Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Spancox

Roligaste tvåmannajollen?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en tvåmannajolle och träna segling med. Har båtplats och slip 80 meter från huset samt bil med krok så det känns som att förutsättningarna är hyfsade.

 

Jag har försökt läsa in mig på jolleklasser då jag ju bara seglat kölbåtar förut.

Jag har blivit lite intresserad av 505 som verkar vara rolig som tusan.

 

Någon som vet om man måste hänga i trapets konstant på en 505 eller om det går att tappa ur lite vind ur seglen och sitta på sargen när man inte orkar leka trapetskonstnär?

 

Nästa fråga gäller hur blött det blir att segla 505, är det torrdräkt som gäller, eller går det med seglarshorts och tisha om det är +20 grader?

 

Vad har ni för personliga jollefavoriter?

 

Kommer säkert fler frågor. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

505 är en avancerad och rejält kraftfull jolle. Dessutom rätt stor och tung. Inget jag skulle rekomendera baserat på din beskrivning.

 

Det finns MASSOR med jollar som har ganska olika egenskaper.

Vem är du och vem ska du segla med?

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 40 år, min partner i allt och fru är 35. Vi har en First 35s5 och tänker oss att det skulle vara roligt att ha en jolle att träna segling mer aktivt med. Bra motion är det ju med.

Stor och tung är inget som jag hört någon annan karaktärisera Fivern som direkt, de flesta verkar rörande överens om att det är ett fartmonster av rang?

 

Jo, att det finns MASSOR av jollar är ju lite därför jag skapade den här tråden. :-)

 

Hit me!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror både 505 och 470 är bra och kul. Jag har dock inte någon egen erfarenhet av dem.

Däremot har jag seglat Flipper under många år. Den har också trapets och det är faktiskt inte så krävande att stå i den. Det kräver mer av rorsman dock, speciellt i lite ojämna vindar, då denne måste parera utan att kunna parera helt, tex genom att släppa storen.

Flippern är kul att segla och kommer lätt upp i planing. Den är också hyfsat lätt att transportera och två pers lyfter den själva upp på tex en vagn.

Om ni tittar på en Flipper så kolla att skrovhalvorna sitter ihop hela vägen runt om. Flippern var en mycket populär klass för 40 år sen och vissa seglades ganska hårt då det var en stor klass.

 

Man måste räkna med att bli rejält blöt när man seglar den här typen av jollar. Det både stänker och sprutar vatten mest hela tiden. I våra breddgrader är det en fördel om man har våtdräkt under.

 

Nuförtiden känner jag mig för gammal och orörlig för att segla Flippern. 190 cm och +95 kg är säkert bra om man är smidig som en panter men det var några år sen för min del. Någon sa att det är mer ett träningsredskap än en segelbåt men det är inte riktigt sant. Segelbåt är det i allra högsta grad! Och träningsredskap är det definitivt.

Jag tror man lär sig oerhört mycket om optimal segling i dessa jollar där minsta miss i styrningen eller skotningen ofelbart leder till att man tappar fart.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 40 år, min partner i allt och fru är 35. Vi har en First 35s5 och tänker oss att det skulle vara roligt att ha en jolle att träna segling mer aktivt med. Bra motion är det ju med.

Stor och tung är inget som jag hört någon annan karaktärisera Fivern som direkt, de flesta verkar rörande överens om att det är ett fartmonster av rang?

 

Jo, att det finns MASSOR av jollar är ju lite därför jag skapade den här tråden. :-)

 

Hit me!

Det är ett fartmonster,framför allt om det blåser, inget snack om saken! Men den väger dryga 150 kg om jag inte minns fel. Men det är säkert en kul utmaning. En kan nog ägna många år åt att lista ut hur man bäst seglar den. Det är ASMYCKET trimsnören. :-)

 

Är det lättvind går det bra att sitta på kanten och riggen är ju som sagt extremt trimbar, så det går nog att spilla ur vind om man vill det.

 

Det är ju rätt ont om 2-mansbåtar i Sverige rent generellt eftersom det inte finns nån riktig tradition av att kappsegla tvåmansbåtar. 505 och 470 kanske går att hitta.

 

Flippern är en rolig juniorbåt men inget för vuxna. Dessutom finns det få kvar i ok skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för budget? RS gör ju flera roliga tvåmansjollar, men det finns kanske inte så många begagnade till salu i Sverige.

Ett annat alternativ är ju en beachkatta.

Eller varför inte varsin Laser/Ejolle/Moth/B/C-kanot?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Humm!

 

Budget är väl inte direkt fastslagen. Typ max 40 kkr kanske om det inkluderar segelklar jolle och kärra. 

Om vi istället skulle kika på två enmannajollar, med samma budget (totalt) vad skulle rekommenderas då? Då faller ju möjligheten att träna spinnakersegling men det kanske är sekundärt i frågan.

 

 

Redigerad av Spancox

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, om vi utgår från 40k så måste det ju vara något som finns någorlunda lokalt också. Så RS varianter kan vi nog stryka...

2 Laserjollar för 20k styck borde inte vara svårt att hitta!

En Hobie 16/18 eller liknande borde också vara inom budget. Med en 18 får ni den adderade utmaningen att det är dubbeltrapets. :-)

 

En från tävlingssegling pensionerad 470 eller 505 borde också vara inom det spannet? Förhoppningsvis med marginal så det finns pengar att byta alla linor och annat som är slitet.

 

Jag tror att ni kommer ha massor med kul i varsin Laser och dessutom är det en fantastisk båt att utvecklas som seglare i. Med sitt lilla roder och sin simpla premierar den grundläggande segling, att styra med kroppsvikten och trimma med grundfunktioner. Dessutom så får ni kvitto på om ni gör rätt eller fel om ni ha varsin båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laser känns lite ungdomligt men det kanske bara är min avsaknad av fyrtioårskris som gör sig gällande. ;)

 

Vi skall diskutera saken här hemma och se vad vi känner för. 

Vilka vindstyrkor passar en laser bäst i förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni inte har tänkt att bogsera jollen efter båten ( går iofs) och även en katamaran räknas som jolle. Så kan jag definitivt rekommendera en Hobie 16 vilket ör världens vanligaste entystillverkade båt! Vansinnigt rolig att segla vilket även den 57-åriga seglarfreaken gör fortfarande då och då tillsanmans med sin son. Ni kan definitivt hitta ett hyfsat fräscht ex under 40 tusen. Vi har bogserat hobien efter vår S30 mellan Stockhom och Trosa och seglade även då vi bogserade. Det gick utmärkt att göra det med två bogsertampar. Att lägga till med hela ekipaget kan vara tufft, men vi lyckades då det varken var höga vågor eller för mycket vind. Lycka till med vad ni än väljer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är verkligen Hobien den mest tillverkade entypen? Imponerande med tanke på att de är uppe i en bit över 200 000 laserjollar vid det här laget...

 

Laser känns lite ungdomligt men det kanske bara är min avsaknad av fyrtioårskris som gör sig gällande. ;)

 

Vi skall diskutera saken här hemma och se vad vi känner för. 

Vilka vindstyrkor passar en laser bäst i förresten?

 

Ungdomligt och ungdomligt... Master SM (över 35 år) tror jag samlar störst startfält i Laser i Sverige! :-)

 

Gällande vindstyrkor... Så länge det blåser under 10-12 är Lasern ok, sen blir det lite överlevnad över det hela. Mer än så ska det nog inte blåsa om man seglar utan följebåt.

Jag har seglat in från kappseglingsbanan när startfartyget mätte 17 m/s i byarna, det är inget jag behöver göra om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga om det är Laser eller Hobie16 som ör den segelbåten som är canligast i världen! Går det att kolla upp? För magmusklerna är nog Lasern mest krävande om man inte är alltför tung, men jag tror att man mera tränar upp sin smidighet om man seglar Hobie 16. I och ur trapetsrrna samt förflytta sig framåt lä/lovart i lättvind och bägge eller bara gasten i traoets nör dwt bballar sant placera sig lpngt akterut så att hobien inte dyker och riskerar arr göra en"kullerbytta". Den ideala sammanlagda kroppsvikten för en hobiebesättning liggee runt 130 kilo, men det kan fungera bpde om besättningen är lättare eller ryngre. Man kan även reva storen om man vill. Visst kan det säkert vara roligt att segla mot varandra med varsin Laser, men det skulke bli dyrare och även mera sårbart. Tönk om t ex vinden ökar och din fru inte längre orkar " hålla ned" Lasern? Då tror jag att det är bättre att vara två på en Hobie16 och att man eventuellt löser problemet tillsammans. En bra gardering är att ha ett mastflöte i toppen så blir det mycket lätare att resa upp hobien om man går runt. Konmer ni att segla i nyckfulla/blåsiga/vågade/sårbara farvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det blir en Hobie för vår del, första tanken var ju att parsegla en 505 eller liknande. Blir det inte en tvåmannajolle så blir det två enmansjollar.

Det kan bli en smula byigt här i slutet av Kanholmsfjärden men det är ju lite det som segelträningen är tänkt att träna på. Läsa av vind och agera i tid så att säga.

 

10-12 som tak låter helt ok, det är lite där som segling upphör att vara njutbart på vår First med, då passar det bättre med en pilsner i bastun. :-)

 

E-jolle eller Laser? Några fundamentala skillnader där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga om det är Laser eller Hobie16 som ör den segelbåten som är canligast i världen! Går det att kolla upp? För magmusklerna är nog Lasern mest krävande om man inte är alltför tung, men jag tror att man mera tränar upp sin smidighet om man seglar Hobie 16. I och ur trapetsrrna samt förflytta sig framåt lä/lovart i lättvind och bägge eller bara gasten i traoets nör dwt bballar sant placera sig lpngt akterut så att hobien inte dyker och riskerar arr göra en"kullerbytta". Den ideala sammanlagda kroppsvikten för en hobiebesättning liggee runt 130 kilo, men det kan fungera bpde om besättningen är lättare eller ryngre. Man kan även reva storen om man vill. Visst kan det säkert vara roligt att segla mot varandra med varsin Laser, men det skulke bli dyrare och även mera sårbart. Tönk om t ex vinden ökar och din fru inte längre orkar " hålla ned" Lasern? Då tror jag att det är bättre att vara två på en Hobie16 och att man eventuellt löser problemet tillsammans. En bra gardering är att ha ett mastflöte i toppen så blir det mycket lätare att resa upp hobien om man går runt. Konmer ni att segla i nyckfulla/blåsiga/vågade/sårbara farvatten?

135 000 Hobie 16 enligt wikipedia, så Lasern vinner i alla fall det racet övertygande!  :)

 

Jag förstår inte prisargumentet riktigt? Min poäng är ju att det är rätt lätt att hitta 2 laserjollar inom budget...

Smidigheten är jag övertygad om att Laser ger bättre träning i, det är lågt under bommen på kryssen...

Även muskulärt ger den mer än mage om det blåser. Lår, mage och axlar är det som jag brukade bli trött i först. I den ordningen.

 

Gällande säkerheten så känns ditt resonemang baklänges. Just sårbarheten borde minska med två laserjollar jmf med en Hobie, tack vare redundans. Jag orkade "hålla ner" Lasern i >12 m/s med mina 63 kg matchvikt som 18åring. I ärlighetens namn, hur ofta börjar det blåsa över 10 m/s helt utan förvarning?  :rolleyes:

 

Tror inte att det blir en Hobie för vår del, första tanken var ju att parsegla en 505 eller liknande. Blir det inte en tvåmannajolle så blir det två enmansjollar.

Det kan bli en smula byigt här i slutet av Kanholmsfjärden men det är ju lite det som segelträningen är tänkt att träna på. Läsa av vind och agera i tid så att säga.

 

10-12 som tak låter helt ok, det är lite där som segling upphör att vara njutbart på vår First med, då passar det bättre med en pilsner i bastun. :-)

 

E-jolle eller Laser? Några fundamentala skillnader där?

Laser, alla dar i veckan!

Tål mycket mer stryk och det är lättare och billigare att få tag i delar och segel.

Dessutom är den lite "snällare", känns lite som en pråm i jämförelse med E-jollen. 

 

Sen vet jag inte hur storvuxna ni är heller, men E-jollen brukar kännas rätt trång och vinglig om man är "fullvuxen".

Det finns en anledning till att det brukar vara en genomgångsklass som seglas av tonåringar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligare 2-mansjolle än 505 finns nog inte. Den är dock ganska krävande att segla och i allt utom lättvind måste du stå i trapets. Försök att få tag i en med spinnackertunnel i stället för en med "bags" på sidorna om masten. Ett alternativ är 470 som också är en rolig jolle men ändå inte som fiven.

mvh

Peter

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligare 2-mansjolle än 505 finns nog inte. Den är dock ganska krävande att segla och i allt utom lättvind måste du stå i trapets. Försök att få tag i en med spinnackertunnel i stället för en med "bags" på sidorna om masten. Ett alternativ är 470 som också är en rolig jolle men ändå inte som fiven.

mvh

Peter

I alla fall inte för dom pengarna.

 

Det finns många moderna skiffar som är minst lika roliga. Men de kostar än så länge lite mer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag släpper Hobie-argumenten. Jag hade en E- jolle i många år från att jag var 16 och det händer än idag att jag får tiifälle att segla E-jolle. Det känns fortfarande helt ok trots att jag framför allt är stelare i kroppen nu för tiden. För Xx antal år sedan fick jag överta en jugoslavisk variant av Laser . Den var av märket Elan och hade en lite större sittbrunn. Helt okay i de svaga vindarna som jag seglade den. Rätta mig om jag har fel, men nog är en begagnad Laser betydligt dyrare och lättare att få tag på än en E-jolle? Jag har

sett ett flertal E-jollar på Blocket för under 10.000.-.De har sett ut att vara i ett hyfsat skick på bilderna i alla fall

Vill man kappsegla som vuxenså bör man självklart välja en Laser. Gör man inte det så tror jag att en E-jolle kan duga bra. Jag kan faktiskt inte se någon större skillnad i utsatthet/svårighet med att segla en tvåmannajolle med trapets/rrapetser och en Hobie 16. Blåser det upp så blir det tufft med vilken variant man än väljer . Det är förmodligen lättare att räta upp/hantera en enmansjolle än en tvåmanna .Man kan ii vissmån göra det lättare att räta upp en hobie om du har mastflöte, plus styr den liggandes i vattnet (falla av- stå mycket långt ftam på nedre skrovet) OCH låt vinden hjälpa till att räta upp hobien genom att gå den att blåsa in på undersidan av trampolinen. Fy mig! Nu argumenterade jag lite för hobie 16 igen Men även för enmasjollarna E-jolle eller Laser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckfelsnisse gick tyvärr inte att hejda:

Det är klart lättate att hitta begagnade och biliiga

E-jollar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill slita hund och bada i överflöd är 606an en trevlig båt att träningssegla i. Inte överdrivet mycket trimtampar heller och går att slösegla också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Segling i jolle och kölbåt är lite olika känsla... Säger bara... Jag seglade minitolva några år. Jättekul. Men det är en enmansbåt.

 

420, 470 och 505 har jag seglat. I ökande grad krävande... 505 väldigt så redan över 8 m/s...

 

Jag är lite äldre än er två och skulle inte köra det spåret. Finns ingen kappseglingsklass heller om ni vill testa mot andra. Hobie har jag bara testat några gånger... Jättekul!

Men helt fel att finslipa segelteknik eftersom en katta seglas annorlunda pga att skenbar vind är stor?

 

Gå ner till en större aktiv klubb, snacka med ledarna, låna en båt och testa er fram...

Säger detta i all välmening men om ni tycker 10-12 m/s är taket på er First är det nog inte 505 som är er jolle?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt med input, tack alla!

 

Någon 606 kommer det inte att bli, vi har ju redan en segelbåt liksom. :-)

 

505 eller två laserjollar, det är där vi står för tillfället. 505-förbundet verkar ju otroligt trevliga att ha med att göra så det talar ju till fiverns fördel även om jag inte vet något om laserförbundet.

Man verkar bli lika blöt i båda.

Tävlingsaspekten talar för Lasern, kan man tävla mot varandra så utvecklas man lite mer.

Samarbetsaspekten talar för fivern, vi blir mer samspelta och därmed bättre seglare.

 

Det är som ni ser rätt jämt. :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska bara berätta att den största skilnaden mellan att att segla andra jollar o hobie/kattor/trimaraner är att man faller av istället för att lova, när man kränger mycket. Man förlorar mycket fart på att länsa och slörar därför istället. Om man är ambitiös så är det en ballansgång mellan fart och rätt vinkel om målet ligger i länsrikningen. Hur lågt/högt ska man segla? Om ni ändå blivit lite intresserade av kattasegling då kan jag tipsa om att kattamaranspecialisten kommer att erbjuda kurser i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar nog faktiskt påstå att en hobie 16 är mer förlåtande än en 2-mans trapetsjolle framför allt i byiga vindar då man hänger i trapets och kraften plötsligt tar slut. Vsst kan du även här bli blöt då, men du har lite mera tid på dig innan man välter baklänges. Förmodligen är det även behagligare och lättare att ta sig snabbt in från trapetsläge. Det kan vara ungefär som att slänga/sätta sig i en studsmatta. Hur villt det ska gå till reglerar man själv ( i bästa fall). I en tvåmannajolle finns det månnga saker i sittbrunnen som man kan göra sig illa på/fastna i om man är oförsiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom Spancox ju redan sagt att Hobien inte kommer på fråga kanske vi ska starta en ny tråd?

"seglarfreakens hobie-propaganda" eller varför inte "seglarfreaken spekulerar"... :P

 

Nä, nu var jag lite elak...

 

Gällande Hobie 16 och dess "förlåtande" egenskaper så finns det ju få båtar som är så ökanda för att göra pitchpoles  som gamla Hobie Alter-designer. :) En by som lyfter lovartsskrovet och vips så är lästäven på väg ner i djupet med en framlängesvurpa som följd.

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst känner jag mycket väl till dyktendense på hobien om man sitter för långt fram. Nen även en tvåmannajolle kan det gå tokigt med om man för stunden är felplacerad som jag skrivit om i tidigare inlägg. Ordet är ju fritt här och jag vet inte om en språkprofessor har nåon åsikt om en hobie 16 räknas som en jolle eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger en B14, inte Volvomotorn, ute på Blocket nu. Den är nog en upplevelse att segla. Ingen trapets och det är väl en fördel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger en B14, inte Volvomotorn, ute på Blocket nu. Den är nog en upplevelse att segla. Ingen trapets och det är väl en fördel.

Cool jolle! Och biilig! 

Den där ser helfestlig ut att segla, även om jag föredragit trapets..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, Excel! Den där kan vara intressant, skall läsa på lite mer om B14. Jag har inte hört talas om klassen förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...