Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har inget segelnummer på mina nuvarande segel och hade då mina funderingar på om man kan sy dit numret själv? Är detta möjligt, vad för sorts tyg bör man använda i så fall? Eller ska man limma på?

Segeltejp har jag hört man kan använda men har inte någon egen erfarenhet av det. För övrigt kan jag tillägga att jag har dacron-segel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även segelmakarna klistrar dit segelnummer mm numera. Det finns självhäftande siffror o bokstäver i olika färger och storlekar att köpa och även vissa båtsorters segeldekaler. Regler för var på seglet siffror mm skall sitta vet segelmakarna och klassförbunden.

Redigerad av Larsakelarsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klistra färdiga siffror!

Kolla på svensksegling.se för att se var de ska sitta.

Var noggran och ta god tid på dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte hjertmans.... för typ 39:-.. ;)

Lätt hänt

Jo - Hjertmans har både bokstäver och siffror. Priset varierar mellan 32 till 57 kr/st

http://www.hjertmans.se/produkter/segling/segeltillbehor/segelsiffror

Det skall ju stå SWE och nummret som ju också kan innehålla bokstäver. Symboler är väl knepigast, men det brukar segelmakaren fixa om man har sådant, och då kan man ju lika gärna köpa allt från honom.

Jag har ju ett SXK nr. Brukar alltid ha färgkombinationen blåvitt på mina båtar. Även om jag inte är ett dugg intresserad av fotboll är jag ju ändå Kungshamnsbo.  :P Segelmakarn protesterade lite när jag ville ha segelnummret i blått. Tror det var kryssarklubbens märke som skulle va svart. Men han föll till föga. Han trodde nog att "kunde alltid har rätt".

post-53310-0-26317700-1430120573_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte hjertmans.... för typ 39:-.. ;)

Lätt hänt

Jo, jag fick felmeddelade "Gateway Error" tre gånger, gick tillbaka, kollade - inget registrerat. Sedan sket jag i att lägga in ett meddelande. Kul att det dök upp gånger tre senare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen det är ju kanon! Då har jag flera bra alternativ.

Bockar o bugar! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...