undine 2 Postad 29 April , 2015 28 Lm, stor genua, hur många mm lina skall jag använda? 16 mm? eller mindre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 29 April , 2015 Lite mer än 16 mm lina kommer det nog att gå åt, våra genuaskot är väl ca 13 meter. Kunde inte låta bli :-) 16 mm grov verkar lite väl tilltaget, men det blir ju skönare att hålla i så det är väl mest en prisfråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 29 April , 2015 Läser ofta argumentet "skönare att hålla i" kring grova linor, och seglar man jolle och sitter och håller i linorna hela tiden köper jag det. Annars inte. Däremot är det så att grova linor löper sämre genom block, så det blir tyngre att dra en grov lina. Jag har en jämnstor båt, och till min genua har jag 10 mm, men 8 mm hade nog varit lämpligare, men jag försökte bli kvitt ett problem jag hade med override/låsning på wincharna med en grövre lina (funkade inte...) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 April , 2015 Numera har smala linor/skot lite stor hållfasthet som grövre linor. Handskar är min lösning för att hantera smala skotlinor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 April , 2015 Numera har smala linor/skot lite stor hållfasthet som grövre linor. Handskar är min lösning för att hantera smala skotlinor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 April , 2015 (redigerade) Välkommen till forum-världen!Som du kanske märker försöker vi här på forumet att ta varje ny fråga på allvar. Men ibland kan även frågeställares slarv bli för mycket.Föreslår därför att du byter ut lianen mot nåt modernare material, för Tarzan kommer väl knappast att svinga sig i ditt skot? Skojar, men bara halvt om halvt, ibland kan man faktiskt undra över frågeställares slarv?Inte för att vi notoriska, oavlönade forumsvarare märker ord men men?Vill man ha seriösa svar så är nog bästa tipset en seriöst formulerad fråga?? Helst bara i ett enda forum eller forumdel så alla ser vad som hittills svarats och kan anpassa sitt svar efter det. Har du frågat på fler forum än MG så länka därför även till dem! Hur svårt kan detta va?? Undvik eventuella slangord inom seglarvärlden, använd normal svenska. Tänk litet på att google-translate inte kan hantera slanguttryck särskilt bra och att vi båtfolk gemensamt kan dra nytta av "utrikiska" forumsajter via översättning. Även på att forumsvar tar tid och kraft att formulera. Slut gnäll. :-) Redigerad 29 April , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 April , 2015 Misstänker att lianen ärr skapad av programmet i mobilen. Jag får ofta konstiga förslag av telefonen och om jag inte upptäcker det kan meddelandet bli obegripligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 April , 2015 Om linan ligger på en vinsch spelar väl inte tjockleken någon roll, jag har 12 mm till 27 kvm genua, tycker det känns bra. Telefonen föreslog genus i stället för genua men jag upptäckte det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 29 April , 2015 Telefonen föreslog genus i stället för genua men jag upptäckte det!Har stängt av "rättstavningen", jag upptäckte det blev färre stavfel så, och då får jag göra mina egna misstag istället för att telefonen gör dem åt mig. Ursäkta OT 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser