rekrevs 1 Postad 26 April , 2015 hej upptäckte nu att oljan i mitt penta 290 drev har sakta under vintern har läckt ut, bytte nu till ny packning och fyllde på med växelhusolja, men det är inte riktig tätt ändå, jag har haft båten ett antal år men aldig råkat ut för detta, gängorna är fina och tror inte att dom är skadade, jag är rädd att dra för hårt så att gängorna pajar, men hur hårt kan man man dra? mvh sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 26 April , 2015 Hej. Om det läcker från oljeavtappningsproppen så kanske du har fel storlek på o-ringen. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rekrevs 1 Postad 27 April , 2015 Hej. Om det läcker från oljeavtappningsproppen så kanske du har fel storlek på o-ringen. Ingemar Hej tack för svar, det ska jag kolla mvh sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 April , 2015 Det låter som något är fel på tätningen. Man ska inte behöva dra åt mer än "orderntligt hårt". Kolla om du har något skräp eller ojämnhet där o-ringen ska täta. Känn med fingret med skruven borta. Både på skruven och i godset i hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 27 April , 2015 (redigerade) hej upptäckte nu att oljan i mitt penta 290 drev har sakta under vintern har läckt ut, bytte nu till ny packning och fyllde på med växelhusolja, men det är inte riktig tätt ändå, jag har haft båten ett antal år men aldig råkat ut för detta, gängorna är fina och tror inte att dom är skadade, jag är rädd att dra för hårt så att gängorna pajar, men hur hårt kan man man dra? mvh sverker fick ett tips när ja började med båtar på 70talet,dra oljeskruvarna med en passande mejsel,den skall ha fyrkantig klinga,sen ta en skiftnyckel och dra lite lätt då lossnar inte skruvarna,tänk bara att det är aluminium,så alltid dra med måtta.ett knep om du inte får det tätt med nya packningar ,använd teflontejp,eventuellt ihop med packningen. Redigerad 27 April , 2015 av karluno Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 April , 2015 I allmänhet drar folk skruv och mutter för hårt i mindre storlekar och grövre för dåligt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rekrevs 1 Postad 30 April , 2015 Det låter som något är fel på tätningen. Man ska inte behöva dra åt mer än "orderntligt hårt". Kolla om du har något skräp eller ojämnhet där o-ringen ska täta. Känn med fingret med skruven borta. Både på skruven och i godset i hålet. Hej Anders du har nog rätt, det måste vara något skräp som gör att det läcker, det är en helt ny packning, och detta har aldrig hänt tidigare, ska testa nu i helgen. mvh Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rekrevs 1 Postad 30 April , 2015 hej upptäckte nu att oljan i mitt penta 290 drev har sakta under vintern har läckt ut, bytte nu till ny packning och fyllde på med växelhusolja, men det är inte riktig tätt ändå, jag har haft båten ett antal år men aldig råkat ut för detta, gängorna är fina och tror inte att dom är skadade, jag är rädd att dra för hårt så att gängorna pajar, men hur hårt kan man man dra? mvh sverker fick ett tips när ja började med båtar på 70talet,dra oljeskruvarna med en passande mejsel,den skall ha fyrkantig klinga,sen ta en skiftnyckel och dra lite lätt då lossnar inte skruvarna,tänk bara att det är aluminium,så alltid dra med måtta.ett knep om du inte får det tätt med nya packningar ,använd teflontejp,eventuellt ihop med packningen. tack, kollar detta mvh sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser