Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst MickeF

B21A(Aq140A) --->b23E

Rekommendera Poster

Gäst MickeF

Har bytt från en Aq140A (B21) ---> B23E (Aq145 i vinter. ska bara monteras i båten. Har lite funderingar kring hk samt vrid. Aq140A är ju baserad på B21 blocket, sitter en 160-topp på också. 2st solexar gasare standard. Ska ge 125hk. B21A (bilmotorn) är på 107hk/168Nm med 1st Stromberg förgasare. Ger maximalt vrid vid ca 2500rpm Är det endast förgasarna som gör denna effektskillnad?? Är ju ändå en 18hk:s skillnad Om det är så så bör ju min B23 med 405-topp/K-kam ge mer än 136hk, eller?? Maxvridet för denna motor ligger på 190Nm vid ca 4500rpm, vilket verkar vara idealiskt för båten då marschvarvet antagligen kommer att ligga där. Aq145A har ju 138hk, utan K-kam/405-topp Ska tilläggas att jag bestyckat om förgasarna enl MISAB:s rekommendationer. Synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla VolvoMans hemsida, där finns massor av info om rödblockare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har också gått från B21 till B230 med en marinvevaxel. Vad är adressen till volvomannes hemsida? Tack Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej kolla på drevias hemmsida dom har det mesta om volvopenta :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...