Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Killerbear

Mercury 40 4-takt, bränsle i oljan?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en mercury 40 hk, förgasarmotor, årsm 01.

Helrenoverad förra vintern, efter att ha larmat för oljetryck och som vi trodde tagit in vatten i motorn. Fixat ngt krökt vevstake, ny termostat (den gamla satt fast i öppet läge), ny packbox mellan rigg och motor, ny impeller och vattenpump mm. Komptest OK enl mekanikern. Förstås en massa nya packningar vid hopmontering.

Provkörd med spolmuff på land inför förra säsongen, OK. I sjön, men efter max 2 timmar samma fel igen.

Första gången det hände (före renoveringen) så tuffade jag på lågvarv mot hamn efter larm, vilket troligen föranledde att den gick varm och som orsakade vevstakstrassel bl.a.  

När det hände igen i somras stängde jag av direkt och ringde bogsering.

MEN: När jag tappade ur oljan ur motorn, så var den helt svart och som jag tyckte lättflytande. Möjligen en tendens till bensinlukt. Kolsvart färg efter max 2 timmar körning - normalt?

Sparade oljan i PET-flaskor över vintern. Fortfarande lika svart och lättflytande (trots minusgrader), har inte separerat vatten/olja.

Min slutsats är, att mekanikern hittade 1 (termostat), möjligen 2 fel som han åtgärdade. Men det allvarligaste felet tycks kvarstå.

Min fråga blir då - vad kan orsaka bränsle i motorn? Flödande förgasare? Nå´t med ventiler? Slitna kolvringar (trots bra komp)...(motorn har nog gått max 100 timmar). Eller vad? Själv har jag ingen aning om var jag ska börja/var jag ska be någon börja leta fel.

Finns det någon som har någon idé om vad detta kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej då borde bränslepumpen släppa i genom soppa i ventilkåpan.Titta på membranet mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...