Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Robiban

Inköp av första båt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag och min sambo som precis flyttat till stockholm har tänkt att nyttja det på bästa sätt, nämligen att köpa en båt, med förutsättning att vi hittar båtplats! Den båt som vi har i åtanke är en mindre (5.5-6.5m) motorbåt av daycruiser modell för dagsutflykter med möjlighet att sova över en eller två nätter.

 

Eftersom detta blir våran första båt söker vi tips av mer erfarna båtåkare om fördelar och nackdeler mellan fabrikat/motorer och allt annat i detta, för en nybörjare, universum.

 

Vi har främst kollat på båtar som Ryds 620 DC och Uttern D55 men även Flipper, Bella och Yamarin i liknande modeller med ett slutpris på max 200.000:- är intressant. Detta p g a vi läst att t ex amerikanska båtar inte håller samma kvalitet och för att dom ser väldigt trevliga ut. Båtar som Larson och Scandica har vi inte hittat mycket om.

 

Det vi främst undrar över är vilken motor bör man ha för att båten ska plana bra med full last, marschfart ca 25 knop och ha en så låg bränsleförbrukning som möjligt. Topp hastighet spelar ingen roll men jag antar att det styrs av de andra önskemålen. Inombordare eller utombordare?

 

Vilken storlek ska jag satsa på? Främst kommer det vara vi två + större hund som åker men så klart vill man kunna bjuda med familj och vänner. Finns det risk att en D55 blir för trång om man vill åka 5-6 vuxna?

 

Vad ska man tänka på när man väl börjar kolla båtar? Inredning är ju inte så svårt att se om det är bra skick eller inte men motor och skrov är så klart knepigare.

 

Dela gärna med er av allt som kan vara till nytta då det enda som vi kommit underfund med är modell och prisklass :)

 

 

Tack på förhand,

Robin & Hanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som första båt skulle nog jag kolla på någon billigare typ Ryds camping modell lagom stor för 2 pers+hund ligger väll mellan 35000-70000 kr. Och är nog lättare att hitta båtplats till i stockholmsområde. Trivs ni med båtlivet så kan man ju skaffa större båt.

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till båtförsäljare och "provsitt" lite båtar, brukar va lätt o hitta något passande när man får känna lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag bara tilläga att vissa gillar Volvo andra Saab. så märke o modeller spelar mindre roll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det ni bör göra först är att åka till någon större handlare typ Marindepån mfl och titta på båtar. Även om det inte är en ny båt ni ska köpa till slut, så får ni en bra uppfattning om vilka modeller som finns och ni kommer sedan ha ett betydligt mindre antal modeller att välja mellan när ni ska börja ringa på annonser.

 

Jag tycker ni ska satsa på så stor båt som möjligt som ni kan få in i budgeten. Köper ni en båt på bara fem meter så kommer ni tröttna snabbt och vilja byta. Spec om ni räknar med att gäster med i båten etc. En så pass liten båt går inte spec bra heller i de under högsäsongen ofta guppiga vattnen i skärgården.

Kommer du upp på dryga 6 m som t ex Ryds 620 dc så blir det en annan gång i vattnet. En meter är stor skillnad i längd och utrymmen. Utom eller inombordare är mer en smaksak. Utombordaren är lättare, går att tilta hela vägen upp och i den prisklassen oftast en modernare motor. Inlmbordaren är tyngre och ger en stabilare båt och man får en fin badbrygga i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du räknar upp ett antal märken som alla hittar sina köpare så det är säkert mest en smaksak.

Inom/utombordare är en delikat fråga, och det finns för och nackdelar med bägge.  Behöver man byta ut en inombordare som är slut så är det ett jobb som drar ganska stora pengar. Utombordare är inte heller billigt, men en enklare operation att byta......

Som någon skrev, utombordaren tar upp en stor del av akterspegeln, men inombordaren ger ett fritt akterskepp för bad etc.  

Åk till handlare och titta, både på nytt och begagnat. Ta alla möjligheter ni får att provåka/köra båtar, leta på blocket, åk och titta när ni hittar något intressant, känn, kläm, undersök, fundera på var maten skall stuvas, vad regnkläderna får en bra plats, hur enkelt är det att öppna upp/ stänga kapellet etc.

