Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
go4itmatte

Vatten i drevet

Rekommendera Poster

Har jag vatten i drevet?

280 DP Drev.

Kan man lösa det stjälv?

Hur provtrycker man det själv?

 

Tackar och bockar på förhand :)

post-104120-0-24778100-1429975064_thumb.jpg

post-104120-0-64504900-1429975094_thumb.jpg

post-104120-0-74846500-1429975111_thumb.jpg

post-104120-0-26554600-1429975146_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag vatten i drevet?

280 DP Drev.

Kan man lösa det stjälv?

Hur provtrycker man det själv?

Svårt att säga, tycker inte att det ser alltför "mjölkigt" ut, det dan ju vara en liten mängd kondens i!

Var det samma färg när du öppnade pluggen(det första som rann ut)?

Tackar och bockar på förhand :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom visst inget svar med, ser inte så värst mjölkigt ut, kan vara en liten del kondens, såg det likadant ut när det första rann ut, vatten lägger sig längst ner ganska fort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var yttepyttelite – tror knappt du behöver oroa dig.

 

Jag hade vatten i min drevolja, också 280 DP, och mer än du. Visade sig att avtappningspluggen saknade packning (en varvsmiss, inte min). Lämnade drevet till Micab som körde det i sin testbänk, dels för att se att det var tätt men också för att kolla att det fungerade som det skulle. Vilket det gjorde, puh!

 

Var bor du? Har du nära till Micab (Lidingö, Stockholm) kan du ju be dem kolla det åt dig. Tror jag betalade 700 spänn eller något liknande, billigt för att få veta att allt är okej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag vatten i drevet?

280 DP Drev.

Kan man lösa det stjälv?

Hur provtrycker man det själv?

 

Tackar och bockar på förhand :)

ingen fara med den färgen på oljan,ja har bytt i både drev o utombordare,OM oljan blivit vattenblandat har den färgen gråvit,det visar inte dina bilder,men byt packningar till oljepluggarna,många exempel ja sett på folk som snålat in o kört med kass packningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag hade båt med drev provtryckte jag med kompressor och en sån man pumpar bildäck med som har tryckmätare. Satte en kabelgenomföring av gummi i hålet till oljestickan och pressa munstycket mot den och körde upp trycket till det värde som anges i verkstadshandboken (inte så högt, går att håla mot). Höll trycket ca en minut så ansåg jag att drevet var tätt  :) . Sjunker trycket kan du spraya tvållösning och söka var det läcker (finns läcksökarspray för gasol att köpa till hyfsat pris hos husvagnsförsäljare. Fördelen med detta är det blir ett skum och man ser direkt var läckan är).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor i göteborg och jag har pratat med en båt mek jag känner. Vi ska provtrycka på Micab i Långedrag och se. Jag hade nämligen hål i drivknutsbälgen innan förra säsongen och det resulterade till att jag tog ur motorn för att jag hade vatten i svänghjulet.

Körde sen ca 140 tim förra säsongen utan problem. Tänker att det kanske kommit in lite vatten från drivknutproblemet och det har legat kvar.

Ska ta och hälla upp oljan på flaska och se om det skiktar sig.

Kanske var det lite mjölkigt det första som kom ut.

 

 

Tack för svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klar flaska med olja från drevet har stått nu i 1 dygn. Kan inte se en tillstymmelse med vatten i den oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...