Skoter 50 Postad 25 April , 2015 Idag när jag skulle montera bort propellern fastnade den efter att ha flyttat sig ca 15 mm. Jag fick den alltså att lossna från den konade delen på axeln med en avdragare men efter att flyttat sig 15 mm bakåt är det tvärstopp med ett metalliskt ljud. Det går inte heller att skjuta in den helt igen utan efter bara ca 5 mm tar det stopp också med ett metalliskt ljud. Det är alltså en rak axel. Kan det vara kilen i spåret som har hoppat ur läge och ligger och låser? Är det någon annan som råkat ut för samma sak? Det är en sån här propeller DF 112-140. http://www.spw-gmbh.de/en/variprop-assembly.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saxofon 8 Postad 26 April , 2015 Hmmm.. men det såg nog ut som att du lyckats få bort den nu... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 26 April , 2015 Ja det löste sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 26 April , 2015 Berätta Skoter, vad var det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 26 April , 2015 Ja berätta, det är det som är iden med Maringuiden att när man löst ett problem så delar man med sig av sin erfarenhet hur man löste problemet till hjälp för andra så låt höra hur du löste det !! /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 26 April , 2015 Självklart kommer en förklaring, jag hade bara inte tid att skriva mer just då utan skickade bara ett kort svar till Saxofon (ni vet han med snörena) Det verkar som kilen hade ärgat fast i propellern så den låg alltså inte i botten på spåret i axeln.Sprayade 5-56 och petade med en liten mejsel och efter ett tag lyckades jag skjuta på propellern helt igen. Efter ytterligare ett tag av petande och sprayande gick det att skjuta av propellern bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 27 April , 2015 Just så. Det var en nyttig information. Aldrig varit med om något dylikt. Propellern rörde sig således i enlighet med hur långt kilen hade utrymme i axelns kilspår tills du fick lös den fastärgade kilen från propellern... Nyttig lärdom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser