Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Michaelhuss

problem att byta en B20 motor

Rekommendera Poster

Jag är ingen mekaniker, men kan lite om motorer.

 

Jag har problem med att få loss min motor som jag skall byta.

 

Jag har lossat motorn från dess fästen. Den sitter fäst vid ett 280 drev utan annan upphängning annan än att den var bultat i kåpan mot drevet.

 

Motor lossnar ca 2 cm men sen är det stopp, jag får inte loss den. Som jag fattar hänger den nu bara på axeln till drevet och det skall ju bara vara att dra av den. JAg har en motor lyft och har provat att rucka på den men den lossnar ca 2 cm, men sen är det tji.

 

Blir rädd at de sitter i ngt mer, typ till drevet, och då vill jag inte använda för mycket kraft för att få loss den....

 

Någon som bytt och kan ge råd?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skruvat bort plåten som sitter i svänghjulskåpan framför svänghjulet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har haft ur min motor senast förra säsongen och det du ska göra är att ta bort drevet och alla slangar. Bakom själva drevet hittar du 8st bultar som sitter säkrade med blek som är uppböjda mot bultskallen. Häng upp motorn så den inte trillar ned och ta bort alla bultarna som sitter bakom drevet. Nu ska motorn vara loss om du får bort klämringen med gummiring o allt.  

 

Om du nu inte får ut den så är det säkert så att den tar i någonstans, kanske impellerpumpen. Ta bort den då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh nu fattar jag hur det nog är menat att vara... precis som Rollen skriver. Om du bara har lossat svänghjulskåpan och inte hela devet så sitter det en plåt under motorn mot svänghjulskåpan, om du inte tar bort den så lossar bara motorn 2cm...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skruvat bort plåten som sitter i svänghjulskåpan framför svänghjulet?

Ja en halvmåneformad plåt på undersidan, det är den du menar ? Hadde inte lossat den :)

 

Gör ett nytt försök idag. Tack så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har haft ur min motor senast förra säsongen och det du ska göra är att ta bort drevet och alla slangar. Bakom själva drevet hittar du 8st bultar som sitter säkrade med blek som är uppböjda mot bultskallen. Häng upp motorn så den inte trillar ned och ta bort alla bultarna som sitter bakom drevet. Nu ska motorn vara loss om du får bort klämringen med gummiring o allt.  

 

Om du nu inte får ut den så är det säkert så att den tar i någonstans, kanske impellerpumpen. Ta bort den då.

Eller menar du att jag måste ta bort hela drevet? går det inte bara som jag nu førsøker att lossa blocket bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall gå att separera blocket från struten som du försöker göra, jag har varit med om att axeln som går in i drivplattan på svänghjulet har rostat så det blir väldigt trögt att få ut motorn, man får alltså stå och jucka motorn fram och tillbaka för att mosa sig igenom rosten det är ju väldigt svårt att komma åt att smörja axeln där inne i mitten genom glipan mellan block och strut men det kan underlätta avsevärt om du kan få lite olja på prylarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall gå att separera blocket från struten som du försöker göra, jag har varit med om att axeln som går in i drivplattan på svänghjulet har rostat så det blir väldigt trögt att få ut motorn, man får alltså stå och jucka motorn fram och tillbaka för att mosa sig igenom rosten det är ju väldigt svårt att komma åt att smörja axeln där inne i mitten genom glipan mellan block och strut men det kan underlätta avsevärt om du kan få lite olja på prylarna.

Bra tips, provade idag och har fått isär ca 3 cm och lyckat snurra motorn. Eftersom jag tagit bort tråget så borde jag få in lite olja där. Skall prova på söndag igen och se om det går bättre då :) men det åar ju lite trångt och svårt att komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er info, nu är moton loss och det var precis som MartinX antog. Rostig axel, som gav vika efter det att vi jobbat fram och tillbaka med motorn och tagit hjälp av rostlösare och olja för att få loss den. Bra tips och Tack :)

 

Nu skall jag skruva över en del delar till en Mainmotor B20 som har suttit på en haubits. 

Årsmodell -84, levererad i orginal låda senast kontrollerad 87 i ett mob f¨örråd. Ser ut som ny.

 

Jag antar att kamaxel måste bytas och oljekylare måste väck och det flyttar jag över från gamla motorn. Om någon vet något om dessa motorer så får ni gärna tipsa. Startar ny tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej. Var hittade du den nya motorn??

 

 

Om du flyttar över kamaxel och liknande så MÅSTE du flytta över lyftarna och stötstängerna också. Det är viktigt att allt sitter på samma plats som det gjorde tidigare. Markera stötstängerna från 1 till 8 och gör likadant med lyftarna. Lättast får du ur lyftarna innan med en teleskopisk magnethållare typ detta https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/magnetiska-verktyg/magnetverktyg-600149/. När du sedan tar ur och sätter i kamaxeln så är det viktigt att du inte skrapar lagren med kamnockarna, det blir repor som kan förstöra kammen i längden.

 

Lycka till med bytet och skriv gärna var man hittar dessa Haubits-motorer.

 

Själv måste jag köpa en ny topp då den gamla, under vårens premiärtur, började hosta upp vit fradga. Det visade sig senare när jag rev bort toppen att det rostat hål ifrån en vattenkanal och in i 1:ans avgaskanal. Som tur var inte in i förbränningsrummet men toppen måste bytas.

 

Som sagt, lycka till.

Redigerad av Hellix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Var hittade du den nya motorn??

 

 

Om du flyttar över kamaxel och liknande så MÅSTE du flytta över lyftarna och stötstängerna också. Det är viktigt att allt sitter på samma plats som det gjorde tidigare. Markera stötstängerna från 1 till 8 och gör likadant med lyftarna. Lättast får du ur lyftarna innan med en teleskopisk magnethållare typ detta https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/magnetiska-verktyg/magnetverktyg-600149/. När du sedan tar ur och sätter i kamaxeln så är det viktigt att du inte skrapar lagren med kamnockarna, det blir repor som kan förstöra kammen i längden.

 

Lycka till med bytet och skriv gärna var man hittar dessa Haubits-motorer.

 

Själv måste jag köpa en ny topp då den gamla, under vårens premiärtur, började hosta upp vit fradga. Det visade sig senare när jag rev bort toppen att det rostat hål ifrån en vattenkanal och in i 1:ans avgaskanal. Som tur var inte in i förbränningsrummet men toppen måste bytas.

 

Som sagt, lycka till.

Tack för tipsen. Det var en vän till mig som hadde kommit över två. helt oanvända motorer från en som köpt upp material från ett mob förråd. Allt var orört,  protokoll med kontroll och konserveriong var från 1987. Ett tunt lager fett över alla delar,som ny. Inte ens startad. Fick betala 8.000 sek.

Jag skall höra med min kamrat vem han köpte av och om det finns fler. Kommer tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du fått tag på en helt oanvänd motor skulle jag kosta på en helt ny marinkam, eftersom den nya motorn är helt ny går det sannolikt att använda lyftarna från den nya maskinen eftersom dom ändå inte slitits in ännu, en gammal kam i en helt ny maskin känns lite fel.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det fanns tyvärr inga fler Haubits motorer hos den jag köpte av.

 

M

 

Hej. Var hittade du den nya motorn??

 

 

Om du flyttar över kamaxel och liknande så MÅSTE du flytta över lyftarna och stötstängerna också. Det är viktigt att allt sitter på samma plats som det gjorde tidigare. Markera stötstängerna från 1 till 8 och gör likadant med lyftarna. Lättast får du ur lyftarna innan med en teleskopisk magnethållare typ detta https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/magnetiska-verktyg/magnetverktyg-600149/. När du sedan tar ur och sätter i kamaxeln så är det viktigt att du inte skrapar lagren med kamnockarna, det blir repor som kan förstöra kammen i längden.

 

Lycka till med bytet och skriv gärna var man hittar dessa Haubits-motorer.

 

Själv måste jag köpa en ny topp då den gamla, under vårens premiärtur, började hosta upp vit fradga. Det visade sig senare när jag rev bort toppen att det rostat hål ifrån en vattenkanal och in i 1:ans avgaskanal. Som tur var inte in i förbränningsrummet men toppen måste bytas.

 

Som sagt, lycka till.

Tack för tipsen. Det var en vän till mig som hadde kommit över två. helt oanvända motorer från en som köpt upp material från ett mob förråd. Allt var orört,  protokoll med kontroll och konserveriong var från 1987. Ett tunt lager fett över alla delar,som ny. Inte ens startad. Fick betala 8.000 sek.

Jag skall höra med min kamrat vem han köpte av och om det finns fler. Kommer tillbaka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...