go4itmatte 0 Postad 25 April , 2015 Har jag vatten i drevet? 280 DP Drev. Kan man lösa det stjälv? Hur provtrycker man det själv? Tackar och bockar på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 25 April , 2015 Har jag vatten i drevet? 280 DP Drev. Kan man lösa det stjälv? Hur provtrycker man det själv? Svårt att säga, tycker inte att det ser alltför "mjölkigt" ut, det dan ju vara en liten mängd kondens i! Var det samma färg när du öppnade pluggen(det första som rann ut)? Tackar och bockar på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 25 April , 2015 Kom visst inget svar med, ser inte så värst mjölkigt ut, kan vara en liten del kondens, såg det likadant ut när det första rann ut, vatten lägger sig längst ner ganska fort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 April , 2015 Det där var yttepyttelite – tror knappt du behöver oroa dig. Jag hade vatten i min drevolja, också 280 DP, och mer än du. Visade sig att avtappningspluggen saknade packning (en varvsmiss, inte min). Lämnade drevet till Micab som körde det i sin testbänk, dels för att se att det var tätt men också för att kolla att det fungerade som det skulle. Vilket det gjorde, puh! Var bor du? Har du nära till Micab (Lidingö, Stockholm) kan du ju be dem kolla det åt dig. Tror jag betalade 700 spänn eller något liknande, billigt för att få veta att allt är okej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 25 April , 2015 Har jag vatten i drevet? 280 DP Drev. Kan man lösa det stjälv? Hur provtrycker man det själv? Tackar och bockar på förhand ingen fara med den färgen på oljan,ja har bytt i både drev o utombordare,OM oljan blivit vattenblandat har den färgen gråvit,det visar inte dina bilder,men byt packningar till oljepluggarna,många exempel ja sett på folk som snålat in o kört med kass packningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 25 April , 2015 På den tiden jag hade båt med drev provtryckte jag med kompressor och en sån man pumpar bildäck med som har tryckmätare. Satte en kabelgenomföring av gummi i hålet till oljestickan och pressa munstycket mot den och körde upp trycket till det värde som anges i verkstadshandboken (inte så högt, går att håla mot). Höll trycket ca en minut så ansåg jag att drevet var tätt . Sjunker trycket kan du spraya tvållösning och söka var det läcker (finns läcksökarspray för gasol att köpa till hyfsat pris hos husvagnsförsäljare. Fördelen med detta är det blir ett skum och man ser direkt var läckan är). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
go4itmatte 0 Postad 25 April , 2015 Jag bor i göteborg och jag har pratat med en båt mek jag känner. Vi ska provtrycka på Micab i Långedrag och se. Jag hade nämligen hål i drivknutsbälgen innan förra säsongen och det resulterade till att jag tog ur motorn för att jag hade vatten i svänghjulet. Körde sen ca 140 tim förra säsongen utan problem. Tänker att det kanske kommit in lite vatten från drivknutproblemet och det har legat kvar. Ska ta och hälla upp oljan på flaska och se om det skiktar sig. Kanske var det lite mjölkigt det första som kom ut. Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
go4itmatte 0 Postad 26 April , 2015 En klar flaska med olja från drevet har stått nu i 1 dygn. Kan inte se en tillstymmelse med vatten i den oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser