vetushjalp97 0 Postad 27 April , 2015 hej, nu är det såhär att jag har problem med min Vetus jag ärvde. För det första så köpte jag ett nytt tändningslås till motorn och när jag väl skulle starta motorn så hände inte ett skit, jag har tagit ut all olja ur bakslag och motorn och det är inget kylarvatten i kylarn. Men jag tycker det är konstigt ändå för jag skulle bara testa och se om motorn gick runt. När jag vrider på nyckeln så händer det inte ett piss, startmotorn säger precis ingenting den är helt död och motorn är inte alls gammal så kan tycka att det inte borde va problemet. Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig Mvh simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 27 April , 2015 Tja, systemet är ju rätt enkelt. Du få nog lov att "ringa" genom dina kablar om du inte gjort något misstag. Kolla först att du har över 12 volt när du mäter över motorns block och nyckelns # 30. Har du inte det är antingen dina batterier paj eller du glömde sätta på huvudbrytaren eller ? Om du har över 12 volt vrid nyckeln till startläge och mät över motorblock och nyckelns # 50a. Är det OK , mät över motorblock och startmotorns solenoid + (tunnare röd kabel). Får du över 12 V när du vrider på nyckeln utan att höra ett click är solenoiden kass. Har du låga spänningar så är du utsatt för det vanligaste felet. Ladda dina batterier (om du kan rädda dem)... Har du inte denhär så kan den hjälpa dig: http://www.bluemoment.com/manuals/VetusDieselManual.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetushjalp97 0 Postad 27 April , 2015 Batteriet är det inga problem med, det är 1 12 volts batteri på 70 amp, jag vet faktiskt inte om det sitter någon strömbrytare, själva kontrollpanelen funkar utmärkt och den lyser... Jag ska ta och mäta strömmen imon och se... Räcker det med ett batteri eller måste det vara 2 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 27 April , 2015 Ett räcker gott... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetushjalp97 0 Postad 27 April , 2015 Okej, men kan det vara fel på kablarna från startmotorn? För minus går till jorden och plus går till batteriet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetushjalp97 0 Postad 27 April , 2015 Sen går det också en grön/gul kabel från själva panelen men den har jag inte en aning var den ska sitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetushjalp97 0 Postad 28 April , 2015 Ja tog en skiftnyckel och satte mellan plus på startbatteriet och på stiftet som går till tändningen, men det hände i te ett piss... Kan de va + sladden som går från startmotorn till batteriet det är kabelbrott i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 28 April , 2015 "Ja tog en skiftnyckel och satte mellan plus på startbatteriet och på stiftet som går till tändningen, men det hände i te ett piss... Kan de va + sladden som går från startmotorn till batteriet det är kabelbrott i?" Sorry nu hänger jag inte med. Vad menar du med stiftet som går till tändningen?. En skiftnyckel är nog inte att att rekomendera någonstans!. Innan du gör något annat sätt nu i olja i motorn. En enda tändningsburst kan annars skada dina lager om du är utan olja. Kolla att du har spänning mellan motorns block och den grova röda kabeln som är ansluten till startmotorns solenoid. Kolla att du får spänning mellan motorblocket och den gula tunna kabeln som går till startmotorns solenoid när någon annan vrider nyckeln till startposition. Alla uppmätta spänningar skall överstiga 12 volt annars kan du söka felet baklänges. Checka i så fall att batteriskorna är OK: Om OK checka att minuskabeln som går till motorns gods inte är ärgad och är väl åtdragen. Se till att samtliga kontaktytor är rena och fria från oxidation. Sätt fett på alla ytor innan du monterar dem igen. Om samtliga ovanstående åtgärder utförts och du inte får motorn att rotera, koppla tillfälligt! en kabel mellan startmotorsolenoidens grova röda kabel och solenoidens klena gula kabel. Sparkar inte startmotorn då skall vi fortsätta på temat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 April , 2015 Bra tips du får här…. Du kan också komplettera med lite OHM-mätning, ställ ditt instrument på Ohm och kolla med att föra ihop testpinnarna att du får utslaget " kontakt/pip " eller något sådant. Sedan mater du ledning för ledning från tändningslåset och framåt mot batteri resp motor, det bör vara liten resistans hela vägen. Du kan ju ha en dålig kontakt någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 April , 2015 Men ta koppla ur batteriet innan du ohm-mäter så kablarna är utan spänning! Lätt att sätta mätspetsarna fel och bränna mätinstrumentet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser