Ladolcevita 0 Postad 28 April , 2015 har nyss köpt båt och böt oljorna i den idag. Men när jag böt drevoljan så bleb jag osäker om jag ev fyllde för mycket olja i den?. Har ingen behållare på motorn utan jag fyllde på från pluggen nere. Pumpade först ca en liter = en flaska sen skruvade jag igen den övre pluggen för att byta till flaska nr 2. Och i stressen nu ikväll så glömde jag att skruva upp den igen så började pumpa in mer olja och såg kort därefter att jag glömt lossa skruven upptill så tog lös den och blev ett jäkla tryck så den sköts ut och det börja rinna ut massa olja. Så jag lät det rinna ut tills det nästan slutat och pumpade till en gång så det började rinna ut så jag såg det var riktigt fullt. Nu är min fråga om det kan ha blivit för mycket olja i drevet?. Skruvade sedan igen pluggen längs ner och öppnade upp den övre igen snabbt och tittade och då kommer det ut olja. Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal195 1 Postad 29 April , 2015 Hej! Gen 2 dreven rymmer ca 2 liter (tror det är 2,1L). Du har antagligen en oljebehållare i motorrummet där du ser oljenivån för drevet. Åt mig sitter den på sidan på motorn. Om du har en extern behållare kan du göra på följande vis; Pumpa i olja underifrån tills nivån är vid nivåpluggen, skruva i pluggen och fortsätt att pumpa tills oljan kommer till behållaren, sen kan man fylla till rätt nivå direkt i behållaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ladolcevita 0 Postad 29 April , 2015 Nej jag har ingen behållare i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal195 1 Postad 29 April , 2015 Du kan då ha en oljesticka högst upp på drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 29 April , 2015 Jag har ett gen2 drev som är pluggat då jag inte har någon behållare i motorrummet. Du har gjort rätt man fyller på nerifrån tills det börjar rinna ut ur pluggen upptill. Går in knappt 1½ flaska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ladolcevita 0 Postad 29 April , 2015 Var precis så jag gjorde. Men när jag pumpade i från flaskanr 2 så glömde jag lossa på den övre skruven så drevet blev överfullt. Men var dit idag och skruvade upp den övre tills det sluta rinna ut ur hålet. Sen pumpade jag några ggr till i nedre hålet så det kom ut upptill så jag var säker på att det är nog med olja. Så nu borde det ju vara okej?. Tack för hjälpen och trevlig valborgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser