Gäst MickeF Postad 14 April , 2005 Har bytt från en Aq140A (B21) ---> B23E (Aq145 i vinter. ska bara monteras i båten. Har lite funderingar kring hk samt vrid. Aq140A är ju baserad på B21 blocket, sitter en 160-topp på också. 2st solexar gasare standard. Ska ge 125hk. B21A (bilmotorn) är på 107hk/168Nm med 1st Stromberg förgasare. Ger maximalt vrid vid ca 2500rpm Är det endast förgasarna som gör denna effektskillnad?? Är ju ändå en 18hk:s skillnad Om det är så så bör ju min B23 med 405-topp/K-kam ge mer än 136hk, eller?? Maxvridet för denna motor ligger på 190Nm vid ca 4500rpm, vilket verkar vara idealiskt för båten då marschvarvet antagligen kommer att ligga där. Aq145A har ju 138hk, utan K-kam/405-topp Ska tilläggas att jag bestyckat om förgasarna enl MISAB:s rekommendationer. Synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kneten 1 Postad 15 April , 2005 Kolla VolvoMans hemsida, där finns massor av info om rödblockare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peck 0 Postad 15 April , 2005 Hej, har också gått från B21 till B230 med en marinvevaxel. Vad är adressen till volvomannes hemsida? Tack Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 15 April , 2005 Hej kolla på drevias hemmsida dom har det mesta om volvopenta :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MickeF Postad 16 April , 2005 http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/index1.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser