Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
narancha

Renovera luckor i sittbrunnen

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har köpt en billig maxi 77 som behöver lite kärlek innan jag lägger i henne i vattnet. Bland annat så är luckorna i sittbrunnen skadade. Det är inga stora skador. Det är några av hörnen som har fått sig en liten ding. Den största skadan är kanske som en 10-krona. 

Jag funderar lite på vad jag ska använda för material för att laga. Polyester och microballonger borde fungera men det känns som det är lite väl avancerat för en så enkel lagning. Men det blir ju bra till slut. Annars så har jag funderat på om det finns något enkelt plastspackel som man kan använda? Plastic padding kanske? 

Alla tips är välkommna!

//Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem med en lucka i sittbrunnen. För min del är det vatteninträngning i plywooden vilket har lett till att plasten spruckit delvis... Funderar på hur man ska göra för att öppna mellan över- och undersidan (plasten) för att ersätta plywooden med ny...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Jag har köpt en billig maxi 77 som behöver lite kärlek innan jag lägger i henne i vattnet. Bland annat så är luckorna i sittbrunnen skadade. Det är inga stora skador. Det är några av hörnen som har fått sig en liten ding. Den största skadan är kanske som en 10-krona. 

Jag funderar lite på vad jag ska använda för material för att laga. Polyester och microballonger borde fungera men det känns som det är lite väl avancerat för en så enkel lagning. Men det blir ju bra till slut. Annars så har jag funderat på om det finns något enkelt plastspackel som man kan använda? Plastic padding kanske? 

Alla tips är välkommna!

//Björn

Bästa va väl gelcoatspackel i samma färg som luckan är byggd av.. Om du nu kan få tag på samma färg. Även om man har färgkoden brukar färgen på luckan ha ändrat sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också problem med en lucka i sittbrunnen. För min del är det vatteninträngning i plywooden vilket har lett till att plasten spruckit delvis... Funderar på hur man ska göra för att öppna mellan över- och undersidan (plasten) för att ersätta plywooden med ny...

Har du några bilder!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag är dum nu, men varför är gelcoat det självklara valet? Det är som du säger att plasten i en 40 år gammal båt har ändrat färg så även om jag hittar en matchande gelcoat så kommer lagningen att synas? 

Jag har ingen erfarenhet av gelcoat men däremot så har jag jobbat en del med polyester och epoxi när jag har lagat mina surfbrädor och just i hörn och kanter så är det ganska svårt att få det bra eftersom det är så lättflytande. Jag antar att gelcoat ganska likt polyester i konsistensen och vad jag har hört så är gelcoatspackel en blandning av microballonger (glasfiber) och gelcoat vilket också borde vara ganska lättflytande? Finns det inte något sorts plastspackel som är lite mer trögflytande och formbart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag är dum nu, men varför är gelcoat det självklara valet? Det är som du säger att plasten i en 40 år gammal båt har ändrat färg så även om jag hittar en matchande gelcoat så kommer lagningen att synas? 

Jag har ingen erfarenhet av gelcoat men däremot så har jag jobbat en del med polyester och epoxi när jag har lagat mina surfbrädor och just i hörn och kanter så är det ganska svårt att få det bra eftersom det är så lättflytande. Jag antar att gelcoat ganska likt polyester i konsistensen och vad jag har hört så är gelcoatspackel en blandning av microballonger (glasfiber) och gelcoat vilket också borde vara ganska lättflytande? Finns det inte något sorts plastspackel som är lite mer trögflytande och formbart?

Det är skillnad på gelcoatspackel och gelcoat. Spackel är trögflytande och lämpligt för iläggning i skador.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoatspackel är en enkel lösning. Alternativet är att spackla (polyester+talk) och sen lacka med en tvåkomponentlack, helst spruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju jag som skrev att gelcoat är bästa valet - om än under mitt tidigare nick.

Tanken med det var att det fanns små skador i luckorna på en Maxi 77 med plastluckor.

Man skall va lat när man jobbar. När man reparerar skall man dessutom inte göra mer skador än nödvändigt.

Om man har ett par luckor i sittbrunnen där det gått ur några bitar av gelcoaten är ju det "enklaste" att bara lägga i de "släppen" med samma material som de är tillverkade av.

Att det går ur bitar gelcoaten på vissa ställen är ju inget ovanligt. Oftast är det en luftblåsa mellan gelcoaten och laminatet.Egentligen "slarv" vid tillverkningen. Man har helt enkelt inte rullat ut luften i laminatet ordentligt. Fast på vissa ställen är detta inte helt enkelt.

Om det är några få skador kan det va enklast att vaxa luckan först, slipa ur skadorna och lägga i gecoatspackel (med övermått) i skadan och sen slipa ner med allt finare våtslippapper. Nu äfr jag inte nån superpedant och det finaste slippapperet jag har tror jag är 1400, sen blir det rubbning och polering och vax. 

Problemet är att få rätt nyans på gelcoatspalket.Köper man det som finns färdigt på burk, så stämmer färgerna sällan. Bäst resultat brukar jag få när jag har möjlighet att ta med en provbit - tex en hel lucka - till en av våra lokala plastreparatörer. Då blandar han till en skvätt topecoate för hand.Han brukar ju ha en massa färger att välja mellan och ett vant öga får ofta ganska rätt nyans.

Gelcoatspakel - tror jag, utan att egentligen veta -är topecoate med iblandning av ett förtjockningsmedel.

Om man har för avsikt att måla om alla luckorna i sittbrunnen, kan man ju spackla med vad som helst och måla med en tvåkomponentsfärg. Man bör ju i så fall blanda i halkskyddsmedel i sista strykningen

Att förtjockningsmedlet skulle va microbalaonger är jag mycket tveksam till.

Hade jag haft luckor som varit så dåliga i gelcoaten så att jag skulle bry mig, hade jag nog klätt dom med nåtad teak som på ett teakdäck. Snyggt och halkfritt om man inte får den korkade ideen att lacka dem. Fast ett sån jobb är ju inget att börja med nu - det är ett typiskt vinterarbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...