 

Vi är alla olika, och det som jag tycker är en underbar funktion på min båt, skulle kanske driva någon annan  till vansinne.....   Så fråga gärna om tekniska lösningar och skick som ni är osäkra på, men lita på er egen känsla när ni letar  efter drömbåten.

Lycka till och välkomna till sjöss..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska ni kunna sova över är det mer 6,5m och uppåt. Finns såklart smart planerade mindre båtar också, men då är det oftast i "HT-layout" där du sitter och kör i fotänden av kojen och får alternera knäböj med att kika genom rattnavet för att se ordentligt. Vissa älskar det, andra inte.

 

Ta en lång funderare på hur viktig övernattningen är. Båten blir fort liten om ni ska övernatta i den.

 

En 6,5m DC är, beroende på modell, ganska lagom för övernattning två vuxna, alternativ dagstur med 5-6 personer ombord. 

 

Skippar ni övernattningen åker priset ner ordentligt, och ni kan satsa på båtar som Askeladden 645 Spider/635 WA, Uttern S64, Nimbus Nova 22, Seamaster 210 Sport etc. Finns visserligen "ruff" på dessa, men det är i praktiken bara ett väldigt bra stuvutrymme.

 

Vad gäller motor så kommer ni runt 6,5m långt med de 200-220 hk som de flesta 4,3L V6:or ger i den här båttypen (VP 4,3 GXi, Mercruiser 4,3 EFI/MPI). Häng inte upp er på bensin vs diesel i den här storleksklassen - men skaffar ni bensin så satsa gärna på en insprutningsmotor då de går betydligt trevligare.

 

Utombordare är praktiskt, modernt, stjäl mindre utrymme inne i båten, ger mindre skrovresonans - och är lättstulet. Men ni slipper bälgbyten och genomföringar.

 

Inombordare är i regel (men inte alltid!) mer trångmekat, ger en annan gångkaraktär och "pondus" åt båten, ger större badbrygga - och ni blir bara av med drevet istället för hela motorn vid stöld. Men om ni skaffar en Mercruiser så är bälg- och impellerbyte på drevet (ca vart femte år) inget roligt kapitel.

 

Skulle jag köpa om idag skulle jag:

  1. Åka till närmaste riktig stora begagnathandlare och klämma och känna ordentligt på flera olika båttyper. Gärna flera gånger i takt med att "lagerbåtarna" varierar.
  2. Satsa på en storlek större än jag egentligen intalar mig att jag behöver.
  3. Titta efter en vettig motor i rätt skick till vettigt pris. Satsa på de stora märkena Volvo Penta, Mercury/Mercruiser, Yamaha, Evinrude...

    Det är inget fel på de mindre märkena, men det är svårare att rusa in i närmaste marinbutik och blixtkomplettera med något du inte visste du behövde. Kan du dina saker kan du å andra sidan vända detta till din fördel i prisförhandlingen.

    Skick och underhåll på drivpaketet går före modell. Jag skulle ex hellre åka med ett Volvo Penta SX-drev än ett Alpha One (för att kunna byta bälgar enkelt och slippa Alpha-drevets ganska klumpiga växel) - men om underhåll och skick är rätt på Alpha-drevet så spelar det inget roll.
  4. Köpa av handlare med besiktningsprotokoll alternativt låta besiktiga båten innan köp.

Driftskostnaden är en ganska liten post i båtägandet. Kolla upp kringkostnaderna innan ni skakar tass. Vad kommer du behöva betala för båtklubbsavgift, upptagning, service (om du inte gör det själv), förvaring, sjösättning, det självklara medlemskapet i SRSS mm?

 

Försäkring är (iaf för mig) nästan tre ggr dyrare med utombordare - vilket i mitt fall ger mig runt niotusen extra att åka båt för med en inombordare - men om du äger båt med inombordare i två år eller mindre och betalar en firma för att göra ett bälgbyte under tiden är skillnaden inte alls lika påtaglig.

 

I vårt fall tror jag bränsleposten är under 20% av ägandekostnaden om vi summerar allt.

 

Men gör aldrig det när ni väl skaffat båt  ;)

 

(Edit: båtmodeller, besiktning)

Redigerad av Ljusdans
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...