simont 0 Postad 25 April , 2015 Hej!Är relativt grön på det här med båtar men har köpt mig en Ryds 530 dc från sent 80-tal. Nu har jag en (förmodligen väldigt dum) fråga; Båten har ett hål i golvet (ca. 5cm djupt) i sittbrunnen lite till höger framför soffan baktill som är till för att ställa stödbenet till det uppfällbara bordet i. Jag trodde även hålet fungerade som något form av länshål men så verkar inte vara fallet, då allt vatten som jag spolade av i sittbrunnen med när jag tvättade av båten, rann ner in i kabinen/hytten fram. Tänkte först om detta kunde bero på att båten står på trailer utan någon lutning bakåt, snarare framåt, men det verkar ju ändå väldigt orimligt om vattnet från ett hål som ska leda ut, istället rinner framåt in i kabinen. Nu funderar jag istället på om hålet bara är till för att sätta stödbenet till bordet i och att det inte har någon som helst länsfunktion. Trodde dock att alla båtar hade någon form av hål i sittbrunnen för avrinning men det kanske inte är så? Tack på förhand, Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 27 April , 2015 På min -86:a som jag hade, var hålet enbart för stödpinnen för bordet. Det var dock bara ett nedsänkt urgröpning. DVs, jag såg att det inte var genomborrat. När jag tvättade min båt invändigt, så samlades allt vatten, först i hålet, men sedan på hela golvet. Det fanns igen genomföring där vattnet kunde ta vägen. Men visst, om jag dragit i 40-50 liter eller så, så skulle vatten nivån tillslit blivit så hög, att det skulle runnit över till friskluftsventilerna som gick in till ruffen, som var satta under förar- resp. passargerarstolen. Då båten är försedd med kapell, så anses det väl vara så, att under normala omständigheter, skall du inte få in sådana volymer vatten i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser