thundergod 101 Postad 28 April , 2015 Klart vettigt http://www.expressen.se/debatt/galet-nykterhetskrav-blockerar-batlivet/ 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 28 April , 2015 Äsch, bra och bra... samma gubbe som vanligt med samma tugg som vanligt. Vad är bra med det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2015 (redigerade) Det är väl bara positivt om andelen stora och/eller snabba båtar minskar avsevärt i våra skärgårdar, bara av den anledningen att ägarna/förarna inte får dricka så mycket öl och sprit som dom vill. Jag har nog missat något väsentligt mitt båtliv som inte förstått att spriten till sjöss är det som är det meningsfulla. Har alltid inbillat mig att det var nåt helt annat. Tisdag eftermiddag 21/4 2015 Redigerad 28 April , 2015 av toaen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 April , 2015 Det är inte för sent än Toaen! Fast det är nog bra om var sak har sin tid. De gånger det hänga något som kunde slutat illa har jag alltid tänk: "Skönt att man var nykter och kunde fatta rätt beslut". Sen är jag glad att jag kan äta mat utan att dricka öl. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2015 Det är inte för sent än Toaen! Fast det är nog bra om var sak har sin tid. De gånger det hänga något som kunde slutat illa har jag alltid tänk: "Skönt att man var nykter och kunde fatta rätt beslut". Sen är jag glad att jag kan äta mat utan att dricka öl. Tjötpelle som jag är kunde jag bara inte låta bli. Sen behöver vi inte mer glorifiering av spritens förträfflighet. Andelen av den svenska befolkningen som har ett problematiskt förhållande till spriten är allt för stor. Det är ju en sak hur man hanterar sitt eget liv, Det värsta är alla de som är medberoende och inte kan göra en ena sak åt eländet. De värsta är att vi talar inte om 22 personer utav de ca 9,5 miljoner svenskar, Det är närmare 10 % av den svenska befolkningen som har ett problematiskt förhållande till alkoholen och knappt hälften av den är alkoholberoende, När vi tänker på medberoende så är det minst 2 miljoner människor i Sverige. Visst är det hemskt att jag som klara att dricka sprit, får såna helt idiotiska restriktioner på mig, som försämrar min livskvalitet, bara för att det finns några idioter som inte klarar av att hantera sitt spritdrickade - eller!? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 28 April , 2015 Det är inte för sent än Toaen! Fast det är nog bra om var sak har sin tid. De gånger det hänga något som kunde slutat illa har jag alltid tänk: "Skönt att man var nykter och kunde fatta rätt beslut". Sen är jag glad att jag kan äta mat utan att dricka öl. Tjötpelle som jag är kunde jag bara inte låta bli. Sen behöver vi inte mer glorifiering av spritens förträfflighet. Andelen av den svenska befolkningen som har ett problematiskt förhållande till spriten är allt för stor. Det är ju en sak hur man hanterar sitt eget liv, Det värsta är alla de som är medberoende och inte kan göra en ena sak åt eländet. De värsta är att vi talar inte om 22 personer utav de ca 9,5 miljoner svenskar, Det är närmare 10 % av den svenska befolkningen som har ett problematiskt förhållande till alkoholen och knappt hälften av den är alkoholberoende, När vi tänker på medberoende så är det minst 2 miljoner människor i Sverige. Visst är det hemskt att jag som klara att dricka sprit, får såna helt idiotiska restriktioner på mig, som försämrar min livskvalitet, bara för att det finns några idioter som inte klarar av att hantera sitt spritdrickade - eller!? Jag tänkte tvärtom, Toaen. Visst är det dumt att stifta onödigt hårda lagar som inte gör någon nytta men som begränsar dessa människors friluftsliv. Att klämma åt sjöfylleri gick bra med den gamla lagen – den nya klämmer bara åt människor utan anledning. // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 28 April , 2015 Staten ska endast inskränka medborgarnas frihet om det finns välmotiverat fog för inskränkningen eller att fara för andra medborgare undviks. Jag anser inte att det finns några bevis för att en båtförare som har 0,2-0,5 promille är farlig för andra båtar och dess besättning. Sedan kan man ändå vilja ha 0,2 gräns av egen moralisk övertygelse eller tycka att all form av alkohol och framförande av fordon inte gör ihop etc. Men det finns inga rationella argument för denna inskränkning. Rätt eller fel men jag tillämpar den civila olydnaden att jag struntar i lagen. Den gamla lagen dög bra eftersom de verkligt farliga fylleristerna gick att stoppa ändå . Möjligen att man kunnat sänka gränsen nedåt 0,5-0,8. Nuvarande begränsning är helt verklighetsfrämmande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 31 Juli , 2015 Möjligen att man kunnat sänka gränsen nedåt 0,5-0,8. Nuvarande begränsning är helt verklighetsfrämmande.Vid 0,7 promille är många rätt ordentligt påverkade, se exempel här;http://mobil.dn.se/sthlm/full-tysk-turist-kraschade-in-i-polisbat/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 31 Juli , 2015 Det är inte för sent än Toaen! Fast det är nog bra om var sak har sin tid. De gånger det hänga något som kunde slutat illa har jag alltid tänk: "Skönt att man var nykter och kunde fatta rätt beslut". Sen är jag glad att jag kan äta mat utan att dricka öl. Tjötpelle som jag är kunde jag bara inte låta bli. Sen behöver vi inte mer glorifiering av spritens förträfflighet. Andelen av den svenska befolkningen som har ett problematiskt förhållande till spriten är allt för stor. Det är ju en sak hur man hanterar sitt eget liv, Det värsta är alla de som är medberoende och inte kan göra en ena sak åt eländet. De värsta är att vi talar inte om 22 personer utav de ca 9,5 miljoner svenskar, Det är närmare 10 % av den svenska befolkningen som har ett problematiskt förhållande till alkoholen och knappt hälften av den är alkoholberoende, När vi tänker på medberoende så är det minst 2 miljoner människor i Sverige. Visst är det hemskt att jag som klara att dricka sprit, får såna helt idiotiska restriktioner på mig, som försämrar min livskvalitet, bara för att det finns några idioter som inte klarar av att hantera sitt spritdrickade - eller!? Jag tänkte tvärtom, Toaen. Visst är det dumt att stifta onödigt hårda lagar som inte gör någon nytta men som begränsar dessa människors friluftsliv. Att klämma åt sjöfylleri gick bra med den gamla lagen – den nya klämmer bara åt människor utan anledning. // Ulf Det påstås att människor totalt sett dricker mindre på sjön idag än innan lagen skärptes, så visst har lagen gjort nytta. Hur kan människors friluftsliv begränsas av att man inte kan dricka en viss mängd sprit. Dom som själv begränsar sitt friluftsliv pga att de inte kan dricka så mycket sprit de önskar, har ju ett alkoholberoende -om än i vissa fall måttligt. De som inte längre gillar att va ute på sjön för att de inte kan dricka två öl är ju mer intresserad av spriten än av båtlivet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 31 Juli , 2015 Signaturen Thundergod står ju över lagen, eller iallafall struntar han i den enligt vad han erkänner här ovan. Han kanske blir varse att det kan vara bra att ha ett bilkörkort när man kommer iland oxå annars får han väl cykla? Men det är ju hans problem så varför bryr jag mig bara jag slipper möta honom ute på sjön så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 31 Juli , 2015 Möjligen att man kunnat sänka gränsen nedåt 0,5-0,8. Nuvarande begränsning är helt verklighetsfrämmande.Vid 0,7 promille är många rätt ordentligt påverkade, se exempel här;http://mobil.dn.se/sthlm/full-tysk-turist-kraschade-in-i-polisbat/ Jag kan inte se att Marjasin-klipp-och-klistra-Ola länkat till DN-artikeln på FB-gruppen. Konstigt. Han brukar ju annars vara så flink? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 31 Juli , 2015 Det påstås att människor totalt sett dricker mindre på sjön idag än innan lagen skärptes, så visst har lagen gjort nytta. Hur kan människors friluftsliv begränsas av att man inte kan dricka en viss mängd sprit. Dom som själv begränsar sitt friluftsliv pga att de inte kan dricka så mycket sprit de önskar, har ju ett alkoholberoende -om än i vissa fall måttligt. De som inte längre gillar att va ute på sjön för att de inte kan dricka två öl är ju mer intresserad av spriten än av båtlivet. Hur kan någon ta de "opinionsbildare" på allvar som skrävlar om att de inte längre har båt eller inte sjösatt den i år eftersom båtlivet nu blivit meningslöst? Det är väl hur kul som helst att vi inte har dessa klåpare i farlederna längre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 31 Juli , 2015 Det påstås att människor totalt sett dricker mindre på sjön idag än innan lagen skärptes, så visst har lagen gjort nytta. Hur kan människors friluftsliv begränsas av att man inte kan dricka en viss mängd sprit. Dom som själv begränsar sitt friluftsliv pga att de inte kan dricka så mycket sprit de önskar, har ju ett alkoholberoende -om än i vissa fall måttligt. De som inte längre gillar att va ute på sjön för att de inte kan dricka två öl är ju mer intresserad av spriten än av båtlivet. Hur kan någon ta de "opinionsbildare" på allvar som skrävlar om att de inte längre har båt eller inte sjösatt den i år eftersom båtlivet nu blivit meningslöst? Det är väl hur kul som helst att vi inte har dessa klåpare i farlederna längre! Dessvärre finns det fler där ute som hellre försöker vara anonyma och inte synas förrän det plötsligt händer nått oförutsett, då skyller de på nån annan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 31 Juli , 2015 Ja, och just nu är ju det mesta KBV's fel. Tror t.o.m. det dåliga vädret är deras fel. De sprider väl någon form av chem-trails som skapar lågtryck från sina patrullbåtar kan man väl tänka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 31 Juli , 2015 ArneRadar, nu tycker jag att du har en tråkig, raljant översittarstil. / Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 31 Juli , 2015 ArneRadar, nu tycker jag att du har en tråkig, raljant översittarstil. / Ulf Det får du gärna tycka. Jämför gärna med allt det tramshat mot KBV, inte sällan i form av att man hänger ut enskilda tjänstemän, som det s.k. båtfolket postar i inlägg efter inlägg på FB-gruppen. Min raljanta ironi är en västanfläkt mot vad Ola, Gabbe och de andra hållet på med. Att det är översitteri köper jag inte. Någon måste väl ha civilkurage nog att våga ifrågasätta idiotin? Oavsett vad man tycker om lagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 31 Juli , 2015 (redigerade) Ja, och just nu är ju det mesta KBV's fel. Tror t.o.m. det dåliga vädret är deras fel. De sprider väl någon form av chem-trails som skapar lågtryck från sina patrullbåtar kan man väl tänka... Nu är du dum ArneRadar, skylla vädret på KBV, lågt. Det vet ju alla att det är SMHIs fel! /B Redigerad 31 Juli , 2015 av Bosse 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser