Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Marsman

Båtfrakt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Är ny medlem här på forumet och inom båtvärlden för övrigt.

Söker efter information om att flytta  en segelbåt via land, typ modell Bellona 23/Maxi 77 (7-8m, ca ~2ton).

Hur brukar folk som köper en båt göra för att hitta fraktsätt?

Skulle gärna segla från Stockholm (hittat en båt där som jag villl köpa) till Torshälla(hemort) men eftersom jag är helt ny inom detta och tänkte skaffa en båt nu och lära mig segla etc. under kommande sommar så kanske detta inte är aktuellt.

Tacksam för alla tips.

SM

Redigerad av Marsman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är ny medlem här på forumet och inom båtvärlden för övrigt.

Söker efter information om att flytta  en segelbåt via land, typ modell Bellona 23/Maxi 77 (7-8m, ca ~2ton).

Hur brukar folk som köper en båt göra för att hitta fraktsätt?

Skulle gärna segla från Stockholm (hittat en båt där som jag villl köpa) till Torshälla(hemort) men eftersom jag är helt ny inom detta och tänkte skaffa en båt nu och lära mig segla etc. under kommande sommar så kanske detta inte är aktuellt.

Tacksam för alla tips.

SM

Flytta en segelbåt via land Stockholm till Torshälla ???

Välj en dag med bra väder och åk. Känner Du dej osäker på seglingen så gå för motor, det blir en fin tur och ett bra sätt att bekanta sig med båten. Kanske kan Du få med någon kamrat?

Lycka till

/Claes

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inget större avstånd. Ta med en kamrat eller vet ej om du har båtplats på klubb för då fråga någon där om dom vill hjälpa dig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående talare. Om du verkligen inte vågar och inte har någon som kan hjälpa dig så finns det de som mot betalning seglar din båt åt dig. Att ta den med lastbil blir inte billigt.

Men den biten måste det finnas någon som kan hjälpa dig tycker man. Försök hitta någon som kan hjälpa dig att segla båten, du lär dig massor på den turen!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med Stockholm!?

För mig, som bohuslänning, är Stockholm ett väldigt vitt begrepp. Det kan ju va Svinninge eller Bullandö eller Ulvsundasjön.

Hade det inte varit en sån kort sträcka hade jag kunnat hjälp dig. Får se om min transportseglakompis - som bor i Mälaren - vaknar. Har mailat till honom.

Och som nån sa - om du får hjälp av nån som kan segla, så är transporten på en eller två dar en väldig nyttig "seglarskola". Du kommer att lära dig massvis. Om båten, båtmotorn, båtmanövrering, segling, navigation mm mm

Så transportera hem din båt på lastbil är det dyraste och det dummaste du kan göra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lastbil noder kosta ca 250kr per mil om du får en bra deal (som privatperson), det är dock svårt att få dessa priser bara genom en fråga...

Detta bygger dock på att åkaren har någon last på returen! Annars vill de nog ha betalt för den oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hallåj....

Du har email.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...