Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
seglarfreaken

Lossa gammal bordsgenomföring

Rekommendera Poster

Jag håller på och hjälpa en kompis att byta skjutventil och bordsgenomföringar som hänger ihop med självlänsarna i sittbrunnen. Det sitter bra hårt! Sämmer det att deb lossar lättare om man värmer ventilen med värmepistol? Eftersom det inte finns någon pigg på insidan av bordsgenomföringarna tänkte jag spänna fast en rundfil i den och hålla emot med en kraftig skruvmejsel. Frågan är bara om jag kommer att dra loss skjutventilerna eller bordsgenomföringarna då? Kan en tillfällig låsning med Locktite vara en lösning? Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett kryss med vinkelslipen i flänsen på utsidan, avlägsna flänsdelarna med huggmejseln. Det tar högst 5 min. Så gör grabbarna på varven - när båtägaren gått.

Lite epoxispackel kan behövas om man är lite för snabb med vinkelslipen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, den varianten har jag hört talas om, men varken båtägaren eller jag är tillräckligt coola för att göra så. Vad tror du om min variant ändå? Man måste ju få en ett bra motstånd och kraft av att stoppa in en halvrund fil i lämplig storlek ( vilket jag har) och hålla emot/dra med t ex en kraftig skruvmejsel instoppad i hålet på filens handtag?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den varianten har jag hört talas om, men varken båtägaren eller jag är tillräckligt coola för att göra så. Vad tror du om min variant ändå? Man måste ju få en ett bra motstånd och kraft av att stoppa in en halvrund fil i lämplig storlek ( vilket jag har) och hålla emot/dra med t ex en kraftig skruvmejsel instoppad i hålet på filens handtag?

Hej!

 

Det är inga problem att lossa en genomföring men vinkelslip även om det låter brutalt.

 

Jag brukar som ovanstående gör ett kors i flänsen från utsidan. Sedan försvagar jag genom att slipa ner den precis där håler går in. Ta lite i taget så slipper du spackla. När jag fått ner godset tar jag ett koben eller något rejält passande stålrör och kör upp i genomföringen sen knäcker jag till så genomföringen går av.

 

Lossat flera stycken på detta sätt utan att skadat plasten.

 

Använd hörselskydd och glasögon och kör försiktigt så är det inga problem.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste inte alls va cool för att ta bort bottengenomföringen på det drastiska sättet. Den skall ju ändå till återvinningen.

 

Min vinkelslip är en liten med variabel hastighet. En annan som är lite av en fegis när det gäller roterande maskiner, tycker det inte är så dumt. Dels att  den inte är så kraftfull som en stor. Att diametern på skivan blir mindre (mindre periferihastighet)  och att man kan reglera ner hastigheten om man vill.

 

Nu  var det länge sen jag bytte nån bottengenomföring, men jag brukade alltid slipa bort flänsen. Nästa gång skall jag prova att göra ett kryss  (eller två) och slå bort den. Det senare blir inte lika varmt som om man slipar bort flänsen. Värmen är nog minst lika skadlig för plasten som nått lite jack.

 

Om man skulle råka göra några små märken i plasten spelar ingen roll. De täcks ju av den tätningsmassa som man väljer och av flänsen på den nya bottengenomföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst går det att värma så det lossar men det kan krävas ganska mycket värme innan det släpper. Ofta är det annat i vägen på insidan som också värms. Är genomföranden proffesionellt monterad med packning och gängtätning så går det enkelt. Men är det amatörmonterat med sika högt och lågt tar det tid. Ibland ser man folk ligga med bågfilsblad och såga därför att de inte får bort ventilen.

 

Jag har demonterat genomföringar på många båtar. Folk säger "kan inte du gör det du som kan" jag brukar mumla "Inga problem, det är ju inte min båt". För mig är det lite sport! Men jag brukar ta en, sen vågar de själva. Det är faktiskt jätteenkelt. 

Jag kör med en 230 mm slip, den ser ju lite mer brutal ut ;) men det funkar fint med en liten också.

Som toaen mycket riktigt säger så täcker flänsen oftast jacken. Men jag brukar ha epoxispackel som jag använder mest för att det lugnar båtägaren efter chocken. Slipar man ur hålet lite och lägger epoxi där också så skyddar man plasten mot vatteninträngning. Inte för att jag tror det behövs men alla vill ju ha båtar som ska hålla 1000 år.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...