larsan 17 Postad 27 April , 2015 Någon som har någon åsikt,erfarenhet av Biltemas bälgar till vp drev? Eller ska man köpa Volvo Penta original? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 April , 2015 Nån annan tråd tog upp frågan och det är nog så att det är beroende av hur mycket du vill betala för samma sak. har inte testat bälg men däremot impeller och märker ingen skillnad. känner till ett gjuteri som gjuter bromsskivor orinal och BT. Dom byter endast textmatriser i modellen mellan dom olika batcherna. Tror inte dom byter vare sig sand eller metallegering, det skulle kosta för mkt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 27 April , 2015 Nån annan tråd tog upp frågan och det är nog så att det är beroende av hur mycket du vill betala för samma sak. har inte testat bälg men däremot impeller och märker ingen skillnad. känner till ett gjuteri som gjuter bromsskivor orinal och BT. Dom byter endast textmatriser i modellen mellan dom olika batcherna. Tror inte dom byter vare sig sand eller metallegering, det skulle kosta för mkt. Okej,ja det låter ju vettigt. Pratade med en motorkille på en marinfirma angående kamrem,han sa också,köp på Bt,det är samma tillverkare,och till halva priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 27 April , 2015 Jag har kört med Biltema bälg sedan 2010 och det har fungerat utmärkt, jag har bytt bälg efter två säsonger men förmodligen klarar den mer, men har man besvärat sig med att ta av drevet kan man lika gärna kosta på sig 199kr på en ny bälg, ops jag såg att den kostade 219kr nu, ja ja fortfarande under halva volvo penta priset. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 April , 2015 Hur besvärligt är bytet? jag har en vp 2003t Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 27 April , 2015 Hur besvärligt är bytet? jag har en vp 2003t Vad för drev har du? vp2003T och din bild får mig att tro att du har dieselmotor i segelbåt med s-drev, har du segelbåtsdrev är bälgen och bytet betydligt besvärligare och dyrare än ett vanligt 270 drev som jag har där en man kan hänga av drevet själv från akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 27 April , 2015 Hur besvärligt är bytet? jag har en vp 2003t Har visserligen inte sett din båt, men har inte du ett S-drev? Typ 120S? Biltema har inga S-drevsbälgar vad jag vet. Gäller din fråga bara om hur svårt bälgbytet kan vara och du nu har ett S-drev, så beror det nog lite på hur mycket plats du har att skruva och greja på. Drevet ska skruvas loss och motorn måste sedan flyttas fram en liten bit (25-30 mm) för att få ut axeln. Sedan tas drevet bort, ny packning monteras, och allt sätts tillbaka igen. Instruktioner finns här. Har du inte ett S-drev får du ursäkta mitt svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 April , 2015 Jo det är precis en sån.. s-drev. Verkar överkomligt. En ring att plocka bort å byta. Tack för info. har nog bara gluttat på det lilla täck- gummit under båten. Får "känna" lite på bäkgen innevägen. Kanske byter nästa gång båten är uppe. då kan man ju passa på att kolla till drev propeller mm. Åxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 28 April , 2015 Jag har kört med Biltema bälg sedan 2010 och det har fungerat utmärkt, jag har bytt bälg efter två säsonger men förmodligen klarar den mer, men har man besvärat sig med att ta av drevet kan man lika gärna kosta på sig 199kr på en ny bälg, ops jag såg att den kostade 219kr nu, ja ja fortfarande under halva volvo penta priset. Tackar MartinX! Då blir det en tur ut till Biltema. Tack:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser