässing ska vara avzinkningsfri men alla rördelar i mässing är det så man kan köpa varsomhelst. Biltema är något billigare än Hjertman men betydligt billigare än tillbehörshandeln. Det viktiga är att det på kvittot står vad det är. Hörde om en som köpte en krök som hade ett gjutfel och läckte (provtryckt?). När han gick tillbaka med den till butiken sa  de  att den inte var köpt där eftersom deras såg annorlunda (antagligen en ny leverans frång någon billigare leverantör).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer faktiskt inte på vad CR står för...

Men det är produkter godkända för tappvatten i hus, de är märkta med CR.

Det innebär att materialet är avzinkningshärdigt.... Det närmaste brons jag kommer i vanlig affär!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Wikipedia (under "Brass"):

"The so-called dezincification resistant (DZR or DR) brasses, sometimes referred to as CR (corrosion resistant) brasses, are used where there is a large corrosion risk and where normal brasses do not meet the standards."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brons kan man köpa från bataccenten.se eller italnordic.se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtaccenten ja... Där har jag varit. Utmärkt butik. Kunniga dessutom.

Men minst en av deras kulventler hade CR-märkning. Kopplingsstyckena ( omärkta ) hade en för mina ögon relativt sett ganska ljus gul färg. Nästa båt jag renoverar, där kommer jag att skicka efter kompositgrejer från Nya Zeeland tror jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...