Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Pjolle

Koppla loss slang mellan kylkompressor och förångare

Rekommendera Poster

Jag har kylkompressorn långt akterut i segelbåten och röret till förångaren i kylboxen är slarvigt dragen av tidigare ägare och delvis i vägen i ett stuvfack. Det finns möjlighet att dra om röret på ett snyggare sätt men då måste röret kopplas isär från kompressorn. Det jag undrar är hur det går med kylmedlet om man kopplar loss röret, "flyter" det ut? Eller finns det någon smart backventil som håller kvar det?

Jag har sett att de säljer isärmonterade kompressorer på blocket, är de tömda på gas? Jag har ett isoterm liknande som länken, men snäppet mindre och många snäpp äldre.

http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylaggregat/kylaggregat-isotherm-3201-asu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde ju finnas ventiler någonstans. Att bara koppla loss skulle jag inte våga. Jag flyttade en luft värmepump genom att köra den ett bra tag i kylläget sedan stänga ventilerna till innedelen i rätt ordning (mins inte ordningen). Då samlas "allt" köldmedium i kompressorn. efter det delade jag allt, proppade rören för att slippa fukt i dem och återmotnerade i garaget. Den funkar fortfarande bra efter två år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter självstängande mellan kompressor och förångare. Om de sen fungerar efter ett antal år. Men är det inte freon så går det ju att återfylla.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort den manöverna med både ett gammalt och ett nytt (1år) aggregat. Bägge gångerna läckte kylmediet ut. Vet inte om jag hade otur, men de självstängande ventilerna verkar funka sådär. Nu var de isärtagna under en längre tid så det kanske läcktte ut sakta. Om du bara kopplar isär och återmonterar så snabbt som möjligt så kanske chansen är större att det funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köldmedier är antingen i gas eller vätskefyllda, öppnar du systemet så får du luft i ditt rör, denna gillar inte köldmediet, , ring thermoprodukter i Kalmar så talar de om hur du skall gå tillväga..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kyltekniker brukar koppla in en vacumpump och köra den ett tag efter att något varit isär!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det fortfarande så att det sitter självtänkande ventiler som om de fungerar möjliggör isärkoppling.

Läcker det ut så får man fylla nytt, man brukar inte fylla på utan fylla helt nytt men detta kan en kylkille. Kan vara bra att kolla vad det kostar innan man kopplar isär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopplas rören isär oavsett avstängning så ska rören vacumpumpas.

Det kommer in luft o fukt i rören som måste bort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fast bevisligen fungerar det utan att vakuumsuga, jag har ju lyckats...

Redigerad av gusvo085

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isotherm:

"Systemet som är utformat för självmontage är förfyllt och driftsklart med alla erforderliga detaljer. För att un- derlätta installationen är systemet delat i en kompressor- del och i en förångardel som vid installationen förbinds med ett 2 meter långt förmonterat flexibelt anslutnings- rör, med snabbkopplingar. Dessa är av sådan typ att de kan återöppnas och förslutas igen utan att köldmedium försvinner ur systemet."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo visst fungerar det utan att vacumpumpa rören en tid. Resultatet blir sämre verkningsgrad samt att fukten i luften förstör till slut ventilerna i kompressorn så livslängden blir kortare.

Tilläggas att vid varje ingrepp i ett kylanläggning ska torkaren bytas också. Den är till för att ta åt sig fukt i systemet.

Vill man ha en kylanläggning utan problem på semestrar och dyl så kanske det är att föredra en riktig installation.

Men kör ni!

Redigerad av Axelvevaxel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var sitter torkaren på en Isotherm kyl med tex BD35 kompressor?

Vakuumsuger man rören måste kylmediat ersättas eller kan man suga hem det i recipienten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vacumpumpar gör man på sugsidan det borde stå i installationsanvisningen.

Bild på torkfilter.post-106454-0-31862600-1430302427.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Systemet är förfyllt och rören ska kunna kopplas isär utan extra åtgärder. Precis som Isotherm skriver. Läcker kylmediat ut, kontakta en kylfirma så fixar de det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har både utbildning och erfarenhet av drift och underhåll av kylanläggningar men jag tror mig inte veta bättre än tillverkaren och följer därför deras instruktioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så Isotherm vet inte hur man bäst hur man ska koppla? Hur många tusen kylaggregat säljer de inte per år. Dess levereras alltid isärkopplade. 

Jag tycker TS ska ringa Thermoprodukter och fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Såsom deras instruktion/ konstruktion är vad jag har jag sett "nu" på installationsanvisningen , så är det faktiskt minimalt med luft som skulle behövas vacumsugas vid en ny installation .

Tycker ändå att detta "inte" är en bra lösning, kanske då för att hitta pengar.

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...