Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
skylarker

Att segla utan motor

Rekommendera Poster

Jag vet att det finns de som seglar helt utan motor, och då menar jag inte små jollar utan större båtar. Lin och Larry Pardey till exempel. Man kan ju ro, vricka eller helt enkelt bara segla. Jag undrar om det är någon här på forumet som gör/har gjort det och kan berätta mer om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att segla utan motor? Visst; va' då?

 

33 fot och dryga 3,3 ton.

 

Enda problemet är; nu för tiden; att när det är verkligen vindstilla; är det färre o färre som har tid med att erbjuda släp..................

 

Men, skit samma. Min resa är målet..................

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det inte knepigt som fan att ta sig in och ut ur hamn?

Nej. Om det är vind så seglar jag. Är det vindstilla så paddlar jag.

 

Ungefär som att gå eller cykla; man lär sig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olle Landsell seglade ju till Västindien och tillbaka i en Havsfidra utan motor.
I sin bok skriver han:

Fråga: Hur seglar man utan motor?

Svar: Försiktigt!
Han beskriver sedan hur man måste veta vid vilken vindriktning som det blir problem när man kommer innanför pirarmarna på en viss hamn och att det gäller att ha koll på tidvattnet.
Jag tror att man måste vara en duktig och erfaren seglare för att göra det tryggt men det är ju bara att prova. Låt helt enkelt bli att använda motorn nästa säsong utom för att undvika en reell nödsituation så lär man sig nog med tiden.

Det är nog faktiskt något som vi alla borde prova när man tänker efter!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat en 25 fots segelbåt många gånger utan motor. Dock inte frivilligt. Har också legat många kvällar i motorrummet på nämnda båt för att få motorskrället att gå. Var då inte van seglare men vi klarade oss ändå. Vi uppfann egna sätt (säkert livsfarliga) att backa och bromsa med segel och annat.

 

Vid ett tillfälle släppte ankaret när vinden vände så vi hade den i aktern när vi låg vid en klippa. Inte kul utan motor. Ingen jolle hade vi så vi byggde en flotte av fendrar för att kunna paddla ut med ett större ankare.

 

Det vi lärde oss då som jag har nytta av än idag är att när man lämnar en hamn eller annan kritisk manöver alltid har en plan. Se hur vinden blåser, hur kommer båten att bete sig? Om vi driver för långt åt det hållet, vad gör vi då och så vidare.

 

Vi gick även genom Väddö kanal utan motor, men då hittade vi en som ville bogsera oss från första bron och genom kanalen :-).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns de som seglar helt utan motor, och då menar jag inte små jollar utan större båtar. Lin och Larry Pardey till exempel. Man kan ju ro, vricka eller helt enkelt bara segla. Jag undrar om det är någon här på forumet som gör/har gjort det och kan berätta mer om det?

Vad menar du med större båt?

 

Jag har seglat Mbåtar, J80, Express etc utan motor. M22an slussade vi ut från Mälaren genom Hammarbyslussen utan motor.

Säkert har jag också lagt till under segel med större båtar, utan att ens minnas det.

 

Vad vill du veta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Olle Landsell seglade ju till Västindien och tillbaka i en Havsfidra utan motor.

I sin bok skriver han:

Fråga: Hur seglar man utan motor?

Svar: Försiktigt!

Han beskriver sedan hur man måste veta vid vilken vindriktning som det blir problem när man kommer innanför pirarmarna på en viss hamn och att det gäller att ha koll på tidvattnet.

Jag tror att man måste vara en duktig och erfaren seglare för att göra det tryggt men det är ju bara att prova. Låt helt enkelt bli att använda motorn nästa säsong utom för att undvika en reell nödsituation så lär man sig nog med tiden.

Det är nog faktiskt något som vi alla borde prova när man tänker efter!

 

Fast Olle Landsell seglade en havsfidra, som är 25 fot. Dvs 6 meter.Det är ju en ganska liten båt.Han tog dessutom fidran på fraktbåt från våra farvatten till Portugal - tror jag att det var. Hans resonemang var att en motor tenderar bara att krångla och tar upp en massa plats i en liten båt. Seglar man i huvudsak på havet, många dar i sträck, behövs ju inte motorn. På många ställen ute i världen ankra man ju dessutom på utsidan land.

 

Jag har själv seglat havsfidra i 10 år. Den hade en  trött MD1 som krånglade många gånger och jag var tvungen att ta mig ur många besvärliga ställen och lägga till i hamnen för bara segel.

 

På min nuvarande båt, 28 fot 4,5 ton,  tappade jag propellern sista dagen på "semesterseglingen" förra sommaren och var tvungen att att ta mig ur en smal och grund ränna för bara segel. Jag fick gå ut tidigt på morgonen i den svaga landbrisen och sen kryssa hem.

 

Det påstås ju att de första fiskarna som satte in motor i sina båtar, stoppade motorn utanför hamnen, hissade segel och seglade in. De litade inte på motorn, men segla kunde de.

 

De gånger motorn krånglar får man ju planlägga betydligt mer, ur man skall ta sig in och ut ur hamnar. Skulle det inte gå att tex ta sig ur en hamn för segel, så får man vänta tills vinden vänder.

 

Det är egentligen bara en fråga om träning, men idag klarar många nästan ingenting om de inte har nåt maskinellt som gör jobbet.Skruva i en skruv utan skruvdragare tex

 

Själv har jag ingen större förkärlek för motorer - snarare tvärt om, men jag skulle nog inte vilja va utan motor i min stora båt. Min lilla bohusjulle - bilden uppe till vänster - är inga problem att hantera utan motor.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla utan motor? Visst; va' då?

 

33 fot och dryga 3,3 ton.

 

Enda problemet är; nu för tiden; att när det är verkligen vindstilla; är det färre o färre som har tid med att erbjuda släp..................

 

Men, skit samma. Min resa är målet..................

Det kostar mycket att bogsera, och dom som blir bogserade tar sällan fram lädret. Gäller både på land och i sjön,

OT

Hade en stor 4x4 för ett par år sen när det var en vargavinter, hade litet glappt med jobb så åkte ut på morgnarna och drog loss ett par bilar som fastnat på vallen som plogbilen skapat under natten, fick aldrig en spänn, frågade en gång om lite soppa pengar och fick till svars att "sånt betalar man inte för"

 

Om jag ser en båt med haveri eller vill ta sig i land, så självklart skulle jag hjälpa, men bogsera någon som en "liftare", nej. Köp en egen motor om du har brottom, annars vänta in vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I danska hamnar ser man ofta seglare utan motor. Jag har många gånger sett äldre seglare i hyggligt stora båtar som seglar in och tar ner seglen i precis rätt stund för att med med lagom fart glida in mellan bommarna. Alltid en imponerande syn. Synen i Sverige är tyvärr ofta att den som seglar in i hamn betraktas som dumdristig och utan ansvar för andras båtars väl och ve. Det är synd, för segling är en konst och det är underbart med skeppare som lär sig behärska tekniken. Det betraktar jag snarare som gott sjömanskap.

Att segla ut ur hamn är en bra början för den som vill lära sig. Enklaste manövern att börja med är att ligga vid kaj med vinden förifrån. Väl inne i en hamn vet man hur hamnen ser ut och har tid att planera, för planering är A och O. Ligger man åt fel håll kan man vända båten med hjälp av spring och för/akterända. Gott sjömanskap att utnyttja dessa vid tilläggning och för att bräcka båten ut med för eller akter när man skall lämna kajen. När seglen är uppe, fladdrande i vinden, bräcker man ut båten genom att kasta loss överallt utom t ex akterspringet som man belagt så att man snabbt kan ta hem det i rätt stund. Förbered med fendrar eller ännu bättre med kula om sådan finns, så att båten inte skadas mot kajen. När fören tryckts ut av vinden till kryssvinkel får man drag i seglen och kan släppa akterspringet - man lämnar elegant kajen och om allt går som det skall sitter båtgrannarna i sina sittbrunnar och njuter och imponeras. Om det inte går bra tänker de att "You made my day", så har du bjudit på ännu en smaskig historia som de självgoda seglarna kan berätta till groggen för att framhäva sin egen förträfflighet, men det kan du ju bjuda på :P

Går det med stora båtar? Ja, just denna manöver har jag varit med om att göra med Gladan och Falken som sammankopplade lämnade kaj i Halmstad på detta sätt.

Detta är en enkel manöver som ger förståelse för sjömanskapet bakom - en bra början som ger mersmak och vilja att utvecklas vidare. Har du rorkult kan du knycka med rodret för att hjälpa båten från eller till rätt vinkel mot vinden om vinden är svag. Lite svårare med ratt.

Lycka till!

Ps: första gången kan du ha motorn puttrande på tomgång under manövern om något går fel, men det är som sagt en enkel manöver

Redigerad av Copernicus
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Hurley 18 som jag köpte i tonåren var den första båt som tog mig ut över öppet vatten "på riktigt" Hanö, Bornholm, utomskärs transport förbi Blekingekusten etc. Till skillnad från min tidigare brutalt överriggade jolleliknande oneoff bygge så var Hurleyn utrustad med en pålitlig och lättmanövrerad Yamaha utombordare.  Eftersom jag seglat till och från bryggor med min första segelbåt fortsatte jag med Hurleyn, mest för att det var kul, lite prestigefullt att som tonåring kunna ta båten till bryggplats utan att lämna några repor efter mig på de familjeseglare som tagit ner trasorna låååångt  ut och motoriserat in..

 

Som flera andra skrivit i tråden, med träning, planering och åter träning så funkar det utmärkt att ta sig från a-ö utan maskin, men det kan kräva att man väntar på vind, eller vindvrid......så har man bråttom fram kanske det inte är att rekommendera....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vet inte om jag kan räknas till "de gamla rävarna" än, men segla till å från kaj har man varit tvungen att lära sig för motorn pajade helt enkelt. Så jag litar eg. aldrig på motorer.

Men idag, som nån skrev, så betraktas man med misstro om man seglar in till bryggan, hur elegant det än må vara. Tror att folk är helt enkelt rädda för att det blir repor på deras båtar, eller ännu värre, en bula eller annan skada.

 

Fast det skall gudarna veta att backa med en Fingal är nästan svårare än att bräcka ut fören å vända båten å lämna kajen mha en spring. Vilket är faktiskt en skön konst å stärker självkänslan betydligt när man har gjort det å det ick utan skador.

 

Sedan tillkommer svårighetsfaktorn nr1. Göra allt det där fast man är ensam ombord. Nä...då tar man nog hellre motorn för att vara på "säkra sidan", vilket alltså inte är säkert att det är säkert. Å är man flera krävs det att man har samtränat å alla vet exakt vad de skall göra i rätt ögonblick. Som mycket annat handlar det om ögonblicksverk när man seglar.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många har börjat sin seglingskarriär i jolle och det är inte nån som tycker det är konstigt att femåringen seglar in och ut ur hamnen. Det är samma princip med en stor båt men större hack i skinande bordläggningar när kalkylen spricker. En tung båt får heller inte grepp i vattnet så snabbt.

 

Därför använder jag motorn helst på tunga båtar när jag är nära nåt dyrbart. Men linor om det blåser hårt. Lämnade hamn på Rügen i hård vind där vi låg jämsldes en stor blank tysk segelbåt och alla på den tyska båten hjälpte till att trycka ut vår båt för att klara den fina glansen men innan vår båt fått styrfart tryckte vinden båten tillbaka och då jag var tvungen att styra undan för båtar framför vår båt svängde aktern in och lämnade spår i gelcoaten på tysken. Han måttade längden på repan men vinkade iväg oss. Hemseglingen till Malmö gick som en dans men lite skador på storsegel och bom blev det. Plattläns och slänggipp. Genuan såg ut att börja rämna och rullades in ännu mer men det var bara uvskyddet som blåst sönder lite.

 

En resa med familjen i lånad Triss Magnum var vår första på västkusten och motorn trilskades men vi gick till hamnar som man kunde segla till och fick en fin vecka ändå. Det finns omöjliga ställen att styra till och man får sortera bort dom som är omöjliga att segla ut ifrån också. Bäst är om det blåser lätt vind och gärna stadig vilket sällan är fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt beroende på hur manövrerbar båten är. Vår Seacat har ett så kriminellt underdimensionerat och felmonterat roder, så den kan inte styras bra nog för att säkert segla i trånga utrymmen. Men den mycket nära "släktingen" 606 med roder på akterspegeln kan svänga runt sin egen axel, så den är mycket mer seglingsbar.

Sen behöver man kunna minska kraften i seglen väldigt snabbt. Vår båt har för mycket friktion i likrännan, så man måste fram till masten och manuellt dra ner seglet för att få ner det. Att bara släppa fallet gör nästan inget alls. Seglet tappar bara lite spänst, men stannar kvar uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-04-26 vid 10:34 skrev Copernicus:

Att segla ut ur hamn är en bra början för den som vill lära sig. Enklaste manövern att börja med är att ligga vid kaj med vinden förifrån. Väl inne i en hamn vet man hur hamnen ser ut och har tid att planera, för planering är A och O. Ligger man åt fel håll kan man vända båten med hjälp av spring och för/akterända. Gott sjömanskap att utnyttja dessa vid tilläggning och för att bräcka båten ut med för eller akter när man skall lämna kajen. När seglen är uppe, fladdrande i vinden, bräcker man ut båten genom att kasta loss överallt utom t ex akterspringet som man belagt så att man snabbt kan ta hem det i rätt stund. Förbered med fendrar eller ännu bättre med kula om sådan finns, så att båten inte skadas mot kajen. När fören tryckts ut av vinden till kryssvinkel får man drag i seglen och kan släppa akterspringet - man lämnar elegant kajen

 

Lyfter denna tråden, då det är väldigt lite info om hur man skall göra praktiskt.

 

Blev jungfrufärden för familjen igår i vår båt som saknar motor. Nybörjare som vi är och jag som skeppare måste klara av allt. Så lite spring blir det =)

Hade medvind (1-2m/s) ur hamn och hade bara förseglet uppe, så det gick lugnt och bra. Sen när vi var ute så upp med storseglet. Men vi skulle in i en ny hamn och här blev det lite problem. Vinden från babord/akterut (varierade?) så tänkte jag att vi tar det lugnt in också med bara förseglet. Men det ville sig inte. Fick för mycket vind så båten pressades mot lä och jag kunde inte styra som jag hade tänkt. Ner med förseglet och upp med bara storseglet. Tog en stund innan vi fick lite "glid" fart fram, men gick bättre att styra. Tur att det inte blåste mera än vad det gjorde. För blev problem också med aktertampen till bojen. Blev för kort, så vi skarvade, men räckte inte till iaf för att komma till bryggan (Skarva i med nått älskling, ropade jag =D ) Men efter en lång stunds letande tampar och lite paddlande så satte jag dit en 10m tamp och den räckte precis.

 

Hur gör man bäst?

Skall man ha båda seglen uppe och försöka variera farten med dem?

Den nya hamnen är liten, så har inte så lång sträcka att bromsa sen, hur man nu gör det... =D

 

Så lite mera praktisk info efterlyses från ni med mera erfarenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag seglade en IF från Söderköping till Hudiksvall. Den hade motor, men sprillans ny. För att garantierna ska gälla skulle man då (det här var länge sedan) inte köra mer än 10 timmar förrän det var dags för oljebyte. Vi valde att använda den så lite som möjligt, vilket innebar in och ut ur hamn. Med andra ord slapp vi den stressen det kan innebära att segla in och ut ur hamn.

 

I övrigt så är det ju en hyggligt lång sträcka. Det blev långa dagar till havs. Farten blev som den blev, och ibland guppade vi på några timmar i en halv knop. Man får lära sig att trivas och leva ombord, och inte ha för fasta mål för dagen. Det är nog bra att anpassa båten för en seglarvardag på vattnet snarare än i hamn.

 

//N.N

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...