Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
kgbv734

Hög spänning AQ115

Rekommendera Poster

När jag tog en tur idag med min Monark 670 så började plötsligt temp och bränslemätarna att fladra för fullt. Inte på tomgång men när varvtalet ökade.

Kollade då på GPS:n och såg att spänningen låg och pendlade mellan 15,5-16.9 volt men gick ner till 12.4 på tomgång.

Kan det vara detta som påverkar instrumenen och vad kan det i så fall vara som är fel?

Vilken spänning ska det normalt max vara?

Mvh

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningsregulatorn är inte som den ska. Byt ut den så blir det bra. Ska ligga mellan 13,8-14,2 volt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkte det. Vet du om det är inbyggt i generatorn på en B20 (AQ115)??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr vet jag inte på rak arm om den är inbyggd eller sitter separat. Följ kablarna o se om du kommer till nån regulator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är originalgeneratorn du har, sitter regulatorn antingen bakpå generatorn med två skruva, och tre kablar, eller så kan den sitta på skott i motorrummet. Kablarnas färger är , röd, grön och svart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar ingen regulator. Bifogar bild på likadan generator. Kablarna från generatorn går direkt till startmotorn och sedan vidare till en kopplingsbox och sedan till instrumentpanelen. Har lossat muttrarna neders men det verkar vara likriktaren.

post-65815-0-33875100-1430334237_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regulatorn sitter sannolikt bakom den bruna plattan, den är sannolikt hopbyggd med kolhållaren så du får ut kolen också. Vad är det för kopplingsbox? Det sitter ingen regulator där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du följer den gröna kabeln, Hittar du säkert regulatorn! I båtar med bensinmotorer bör man ha en gnistsäker maringenerator, vilket den på bilden inte är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittat regulatorn. Den satt direkt på motorn bakom en skyddsplåt så det var  därför som jag inte såg den. Någon som vet var det går att få tag på en Bosch AD1 14v?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är nog att ta produktnumret och söka på Google. Gjorde en snabbsökning på det du uppgivit och det verkar finnas en del men produktnumret måste till för att det ska bli helt rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löst!

Fick tag i en ny regulator på Frejs och nu laddar den perfekt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...