Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
larsan

Biltemas Bälgar

Rekommendera Poster

Någon som har någon åsikt,erfarenhet av Biltemas bälgar till vp drev?

Eller ska man köpa Volvo Penta original?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån annan tråd tog upp frågan och det är nog så att det är beroende av hur mycket du vill betala för samma sak.

har inte testat bälg men däremot impeller och märker ingen skillnad.

känner till ett gjuteri som gjuter bromsskivor orinal och BT. Dom byter endast textmatriser i modellen mellan dom olika batcherna. Tror inte dom byter vare sig sand eller metallegering, det skulle kosta för mkt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån annan tråd tog upp frågan och det är nog så att det är beroende av hur mycket du vill betala för samma sak.

har inte testat bälg men däremot impeller och märker ingen skillnad.

känner till ett gjuteri som gjuter bromsskivor orinal och BT. Dom byter endast textmatriser i modellen mellan dom olika batcherna. Tror inte dom byter vare sig sand eller metallegering, det skulle kosta för mkt.

Okej,ja det låter ju vettigt.

Pratade med en motorkille på en marinfirma angående kamrem,han sa också,köp på Bt,det är samma tillverkare,och till halva priset.:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört med Biltema bälg sedan 2010 och det har fungerat utmärkt, jag har bytt bälg efter två säsonger men förmodligen klarar den mer, men har man besvärat sig med att ta av drevet kan man lika gärna kosta på sig 199kr på en ny bälg, ops jag såg att den kostade 219kr nu, ja ja fortfarande under halva volvo penta priset.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur besvärligt är bytet?

jag har en vp 2003t

Vad för drev har du? vp2003T och din bild får mig att tro att du har dieselmotor i segelbåt med s-drev, har du segelbåtsdrev är bälgen och bytet betydligt besvärligare och dyrare än ett vanligt 270 drev som jag har där en man kan hänga av drevet själv från akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur besvärligt är bytet?

jag har en vp 2003t

Har visserligen inte sett din båt, men har inte du ett S-drev? Typ 120S? Biltema har inga S-drevsbälgar vad jag vet.

Gäller din fråga bara om hur svårt bälgbytet kan vara och du nu har ett S-drev, så beror det nog lite på hur mycket plats du har att skruva och greja på. Drevet ska skruvas loss och motorn måste sedan flyttas fram en liten bit (25-30 mm) för att få ut axeln. Sedan tas drevet bort, ny packning monteras, och allt sätts tillbaka igen.

Instruktioner finns här. Har du inte ett S-drev får du ursäkta mitt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är precis en sån.. s-drev. Verkar överkomligt. En ring att plocka bort å byta. Tack för info.

har nog bara gluttat på det lilla täck- gummit under båten. Får "känna" lite på bäkgen innevägen. Kanske byter nästa gång båten är uppe.

då kan man ju passa på att kolla till drev propeller mm. Åxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört med Biltema bälg sedan 2010 och det har fungerat utmärkt, jag har bytt bälg efter två säsonger men förmodligen klarar den mer, men har man besvärat sig med att ta av drevet kan man lika gärna kosta på sig 199kr på en ny bälg, ops jag såg att den kostade 219kr nu, ja ja fortfarande under halva volvo penta priset.

Tackar MartinX!

Då blir det en tur ut till Biltema.:)

Tack:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...