Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Catmandu

Motorn varvar upp och driver dåligt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hoppas få tips på vad som är fel.

 

Har en Hidea 4t 5hk som sitter på en liten segelbåt. I helgen sjösattes båten och vi åkte till hemmahamnen, efter en halvtimme så varvade motorn upp och den slutade nästan helt att driva. Provade att sänka gasen, lägga i friläge och växel igen men samma sak.

 

Rullade då ut förseglet och lät motorn ligga kvar i växelläge. Efter ett tag så började den driva igen.

Hade ny bensin.

 

 

Camilla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte motorn brytpinne (vilket verkar mindre troligt vara felet iom att motorn tydligen återigen började driva?) lägger jag min röst på det andra alternativet på samma funktion; Vulkningen mellan nav o propeller har släppt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte heller på brytpinnen eftersom den började driva igen efter en stunds segling.

 

Kan man laga vulkningen själv eller är det ny propeller som gäller?

Hur ser man att det är sönder?

 

Kan det bara gå sönder av sig själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att kolla detta problem borde vara att jacka/måla/rista lite med en mejsel i lack på propeller och i vulkning och därefter testköra igen. Är vulkningen kass borde jacken inte längre ligga i linje när du drivit motorn till motsvarande läge där den varvar upp utan att den tycks driva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, förmodligen är det ny propeller som gäller - givet att felet konstaterat sitter i propellernavet efter Bjaervens test!?
Nya Hidea-propellrar verkar såpass överkomliga prismässigt att reparation troligen blir dyrare om det ens är möjligt. (Men även om de är överkomliga så antyder ditt "gå sönder av sig själv" att de kan vara av tveksam kvalitet. Kanske är en dyrare propeller ett åtminstone tänkbart alternativ som blir billigare i längden?) Gärna fler åsikter!

Hittade EN SAJT där propeller-navs s.k. hubbar beskrivs, om du scrollar ner ser du även foton på sådana.
Har nedan fritt översatt sajtens reklam-beskrivning (d.v.s. låtit google-translate gör grovjobbet o sen mest försökt att hyfsa dess kryckiga svenska) ...
Inuti propellernav finns en spline-försedd "hubb", den fungerar som en stötdämpare mellan propeller-bladen och axeln. En bra hubb bör hålla propellern precisions-centrerad på dess axel, dämpa vibrationer och skydda axeln vid krock med undervattenshinder.
Det finns två grundläggande typer av nav (utöver vissa sällsynta special-nav): dels ett pressat gummi-nav och dels ett utbytbart nav. Det pressade navet är halvpermanent tvingat i läge genom en högtryckspress i en propellerverkstad. Det utbytbara navet är däremot lätt monterat av propeller-installatören. Varje propeller är utformad för att använda antingen den ena eller den andra typen. Medan pressade nav är tillverkade av gummi, är utbytbara nav ibland gjort av ett styvare material, men vi finner att utbytbara gummi-hubbar ger bättre vibrationsdämpning.
Vad är skillnaden mellan Ruby och Solas? De flesta Solas propellrar har det pressade gumminavet och ett fåtal har speciella drivstift-hubbar( d.v.s. brytpinne-hubbar?*). Alla Rubex propellrar har utbytbara gummi-hubbar.

*) Tänker att hubbar och brytpinnar ofta är "antingen eller" vad gäller små utbordare, därav min tveksamma översättning. (Ordet "vulkning" förekommer till min förvåning inte i texten, för visst är väl verkstads-pressade hubbar även vulkade/ limmade till metallen?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...